Topp 10: Filmmusik för superhjältar

27 Juli 2014 | 12:00

Topp 10: Filmmusik för superhjältar

MovieZines gästskribent listar superhjälterullarna med den bästa filmmusiken.

Superhjältar har gestaltats och gjort odödliga på vita duken sedan filmskapandets begynnelse – och deras tid har bar börjat. Specialeffekter utvecklas i rapid takt och har nått en nivå som ingen någonsin förut trott var möjligt. Trots att vi har dessa fantastiska tillbehör för att skapa oss den verklighetsflykt vi vill, så vore slutresultatet vara intetsägande, ofullständigt och kanske rentav dött om det inte vore för vad kompositören kokat ihop som glasyren på kakan. 

Men vad är det då som kännetecknar välskriven filmmusik? Många skulle svara att det har att göra med hur väl det passar in i miljön som är uppmålad, samt hur väl det lyckas framkalla känslomässiga reaktioner hos tittaren. Detta är givetvis en fullt acceptabel definition, men när det gäller genren vi talar om just nu så krävs det mer; musiken måste kunna gestalta och tala för superhjälten själv. Kort beskrivet så måste man kunna se filmen och huvudrollen framför sig bara genom att höra musiken.

Här följer min lista på de 10 superhjältefilmer som har bäst filmmusik.

10. Hancock – John Powell



Det finns spridda åsikter kring filmen "Hancock", men Will Smiths fina gestaltning av den alkoholiserade och hjärtekrossade hjälten backas av Powells ömma melodier. Med undantag för slutet så håller musiken sig till en minimalistisk orkester som på ett fint sätt visar hur ensam Hancock egentligen känner sig.

9. The Amazing Spider-Man – James Horner



Rebooten av vår älskade väggklättrare hade oddsen emot sig, men lyckades ändå ge oss en mycket stabil film. James Horner fick den otacksamma uppgiften att skapa ett nytt tema åt Spindelmannen efter Elfman, men överraskade stort. Han skapade en fräsch melodi som samtidigt har en mörk, atmosfärisk underton. Musikens tyngd under de dramatiska ögonblicken ger både kött och blod till den trikåklädde tonåringen.

8. X-Men Origins: Wolverine – Harry Gregson-Williams



Med ett distinkt, mörkt och mycket tungt tema får vi känna vilken våldsam karaktär Logan är. Kören kan ses som en metafor för alla de röster som tystnat vid hans klor, röster som gnager på hans samvete under sitt långa liv. Samtidigt lyser det strimmor av hopp genom de dramatiska tonerna som talar för att Wolverine är mer än ett vilddjur.

7. Spider-Man – Danny Elfman



Elfman skapade ett spektakulärt och energiskt tema som direkt blev synonymt med nätspinnaren. Det känns inte lika friskt som Horners, men Elfmans typiska ”studio sound” stämmer klockrent överens med den atmosfär Raimis New York erbjuder. På ett sätt håller också temats drama ihop filmerna och håller dem ifrån att bli alltför lika "Fantastic Four" i ton när det börjar bli over-the-top.

6. Captain America: The First Avenger – Alan Silvestri



Marvel körde ett vågspel med enligt många den tråkigaste superhjälte som skapats. Joe Johnston lyckades dock med ett underhållande äventyr á la "Indiana Jones"; och med Silvestri ombord var det inget snack. Den meriterade kompositören gjorde i det närmaste ett homage åt John Williams med ett storslaget och trallvänligt tema som i kombination med den militäriska hållningen väl förkroppsligar den man som sparkar röv klädd i den amerikanska flaggan.

5. Thor: The Dark World – Brian Tyler



När Carter Burwell valt att lämna projektet vände sig Marvel till Brian Tyler för att skriva musiken till åskgudens andra solofilm. Tyler, som nyligen hade gjort "Iron Man 3", valde att skapa ett bombastiskt tema som skulle anses löjligt för vilken annan karaktär som helst. Kan någon musik göra en blond halvgud med en hammare smidd i en stjärna rättvisa, så är det den pigga kompositionen av Brian Tyler. OM det ska bli spännande att se vad han kommer att skapa för "Avengers: Age of Ultron"!

4. The Mask of Zorro – James Horner



"Zorro" överraskade stort med sin flamenco-inspirerade koreogafi, vilken förhöjdes ytterligare av Horners tema som spelade på samma noter. Detta resulterade i ett högt tempo och en spännande atmosfär. Mjuka stråkar på en melodi följsam som den svarta manteln i slo-mo bröts av med rappa flamenco-takter som fick fäktningsscenerna att verka tjugotre gånger rappare än vad det skulle se ut på mute.

3. Batman – Danny Elfman



Elfman fick inspiraton till sin musik genom att gå promenader på natten genom det område som byggts upp hos studion för att representera Gotham. Den första moderna, mörka, superhjältefilmen kunde inte ha fått ett mer passande tema. Den mörka, nästan onda, känslan som musiken levererar är så tydlig att man nästan kan sträcka ut tungan och smaka på den. Batman lurade i skuggorna. Han var här för att stanna, han var ute efter hämnd – och det här var hur hans entré lät.

2. Superman: The Movie – John Williams



Frågan är om det finns någon mer spektakulär kompositör än John Williams när det kommer till filmmusik, hans legendstatus är kort sagt välförtjänt. 36 år efter att Stålmannen lyfte mot skyarna på riktigt på vita duken, så är Williams fantastiska tema självskrivet som ett kriterium för vad som kännetecknar mannen av stål. Melodin är löjligt upplyftande, med pigga stråkar likt moln och blåsinstrument som den röda mantelns vinande genom luften. Man hör filmens tema och det känns direkt som att Superman verkligen kan flyga.

1. The Phantom – David Newman



Den fruktansvärt underskattade "Fantomen" från 1996 med Billy Zane i huvudrollen floppade rejält på alla plan. Varför detta skedde är inte helt givet. Den har inte bästa manuset, bästa skådespeleriet eller bästa effekterna, men beslutar man sig för att se den utan förväntningar så får man ett roligt äventyr med roliga karaktärer; samt vad filmen kan stoltsera med - Den bästa musiken. David Newman har lyckats komponera en hel saga där inte bara Den Vandrande Vålnaden får sin beskärda del, utan hela Bengali romantiseras ömt med vacker panflöjt. Det blir inte bättre än så här. Musiken är och berättar sagan – legenden – som är The Phantom.

Bubblare:

Batman Begins/The Dark Knight – Hans Zimmer och James Newton Howard skapade ett mäktigt tema med två toner som melodi. ’Nuff said.

Iron Man – Starks personliga resa och galna hjälteprojekt tonsätts med stil av Ramin Djawadi.

Thor – Patrick Doyle ger Asgård och åskguden ett mäktigt och vackert tema.

The Avengers – Vad skulle man lyssna på på väg till att slåss mot apokalypsen om inte Alan Silvestris röjande musik?

Batman: Mask of The Phantasm – Kylig och hårresande atmosfär skapas av Shirley Walkers musik till en av de bäst filmerna om Batman.

X-Men – Michael Kamen skrev ett spektakulärt späckat tema för mutanterna.

Martin Eriksson