RYKTE

Skribent

Jonatan Blomberg

16 maj 2021 | 21:00

Streamingkriget: HBO Max och Discovery+ ryktas slå ihop sina företag

AT&T, som äger WarnerMedia och HBO Max, sägs vara i samtal med Discovery om att slå ihop sina mediabolag - för att kunna konkurrera med Netflix och Disney.
Bloomberg News rapporterar att den gigantiska affären mellan AT&T och Discovery sägs kunna bli klar redan under nästa vecka. Det är däremot oklart hur snabbt företagen faktiskt kan komma att förena sina gigantiska media-utbud, särskilt med tanke på att HBO Max är mitt uppe i sin globala lansering - en resa Discovery+ påbörjade redan i januari i år. 
 
Väldigt spekulativt, eftersom det inte finns någon officiell information om affären ännu, så försöker jag svara lite kort på vad det här kan innebära för oss här i Sverige.
 

Vad kan detta komma att betyda för oss vanliga tv-tittare?

 
"The Flight Attendant" blev en av HBO Max första större lyckade originalproduktioner ifjol. 
 
Inledningsvis så händer det troligtvis väldigt lite här i Sverige. På sikt så vore sannolikt den mest troliga lösningen något i stil med hur Disney Plus-appen är uppdelad i olika separata delar, med exempelvis "Disney", "National Geographic", "Marvel", "Pixar" , "Star Wars" och "Star" som egna underrubriker inne i samma app. Fast när det kommer till HBO Max och Discovery+ så skulle man helt enkelt få hitta en annan uppdelning som blir logisk för just deras olika kataloger av innehåll.
 

Varför vill man ens slå ihop sina företag?

 
 
AT&T äger idag WarnerMedia, som i sin tur äger bland annat HBO Max och ett gäng olika tv-kanaler. Företaget är däremot inte ens i närheten av att vara lika stora som Netflix, Disney+ eller Amazon Prime Video, vare sig när det kommer till antalet prenumeranter eller möjligheten att kasta pengar över stora produktioner. Discovery äger däremot ett gäng tv-kanaler samt Discovery+, som är väldigt duktiga på reality-tv, mat-tv och natur-tv (exempelvis Animal Planet)... delar som WarnerMedia är avsevärt svagare på.
 
Genom en sammanslagning av dessa enorma portföljer av tv-kanaler och streamingtjänster hoppas man troligtvis därför att man både kan börja roffa åt sig prenumeranter från konkurrenterna, men även att man gemensamt ska kunna satsa på större projekt. I USA sitter dessutom båda företagen på stora sporträttigheter. Discovery har även ett gäng internationella sporträttigheter som OS globalt och Allsvenskan i Sverige.
 

Bör vi ens ta den här nyheten på allvar eller är det bara ett rykte?

 
Amazon Prime Video spenderar 465 miljoner dollar på första säsongen av sin "Sagan om Ringen"-serie. 
 
I nuläget är det givetvis inte mer än ett rykte. Men under det rådande "streamingkriget" så är de flesta relativt eniga om att det på sikt kommer att försvinna flera aktörer från streamingmarknaden. Alla kommer helt enkelt inte att lyckas lika bra och lär sannolikt bli uppköpta av sina konkurrenter... om man inte sitter på lika många extra-miljarder, som Apple gör med sin lilla streamingtjänst förstås.
 
Vi har tidigare rapporterat att Netflix har fått till ett unikt samarbete med Sony Pictures, som gör att Sonys filmer kommer att landa exklusivt på Netflix framöver. Disney köpte Fox. Viacom och CBS gick ihop och skapade Paramount+. NBCUniversal lanserade nya streamingtjänsten Peacock ifjol. Det vore med andra ord inte särskilt förvånande om AT&T och Discovery insåg att även deras chanser skulle förbättras om de slog ihop sina mediabolag.
 

Läs också: Därför blir "Sagan om Ringen" tidernas dyraste tv-serie

 
Tror du att HBO Max och Discovery+ kommer att slå ihop sina bolag? Kommentera gärna nedan!
| 16 maj 2021 21:00 |