Spel

Skribent

Lucas Mass

8 februari 2024 | 12:00

”Helldivers 2" levererar utsökt samarbete och kaos - vi har provspelat

MovieZines skribent Lucas Mass har testat ”Helldivers 2”, den efterlängtade uppföljaren till svenska skjutspelet från 2015.
Uppföljare är inte lätta att göra. Borde man sikta på att återskapa det första spelet men i ett större paket? Eller borde man ändra formatet och hoppas att fansen av originalet fortfarande följer med på åkturen? ”Helldivers” från 2015 var ett beroendeframkallande och utmanande skjutspel där samarbete stod i fokus. Mycket inspiration togs från olika militärbaserade sci-fi-filmer som ”Aliens” och ”Starship Troopers” - speciellt den satiriska vinkeln av den sistnämnda.
 
I ”Helldivers 2” spelar man återigen som en elitklass av soldater med uppdraget att sprida fred och demokrati i galaxen med hjälp av bomber och oväsen. ”Starship Troopers”-vibbarna är alltså starkare än någonsin och det är svårt att inte heja på spelets satiriska mål.
 
Arrowhead Game Studios, utvecklarna bakom spelserien, bjöd in MovieZine för att testa runt två timmar av "Helldivers 2".
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

Ett helt nytt perspektiv

 
Naturligtvis känns det ironiskt att ett dussintal Arrowhead-anställda (som i flera år har noggrant arbetat med spelets många detaljer) nu behöver se på när en förlorare som jag kämpar med även de mest grundläggande funktionerna. Detta samtidigt som man försöker samla in omfattande tankar om spelet inom två timmar.
 
Men det man märker direkt med ”Helldivers 2” är att det är ett mycket mer ambitiöst projekt än sin föregångare. I första spelet satt kamerans synvinkel fast ovanför spelaren i ett fågelperspektiv. Det var charmigt och skapade flera kreativa begränsningar men även möjligheter med spelets design.
 
Uppföljaren har dock valt ett mer traditionellt tredjepersonsperspektiv, något som verkligen öppnar upp världarna mer. ”Helldivers 2” känns som en helt ny och mäktigare upplevelse. Mikael Eriksson, spelets regissör, förklarar utmaningarna med det nya perspektivet:
 
- Ett tredjepersonsperspektiv var något vi valde redan från början. Det kom förstås med en massa olika utmaningar som man inte behöver hantera med ett fågelperspektiv. I första spelet är det enklare att hålla reda på sina lagkamrater eftersom alla syns på skärmen samtidigt, men med ett tredjepersonsspel kan medspelarna göra saker du inte ser.
 
- Det är en annan utmaning för oss som fortfarande försöker främja ett spel med mycket samarbete, men jag tror vi har löst det. Det kaotiska nöjet med vänner finns fortfarande kvar, bara nu från ett nytt perspektiv.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

Multiplayer står i fokus

 
Likt första spelet är det samarbete som ”Helldivers 2” satsar på. Mikael berättar att det går att spela solo, men att det finns vapen som bara kan användas om man är två och att vissa uppdrag blir lättare att klara av i ett team. Även utrustningen kan delas med vem som helst i laget. Spelet är designat för att uppmuntra samarbete och att vara riktigt engagerande att spela i grupp.
 
Återigen är även friendly-fire alltid igång och en orsak till många olyckor. Enligt Alex Bolle, produktionschef för ”Helldivers 2”, är det en stor del av Arrowhead Game Studios filosofi:
 
- Vi har alltid haft en sorts friendly-fire i våra spel som med ”Magicka”, ”Gauntlet” och nu ”Helldivers”-spelen. Det är en pelare vi verkligen är förtjust av. Om vi inte hade friendly-fire skulle vi inte vara trogna mot oss själva. Det skapar många roliga situationer där teammates gör misstag och man kanske hatar dem för det i en halv sekund men sen kan man bara skratta.
 
Mikael: Vi vill skapa trovärdiga spel och en del av ett trovärdigt spel är att man kan spränga sina vänner i luften.
 
Det var något som blev särskilt tydligt under min korta period med spelet efter jag, nära slutet på ett uppdrag, strategiskt avfyrade ett helt magasin rakt i en medspelares ömtåliga huvud. Men oroa er inte, jag är säker på att vi upplevde enorma taktiska fördelar tack vare det beslutet.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

Blickar mot framtiden

 
Till skillnad från det första spelet släpps ”Helldivers 2” på PC samma dag som PS5. Det blir en anledning att fira för PC-spelare som fick vänta flera månader extra förra gången. Alex menar att det är viktigt att spelet når ut till så många spelare som möjligt:
 
- Redan från början gjorde vi spelet för båda plattformarna, målet var att kunna nå ut till så många spelare som möjligt. Det finns även många PC-spelare i studion så det var ett väldigt naturligt val för oss. Eftersom vi gjorde ”Helldivers 2” med co-op i åtanke vill vi såklart att alla spelare ska vara förenade.
 
Något som återstår att se är om det finns tillräckligt mycket innehåll och variation för att ”Helldivers 2” kan hålla ut på lång sikt. Med uppdragen som spelet hittills har visat upp finns det en risk att de blir utslitna efter ett tag. Även med de två timmarna av spelet jag fick uppleva själv började det kännas bekant mot slutet.
 
Men det finns goda tecken att Arrowhead har många ess i ärmarna som ser till att alla helldivers kommer tillbaka. Bland annat kommer introduktionen av styrbara mechs säkerligen göra även de utslitna uppdragen roliga att återbesöka.
 
- Det är något fans har önskat. Vi såg många på Reddit, Twitter och till och med vår officiella Discordserver som frågade om det kommer finnas mechs. Så de är på väg.
 
Det verkar även som att mechs inte kommer vara det enda kraftfulla verktyget spelet har att erbjuda. Arrowhead Game Studios är redo att leverera en storslagen upplevelse för både gamla och nya fans och än så länge ser det lovande ut.
 
 
"Helldivers 2" finns nu att spela på Playstation 5 och PC.
| 8 februari 2024 12:00 |