I sommar bjuder Pixar oss på ett nytt originellt äventyr – den här gången i rymden.
”Elio” handlar om en drömmande, kreativ men väldigt ensam 10-åring som plötsligt blir kidnappad av utomjordingar och misstas för att vara jordens ledare. En premiss som både lockar till skratt och bär på överraskande djup och känslor.
När MovieZine pratar med regissörerna Domee Shi och Madeline Sharafian inför premiären berättar de om sina personliga kopplingar till huvudkaraktären, varför filmen skrevs om flera gånger – och vilka otippade sci-fi-klassiker som inspirerat ”Elio”. Föräldrar: håll utkik efter blinkningar åt både ”Terminator 2” och ”Alien”!
Domee, jag förstår att dina tidigare filmer som ”Röd” och ”Bao” var väldigt personliga för dig. Men vad lockade dig till historien om en 10-årig pojke som skickas ut i rymden?
Domee Shi: Det som lockade mig mest var Elio själv. Jag identifierade mig verkligen med känslan av att vara den där ensamma, konstiga konstnärssjälen i en småstad, och längtan efter att hitta en plats där man hör hemma. Jag var enda barnet, växte upp i Kanada som invandrarbarn, och ingen annan i min skola gillade anime eller animation som jag gjorde.
– När Elio kommer till universum och plötsligt känner att han hör hemma, så påminner det mig om när jag började på animationsskola – eller kom till Pixar för första gången. Jag kände direkt: ”Jag gör vad som helst för att få stanna här.”
Elio är föräldralös – något vi sett i många Disney-filmer genom åren. ”Bambi”, ”Lejonkungen” och nu senast ”Lilo & Stitch” är kända exempel. Vad är grejen, varför fortsätter ni att döda föräldrar?
Madeline Sharafian: Ja, från början var Olga Elios mamma i några versioner av manuset. Men eftersom vi ville berätta om en pojke som i början vill fly från jorden, och i slutet har ändrat åsikt – så behövde relationen ha mer osäkerhet.
– Om det är en mor och son så vet man att bandet ändå är starkt, även efter ett gräl. Men mellan en moster och en brorson som knappt känner varandra finns ingen garanti. En konflikt kan göra att de aldrig ses igen. Det gjorde Elios val i slutet mer meningsfullt – han väljer själv att hålla fast vid den relationen. Det är ingen självklarhet.
Filmen har gått igenom flera versioner, som du säger. Ni kom in i projektet ganska sent, men vi såg en trailer redan för två år sedan som kändes helt annorlunda. Berätta, vad hände med ”Elio” under resans gång?
Domee Shi: Det här är ganska vanligt hos Pixar. Våra filmer tar ofta 4 till 5 år att färdigställa, och under den tiden gör vi många iterationer. ”Röd” såg också annorlunda ut i början, även om grundidén fanns där. ”Upp” började som en historia om två bröder som åkte till Sydamerika.
– Vi experimenterar hela tiden, testar nya vägar, ser om det finns guld i en viss idé, tar med det som funkar vidare. Konceptet för ”Elio” har alltid varit samma: den konstigaste ungen på jorden blir kidnappad av aliens och misstas för att vara ledaren för mänskligheten. Det som jag och Maddie tillförde var frågan: Varför vill han bli kidnappad? Vad får honom att välja jorden i slutet? Det är de emotionella svaren vi försökte gräva djupare i.
Vilka sci-fi-filmer har ni själva växt upp med? Något som inspirerade er? Jag tyckte jag såg en blinkning till ”Terminator 2” – ett litet påskägg?
Madeline Sharafian: Vi är stora sci-fi-nördar! Jag växte upp med ”Star Wars”, det var min inkörsport till genren. Men när vi jobbade med Elio så var det mer Spielbergs filmer vi återkom till: ”E.T.”, ”Närkontakt av tredje graden”. Elio är till och med döpt efter Elliott från ”E.T.”! Vi gillade hur de filmerna blandar hopp med mystik. Men vi tog också in mörkare influenser, som ”Alien” av Ridley Scott och ”The Thing” av John Carpenter. Vi ville verkligen få in hela spektrumet av sci-fi-genren.
– Rent visuellt inspirerades vi också av hur de där 70-talsfilmerna ser ut – anamorfiska linser, kornig film, djupa skuggor, lite dimmigt och romantiskt. Det där analoga, drömska. Vi nördade ner oss totalt i detaljerna och försökte baka in allt i ”Elio”. Vi hoppas att det ska kännas som ett kärleksbrev till genren.
Domee Shi: Förhoppningsvis funkar filmen både för sci-fi-nördar och som en inkörsport för yngre tittare. Kanske kan det bli deras första kontakt med genren.
Så ni vill att man går och ser ”Elio” på bio, sedan hem för att kolla på ”Alien”?
– Ja! Det vore ju fantastiskt! (skratt)
”Elio” får svensk biopremiär onsdagen 25 juni. Se trailern nedan:
Läs också: Pixar återvänder till Italien med nya filmen ”Gatto” – på bio 2027
Läs också: Pixars ”Superhjältarna 3” tar ett stort kliv framåt – med ny regissör
