En gång i tiden var Hideo Kojima, nu 61 år gammal, den klarast lysande stjärnan hos japanska Konami.
Tillsammans med det moderna ansiktet för ”Castlevania”-serien, Koji Igarashi, var han en av de mest frispråkiga speldesigners som Konami hade. Spelen i bland annat “Metal Gear Solid”-serien hade mer ofta än sällan Kojimas signatur tydligt utmärkt på framsidan av spelen, och Kojima själv syntes tillochmed som cameo-karaktärer i sina spel.
En tillfälligt slocknad stjärna
Sedan vände allt – ryktena säger att Konamis nytillträdda VD hade ett horn i sidan till Hideo Kojima, och budgeten för att utveckla “Metal Gear Solid V: The Phantom Pain” drog både ut på tiden och landade i runda slängar på cirka 80 miljoner dollar. Spelet tjänade in 179 miljoner dollar när det lanserades i september 2015, vilket är mer än samma års stora blockbusters på bio – “Avengers: Age of Ultron” och “Jurassic World” – tjänade in. Men Hideo Kojima skulle lämna Konami, den saken var klar.
För de som var med på den här tiden kanske ni minns trendande budskap som #FuckKonami? Dessa blev allt vanligare i takt med att det tidigare så stolta spelutvecklarhuset avvecklade fler av sina stora klassiker som ”Silent Hill” (minns Kojimas ulv i fårakläder, “P.T”) ”Castlevania” och ja, själva flaggskeppet “Metal Gear Solid”-serien. Åren efter Hideo Kojima lämnat Konami definierades snarare av uppdateringar till fotbollsserien “Pro Evolution”-serien, en tveksam uppföljare till “The Phantom Pain” i survival-genren, och investeringar i hasardspel med japanska pachinko-maskiner och Konamis egna gymcenter. Det var en bister tid för folk som uppskattade träffsäker speldesign, minnesvärda soundtrack och historier, och en uppsjö odödliga karaktärer skapade på 80- och 90-talen.
Dessa år inledde Hideo Kojima sakta men säkert sin egen underdog-story.
Jag, stjärna med driv. Du: kraftfull spelmotor
Efter att hans non-compete klausul löpt år 2016 ut var han ofta omskriven med att resa världen runt med sin turné av spelstudios för att hitta “den bästa speltekniken” som kunde agera muskler åt studions kommande projekt. Han hann också med att besöka Sverige under Nordic Game Conference i Malmö.
Har man lust kan man lyssna till en äldre intervju undertecknad fick chansen att göra med mannen (för P3 spel) år 2016, innan det första ”Death Stranding” var formellt uppvisat. Räkna inte med ett knyst om sprickorna med Konami, eller om det ännu hemliga, första “Death Stranding”. Han talade snarare om maskoten Ludens, som var galjonsfigur för nya Kojima Productions (utan Konami).
Vad hände sen då? Jo, Hideo Kojimas team bedömde att utvecklarna på Guerrilla Games hade den mest tilltalande tekniken med sin kraftfulla Decima Engine (framförallt sedd i framgångsrika robotdinojägarspelet “Horizon Zero Dawn”). Sagt och gjort, man fick en spelmotor och kontakter på Guerilla/Sony som kunde låta en mindre nystartad studio få en språngbräda för sitt ambitiösa förstlingsverk. I åren som ledde fram till release för “Death Stranding” 2019 kantades spelmedier av mängder med mystiska videoklipp på mörka hotfulla gestalter som skulle kunnat hört hemma i “Silent Hill”-serien. Men också en man som vandrar i ödsliga landskap och bär runt på en bebis i en liten vätskebehållare? Den här bebisen kan förresten också göra tummen upp. Vad var det som var på gång?
Ser inte skogen för alla (film-) stjärnor
Norman Reedus var i huvudrollen, likt det tidigare planerade “Silent Hills”-spelet, den saken var säker. Med i skådespelar-ensemblen fanns även Léa Seydoux och Mads Mikkelsen, tätt följda av Kojimas kompisar från regissörs-stolen med Guillermo del Toro och Nicolas Winding Refn. Spelet släpptes till Playstation 4 den 8 november 2019, och spelare kunde äntligen söka svar i kusliga landskap (tonsatta av bland annat svenska Ludvig Forsell) på vad ett “Strand-”spel egentligen innebar. Vad var spelmekaniken i ett spel där du framförallt såg ut att leverera paket i ett övergivet USA?
Om spelet levererade allt som det lovat i Sonys dyra marknadsföringskampanj är fortfarande upp till er spelare där ute, det sades minst sagt dela spelares åsikter itu. Men till dags dato har det hunnit släppas nya versioner till PC och PS5, och försäljningssiffrorna är hisnande, för ett spel skapat av en långt mindre studio än vad open world-spel brukar ha. 5 miljoner sålda spel, med 20 miljoner spelare (på digitala prenumerationstjänster) är ingen siffra att fnysa åt. Eller ja, 20 miljoner fnysningar då.
Uppdraget, om du väljer att acceptera: en uppföljare med klös
Och idag, 26 juni 2025 är det upp till teamet på Kojima Productions att se om de kan leverera en än starkare upplevelse och förhoppningsvis befästa “Death Stranding 2: On the Beach” som ett av sommarens, eller varför inte årets, mest minnesvärda spelupplevelser. Ryktena inför spelets releasedatum har varit många, och i skrivande stund är Metacritic-betyget stadigt på mycket höga 90 av 100 från en samlad spelkritiker-kår. På MovieZine var vi också förtjusta i det vi spelat.
Uppföljaren på 2019-spelet “Death Stranding” låter dig denna gång utforska nya karga landskap i Mexico och (huvudsakligen) Australien, och flera av det första spelets Hollywood-skådisar är med på tåget även denna gång. Det ryms stora känslor i historien, räkna med ännu fler mysterier och överlag ser uppföljaren ut att faktiskt hålla de löften som man hoppades att föregångaren skulle infriat.
Nästa station: Kojima och du
Hideo Kojimas spel kommer alltid ha sina belackare, och Kojima själv har varit tydlig med att han inte är ute efter att göra “ett spel för alla”. Men mellansekvenserna är tajtare regisserade (och kortare) än i originalet, spelet ser med brist på andra ord otroligt ut. Miljöerna är häpnadsväckande och detaljåtergivningen på teknik och karaktärers ansikten inte fy skam. Av det vi hunnit spela på MovieZine kan jag glädeligen säga att det är långt från en tråkig upplevelse, och inte heller mellanmjölk i hur det känns. Spelet verkar (chockerande nog) kunna balansera sina budskap utan att vara för predikande. Det ryms tillochmed en och annan överraskning i storyns vändningar och vilka förlagor från verkligheten som Kojima lyckats klämma in den här gången.
Kulten kring Hideo Kojima och hans vilda äventyr i filmens förtecken fortsätter alltså. Har man slängt ett getöga på rubriker i spelvärlden på sistone har vi förstått att det inte precis råder brist på ytterliggare idéer från hans studio, och hans kärleksaffär med Hollywood verkar så flera frön inom en nära framtid.
Döm själva om mannen som lever film är ute och cyklar på stranden när “Death Stranding: On the Beach” släpps officiellt till PS5 idag, 26 juni.
Läs också: Recension: ”Death Stranding 2” bjuder på en unik och skruvad resa
Läs också: Fattade du inte heller vad som hände i “Death Stranding”? Här är en förklaring på 6 minuter