”007 First Light” är ett nytt Bond-spel av IO Interactive, som är kända för sin ”Hitman”-serie. Spelet är under utveckling till PS5, Xbox Series X/S, PC och Nintendo Switch 2 – och släpps någon gång under 2026.
Här möter vi en ung och oerfaren James Bond som blir rekryterad av MI6 och får utföra sina första uppdrag.
MovieZine har fått prata med Jonathan Lacaille, som är franchise director för spelet på IO Interactive.
1. Utvecklarna kan verkligen varumärket
Vilka är de viktigaste delarna som en Bond-berättelse behöver?
– När vi började arbeta på spelet tittade vi så klart på vad som gör en bra Bond-berättelse. Det finns en del inslag som finns i alla filmer, som vi tagit inspiration från för att koka ihop spelets recept.
– Exotism, fordon och gadgets är några saker som alltid dyker upp i en spionberättelse. Ett annat inslag är intressanta och gärna dubbelsidiga karaktärer. Skurkar och hantlangare är även väldigt viktiga. Jag tror inte att det finns en Bond-film utan det.
– Sen står så klart James Bond i centrum. Vi har sett olika tappningar, men jag skulle säga att den röda tråden genom alla Bond-produkter är att de alltid har känts moderna. Sean Connery var toppmodern för sin tid när den första filmen hade premiär både när det gäller på ett kulturellt plan, vilka produkter han använde till berättelsen och tematiken de skapade. Det var modernt för sin tid, precis som Daniel Craig var för vår och nu även Bond i spelet.
Så spelet utspelar sig i nutid?
– Ja, eller i en väldigt nära framtid, men jag kan inte säga ett exakt årtal. Det är som sagt för att det ska kännas relevant inom den tidsperiod vi släpper spelet.
2. IO Interactive har redan gjort fantastiska spionspel med ”Hitman”-serien
När spelet ”Hitman 3” av IO Interactive släpptes 2021 skrev jag i min recension att det ”får mig att känna mig som James Bond”.
Den åsikten är jag inte ensam om, menar Jonathan Lacaille, som berättar att teamet utnyttjat sina styrkor från den serien under utvecklandet av ”007 First Light”.
– Vi lutar oss mot det som studion gör riktigt bra och har bemästrat agentgenren i arbetet med ”Hitman” under en lång tid. Det vore dumt att inte luta sig mot det vi är bäst på, säger han.
James Bond och ”Hitman” är dock väldigt olika serier. De har sina likheter, men de är olika karaktärer som fungerar på olika sätt. IO Interactive behövde därmed bygga en del nya muskler.
– Actionsekvenserna och skjutandet är något vi behövde bli mycket bättre på. I ”Hitman”-spelen betyder det oftast att man har misslyckats när skjutvapnen åker fram. Då har man blivit upptäckt, det är över. I ett Bond-spel är det ett av verktyget du kan välja för att komma vidare.
3. ”007 First Light” bjuder på stor variation
Andra nya inslag är bilkörning som IO Interactive aldrig haft med i sina tidigare spel, men även gadgets.
– Vi vill att spelaren ska känna sig lika smart som Bond. Med det menar jag att han ibland hamnar i en situation där oddsen är emot honom. Där vill vi att spelaren ska identifiera olika alternativ – vare sig det är att ta huvudentrén och skjuta vilt eller smyga in genom bakdörren. Något annat som är ganska unikt för Bond är att använda sin charm för att ta sig förbi hinder.
Det finns ett rykte om att det är skådespelaren Patrick Gibson som spelar Bond i ”007 First Light”. Han har spelat i bland annat “The Tudors”, “Shadow and Bone”, “Tolkien” och gjorde nyligen rollen som en ung Dexter Morgan i “Dexter: Original Sin”.
Vad kan du säga om det?
– Folk spekulerar alltid vem som ska spela Bond. Just nu vill vi fokusera på att visa spelet och presentera vad det handlar om. Vi vill verkligen att folk ska bry sig om spelet. Angående rollistan kan jag bara säga att det är spekulationer, men vi kommer bekräfta vilka som medverkar senare i sommar.
4. En annorlunda James Bond vi aldrig sett tidigare
Hur mycket frihet har ni haft i utvecklandet av det här spelet? Är det en utmaning att arbeta med en franchise som inte tillhör er?
– Vi måste så klart respektera varumärket. Det finns guider och riktlinjer om vad Bond är och inte är, men de är inte speciellt restriktiva. Det är mer av verktyg som man kan använda och bygga vidare på. Eftersom vi valt att göra en ursprungsberättelse måste allt hittas på, så på så sätt har vi stor kreativ frihet. Det är även ett annat medium. Det är ett spel och inte en film, så även det ger en annan typ av frihet.
I ”007 First Light” är James Bond 26 år och en oerfaren spion. Han är inte baserad på någon tidigare tolkning av karaktären, utan en helt ny vi aldrig har sett i filmerna tidigare.
– Vi utgick en del från hur han ser ut i böckerna av Ian Fleming. Någon på MGM nämnde att han har ett ärr i ansiktet vid något tillfälle, så vi tänkte att det vore kul att köra på det då han aldrig har skildrats på det sättet tidigare. De har sett så stort bibliotek att gräva i och få inspiration från för att bygga den här nya berättelsen.
Vilka Bond-filmer är dina personliga favoriter?
– Det har ändrats med tiden. När jag var liten var Pierce Brosnan stor, men filmerna med Daniel Craig var fantastiska då de verkligen byggde vidare på karaktären. Han utvecklas genom filmerna. Det kändes som att jag kunde se dem som en tv-serie. Om jag måste välja har jag svårt att välja mellan Sean Connery och Daniel Craig.
5. Utvecklarna hoppas att det ska bli lika älskat som ”Goldeneye 007”
Vad har du för relation till spelet ”Goldeneye 007” från 1997 till Nintendo 64, som anses vara det bästa Bond-spelet enligt många?
– Det är nog det enda jag faktiskt har spelat. Det var ett fantastiskt spel, det går inte att förneka det. Det är alltid det spelet som folk refererar till när det pratas om Bond-spel. Jag hoppas att vårt spel kommer få liknande status. Det är två väldigt olika spelupplevelser, men jag jag tycker att vi har ett väldigt välgjort spel på gång som folk kommer gilla av andra anledningar än ”Goldeneye 007”.
”007 First Light” släpps någon gång under 2026. Under sommaren kommer vi få veta mer om spelet.
Läs också: Dagens 007-rapport: ”Bond 26” kan spelas in 2026 – ny skådis på radarn
Läs också: Danny Boyle ångrar inte sitt avhopp från ”Bond 25” – med ett undantag
