Film

Skribent

Alexander Kardelo

11 februari 2015 | 16:00

Spännande framtid för simultanpremiärer

Vi pratar med två distributörer som ligger i täten med att skriva om reglerna i filmbranschen.
Medan biografkedjorna satsar på säkra kort, får mindre distributörer hitta nytänkande sätt för att få ut alternativa filmer. MovieZine berättade igår hur allt fler filmer släpps samtidigt på bio och på digitala plattformar, tillgängliga för alla oavsett var och hur de vill titta. Simultanpremiärer är här för att stanna - och framtiden för oss filmälskare ser ljus ut.

- Vi ser det som både spännande och utmanande! Det är en naturlig utveckling, svarar Johanna Holmin på Njutafilms, som distriburerar svenska "Dyke Hard".

- Jag tror att det finns stor potential för filmer som annars inte ser biografljuset att bli lite synliga. Distributörerna kommer att våga satsa på lite mindre releaser.

- Personligen hoppas jag att vi kommer att se fler filmer på biograferna, men kanske under nya förutsättningar. Som det är nu visas dagens filmer på repertoar, dvs flera gånger per dag under en viss tid, och när filmen inte når upp till ett visst antal besökare byts den ut. Det vore föredömligt att för vissa filmer kanske satsa på att de visas färre dagar per vecka och därmed får en längre överlevnadstid på biograferna samt utrymme för fler filmer.

Men digitala releaser innebär inte att folk slutar gå på bio. Tvärtom, tror Johanna Holmin.

- Med mer synlighet ökar intresset att se filmer tillsammans på biograf. Man kanske ser filmen både hemma och på bio, och framförallt flera gånger.



Jakob Abrahamsson jobbar på NonStop Entertainment, som hade sin första simultanpremiär redan 2008 med Brian De Palmas "Redacted":

- Då var det väldigt svårt att ens förklara vad vi höll på med. Nu är situationen en helt annan, i USA är tillvägagångssättet legio för independentfilmer och här hemma i Sverige är vi nu ett gäng distributörer som testar och flyttar gränserna för vad som är möjligt.

NonStop Entertainments film "Black Coal, Thin Ice" släpptes nyligen på bio och online. Samma dag gick den dessutom på svensk TV. Abrahamsson tror att simultanpremiärer lämpar sig bäst för små och medelstora filmer, som förtjänar en bredare publik än vad marknadsföringspengen räcker till.

-  De flesta filmer förtjänar förstås att ses på biograf men det är inte alla förunnat att ha en i närheten, eller kunna komma loss lagom till visning, och då är simultanpremiären en spännande medelväg. 

- Samtidigt tror jag att de största och dyraste filmerna faktiskt fortsatt kommer och mår bäst av mer traditionella fönster. Till exempel skulle "Hundraåringen" aldrig sålt 1,5 miljoner biljetter om den legat ute på video on demand samtidigt.
| 11 februari 2015 16:00 |