Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

23 juli 2023 | 14:00

Krönika: "Lyxfällan" ska rädda Viaplay ur lyxfällan

Här är förändringarna som Viaplay redan har gjort och fortfarande behöver göra, för att rädda sig ur en nästan omöjlig situation.
MovieZines tv-redaktör Jonatan Blomberg kommenterar den senaste tidens händelser inom streamingbranschen och vad Viaplay kan göra för att garantera sin fortsatta överlevnad.
 
Vi har redan rapporterat om hur Viaplay har tvingats sparka mer än 25 procent av sin personal, lämnat flera länder man lanserat sin tjänst i samt tagit bort sina billigaste paket internationellt. När kvartalsrapporten landade tidigare under veckan så stod det även klart att Viaplay tappat 1 miljon kunder (från 7,6 miljoner till 6,6 miljoner) under de senaste tre månderna.
 
Det låter visserligen något värre än det egentligen är, eftersom en del av förklaringen är att man precis slutat räkna kunder med kampanjerbjudanden (som haft gratismånader), men det talar fortfarande sitt tydliga språk. Viaplay har en nästan omöjlig situation att försöka ta sig ut ur, under en tid när alla streamingtjänster får allt fler problem att få verksamheterna att gå ihop.
 

Hur har streamingkriget slutat med kollektivt självförintelse?

 
"The Swarm" är den enda originalserien bland Viaplays mest populära serier just nu.
 
Viaplay är långt i från ensamma med allvarliga problem inom streamingbranschen just nu. Den bubbla som började blåsas upp av Netflix i början av 10-talet har nu blivit så stor att vi knappt märkt av alla hål i den, men luften pyser ut allt snabbare. Det är nämligen svårt att verkligen tjäna pengar inom streaming, eftersom tittarna hela tiden förväntar sig att det ska komma nya påkostade tv-serier eller filmer varje månad. Till en billig månadspeng som gärna får ligga någonstans under hundralappen. 
 
När Discovery köpte HBO Max började vi konsumenter för första gången märka av på allvar att den affärsmodell som streamingbranschen arbetat efter, inte har en chans att fungera i långa loppet. Det kostar nämligen pengar för streamingtjänsterna att ha alla serier och filmer tillgängliga, även om ingen tittar på titlarna. Vilket är varför originalproduktioner nu börjat försvinna helt eller säljas vidare från olika streamingtjänster, i hopp om att spara in dyrbara pengar.
 
Sammanfattningsvis: Vi tittare förväntar oss ny påkostad underhållning till en billig peng, varje månad. Och så länge andelen prenumeranter fortsatt växa, så har streamingföretagen lyckats låna till sig allt högre belopp för att finansiera våra nya dyra titlar. Men nu när räkningarna börjar läggas på hög och prenumeranterna (och intäkterna) sviker, så lämnas streamingtjänsterna i samma gamla lyxfälla som vi fått se skräckexempel på i "Lyxfällan" hos TV3 under snart 20 års tid. Du kan inte spendera mer än vad du får in, till slut tar det stopp. Vilket även är varför både manusförfattare och skådespelare nu strejkar borta i Hollywood (samtidigt för första gången på 63 år).
 

Hur kan Viaplay rädda sig ur lyxfällan?

 
Det lär bli allt färre premiärer för originalserier som "Threesome" hos Viaplay framöver.
 
Det må ha varit väldigt naivt att förvänta sig att resten av världen skulle vara tillräckligt intresserade av nordiska produktioner, för att mängder av lanseringar internationellt skulle vara en smart väg att gå. Men under ett tag var känslan i branschen att det var företagen med det bästa självförtroendet som skulle gå vinnande ur streamingkriget.
 
Jag är personligen inte sportintresserad nog för att kunna prata i detalj om huruvida Viaplay har ropat in alldeles för dyra sporträttigheter för sitt eget bästa, men sport är utan tvekan något som får en viss typ av tittare att återvända varje år. Dessa prenumeranter är dessutom villiga att betala avsevärt mer än oss andra som bara är ute efter film och tv-serier. Sporträttigheterna är däremot svåra att göra något med i närtid, så där vi tittare kommer märka av förändringarna inom kort är på det övriga utbudet.
 
Och enligt DN kommer Viaplay drastiskt ändra på sitt utbud. Inköpta serier ska ökas till 72 procent av företagets investeringar (från 62 procent förra året) och man kommer även prioritera sina egenproducerade realityserier. Egenproducerade långfilmer och tv-serier (med förskrivna manus) kommer under nästa år bara utgöra 16 procent av investeringarna (en halvering från i år). Prishöjningar lär också göras, vilket kommer sticka i ögonen på många kunder... men det gäller helt enkelt att satsa på rätt titlar och så kommer tittarna förhoppningsvis att stanna kvar ändå.
 

Vilket utbud av filmer och tv-serier bör Viaplay satsa på?

 
Det kommer bli många fler realityserier som "Lyxfällan" om Viaplay ska kunna gå med vinst.
 
Realityserier som "Lyxfällan" är helt enkelt väldigt billiga att producera, i jämförelse med hyllade titlar som "Älska mig", "Threesome", "Thunder in My Heart" eller "Partisan". Realityserier lockar dessutom fortfarande en hel del tittare. Det är med andra ord en given väg att gå för en del av utbudet, som visserligen inte kommer locka mig personligen men det är ändå ett måste.
 
Bland de 30 mest populära tv-serierna hos Viaplay just nu, så är det en enda Viaplay Original-serie ("The Swarm", på en sjätte plats) på listan. Resten av titlarna är inköpta serier som "Outlander", "Blacklist", "The O.C.", "Las Vegas" och "Chicago"-serierna. Jag har även skrivit en annan artikel om hur de första säsongerna av "Morden i Midsomer" ständigt går på repeat här hemma i mitt eget hushåll (det är säkert min fru som gjort att serien ligger på plats 21 de mest populära tv-serierna hos Viaplay). 
 
Men läxan som Viaplay sakta verkar ha lärt sig är helt enkelt att deras egna prenumeranter bryr sig egentligen mest om tv-serier inköpta från USA. Och det är där som det fortfarande finns en god chans att öka upp antalet prenumeranter igen, till en avsevärt billigare peng än genom egenproducerade produktioner. Om man lyckas köpa in "rätt" titlar.
 
Här i Sverige har vi exempelvis ett hål när det kommer till "The Walking Dead"-spinofferna. Viaplay bör illa kvickt uppvakta den amerikanska betal-tv-kanalen AMC, som släpper sina serier till olika distributörer här i Sverige, för att lägga vantarna på dessa. När spelare som HBO, Netflix och Disney nu även börjar sälja vidare sina egna originalproduktioner så kommer det för första gången gå att lägga vantarna på titlar som "Westworld" och andra påkostade produktioner till ett rabatterat pris.
 
Och med tanke på att "Las Vegas" (2003-2008) och "The O.C." (2003-2007) är två av deras mest populära serier just nu, så behöver det inte alltid vara det nyaste man plockar in.
 

Sluta släppa nya säsonger av egna serier i ett svep

 
Josephine Bornebuschs "Älska mig" har till och med fått en remake i Australien. Det kan alltså fortfarande löna sig att hitta på riktigt bra originalproduktioner.
 
Viaplay är inte Netflix. Det var aldrig en bra idé att försöka släppa hela säsonger på en gång här på hemmaplan. Men särskilt inte när investeringarna på egenproducerade originalserier skruvas ned till endast 16 procent. Några få men välgjorda och spännande svenska titlar som vi tittare kan följa tillsammans vecka efter vecka är den rätta vägen att gå. Senare i år får vi exempelvis nyinspelningen av "Ronja Rövardotter", en serie med potential att intressera både vuxna och barn här i Sverige - men även utomlands om serien är bra nog.
 
Om vi kan få ett nytt välgjort drama/thriller-avsnitt till varje helg och ett nytt komedi-avsnitt i veckan, så räcker det med att man håller igång två serier parallellt för att fortfarande göra något unikt för oss svenskar. Vi vet även redan om att både tyskarna och britterna mer än gärna visar våra mer välgjorda "nordic noir"-titlar för sina egna tittare. Det är med andra ord inte pengar helt i sjön efter att vi svenskar är klara med titlarna.
 
Det framgår inte i kvartalsrapporten, men det är möjligt att det här är vägen man planerar att gå. Och då är det inte omöjligt att det går att få prenumeranterna att komma tillbaka, samtidigt som omkostnaderna minskar. Men med en dryg fjärdedel av personalen sparkad, så hoppas jag verkligen att det finns ett gäng kompetenta och smarta inköpare kvar inom bolaget.
 
Annars kan Viaplay lika gärna höra av sig till Prime Video och be på knäna om att få bli uppköpta, där har vi nämligen ett företag som fortfarande har råd att förlora pengar om det gör att man kan se störst ut. 
 

Läs också: HBO har aldrig varit Max - så nu slutar vi smutsa ned namnet

 
Vad hade Viaplay kunnat göra för att få dig att fortsätta (eller börja) prenumera på streamingtjänsten framöver? Kommentera gärna nedan!
| 23 juli 2023 14:00 |