SPEL

Skribent

Viktor Jerner

22 september 2016 | 20:00

Fyra saker som imponerar i nya "Batman: The Telltale Series"

Kan det här vara den bästa och mest nyanserade versionen av Batman vi har fått på länge?
Om man älskar Batman och hans gotiska värld lika mycket som jag så har karaktärens resa de senaste åren varit grymt njutbar. Hans popularitet och grepp om kulturens alla sfärer är nu starkare än någonsin tidigare och folk i alla åldrar älskar honom. Inom spelfilmsvärlden har han precis fått sin bästa gestaltning hittills och på den animerade arenan kan vi njuta av båda sidor av karaktärens spektrum; den mörka och den ljusa

Även på spelfronten har han utökat sin mark, dels med de omtalade Arkham-spelen, men också i kommande "Injustice 2" och "Batman: Arkham VR". Den allra största snackisen på sistone har dock varit "Batman: The Telltale Series", spelstudion Telltale Games nya projekt efter att ha tagit sig an exempelvis "Game of Thrones" och "The Walking Dead". Deras senaste skapelse har alltså ingen mindre än Batman i centrum och resultatet är briljant. Jag har spelat de två "avsnitt" (av fem planerade) som har släppts hittills och nedan tar jag en titt på vad som har imponerat mest.



Telltale-modellen

Det här är första gången jag kommer i kontakt med ett Telltale-spel och det tog inte lång tid innan jag blev helt förälskad i upplägget. Kort sagt kan man säga att de gör spel som ligger så nära filmmediet som man kan komma utan att det faktiskt blir film. Genren kallas för "point-and-click" och bygger på att man som spelare själv får möjlighet att välja vilken riktning storyn ska ta. Detta gör man genom att välja (oftast mellan 2-4 alternativ) repliker, "ledtrådar" att undersöka, tillvägagångssätt i olika situationer och liknande. Hur mycket det faktiskt är man påverkar i ett övergripande perspektiv vet jag inte, men man får i alla fall illusionen av valfrihet och brett spelutrymme.

Just i det här fallet blir den här speltypen ytterst passande, eftersom huvudkaraktären har två identiteter; Batman och Bruce Wayne. Trevligt nog kan man inför vissa uppdrag välja vilken av dessa två identiteter man ska använda. Utifrån råd från Alfred och egna funderingar får man avgöra vem som kan hantera situationen bäst, om det är miljardärens charm och inflytande eller hämnarens nävar som funkar bäst. 

Hela spelet präglas dessutom av dialogdriven Bruce Wayne-tid, något som annars brukar kapas ner rejält i alla Batman-berättelser utanför serierna. I "Batman: The Telltale Series" är balansen jämn och det ger en mer nyanserad porträttering av karaktären än den vi ofta får. Det gör också att de härligt explosiva actionscenerna känns mycket mer när de väl dyker upp.



Teknologin

Spelutvecklarna har verkligen omfamnat det faktum att det är en modern version av Batman de skildrar, för han är mer tekniskt effektiv än någonsin tidigare. Hans samling "leksaker" i form av Bat-tech har utökats rejält med diverse vapen, men också spaningsverktyg som övervakningsdrönare och avlyssningsutrustning. Vissa av grejerna är inbyggda direkt i den högteknologiska dräkten, medan andra är separata delar. Allt vävs dessutom in i storyn på ett naturligt och allt annat än krystat sätt. 

Han kan också aktivera en sorts detektivläge (mer avancerat än det i Arkham-spelen) som gör att han exempelvis kan koppla ihop olika ledtrådar på en brottsplats eller planera hur han ska neutralisera ett gäng skurkar med hjälp av objekt i närheten. Ni som har saknat "world's greatest detective"-versionen av Batman kommer med andra ord inte bli besvikna, för det bjuds på en hel del sådant här. 



Estetiken

Visuellt lämnar inte heller spelet något särskilt att önska. Den väldigt stiliserade designen passar fantastiskt bra och hela spelet känns som en rörlig serietidning. Addera sedan det oerhört filmiska virtuella "kameraarbetet" och resultatet är helt oemotståndligt. Utvecklarna utnyttjar verkligen möjligheterna inom film, spel och serietidningar till fullo och harmonin mellan medierna är en fröjd att beskåda. Mest imponerande ur det avseendet är främst actionscenerna som är förbluffande välkoreograferade och snygga. 

Telltale lyckas även med konststycket att både hylla tidigare karaktärsdesign samtidigt som de gör något helt eget. Batmobilen, Gotham och grottan har uppdaterats, men i precis lagom mängd. Även dräkten får vi en ny version av, som tycks ha starka influenser från Jim Lees och Frank Millers stilrena versioner. Samtidigt är grundstommen mer åt det biffiga rustningshållet likt Nolans filmer eller Arkham-spelen. En väldigt lyckad kombination, minst sagt.  



En modig nytolkning

Det är inte helt lätt att bryta ny mark med en karaktär som har skildrats om och om igen sedan 30-talet, men det skulle jag vilja påstå att det här spelet gör. Till viss del i alla fall. Jag vill inte avslöja för mycket om det centrala mysteriet, men Bruces föräldrar Thomas och Martha Wayne har en helt unik roll i händelseförloppet. Via dem lyckas spelutvecklarna förändra Bruces perspektiv på Gotham och hans roll som brottsbekämpare, vilket gör att vi får möta en sida av honom som vi sällan ser.

Även på skurkfronten händer det väldigt intressanta grejer här. Det bjuds bland annat på en helt ny version av Oswald "The Penguin" Cobblepot, vars koppling till Bruce är starkare än i tidigare inkarnationer. Sen introduceras även en helt ny kriminell organisation med en riktigt skrämmande maskerad ledare. Kanske visar han sig vara en av Batmans klassiska skurkar framöver, men organisationen runt honom och dess bakgrundshistoria är helt ny. Det ska bli ohyggligt spännande att se hur allt detta utvecklas framöver. 

Kolla in spelets trailer:



Den tredje delen av "Batman: The Telltale Series" har inget officiellt releasedatum än, men lär släppas om 4-6 veckor. Är ni sugna på att hoppa ombord? 
| 22 september 2016 20:00 |