Spel

Skribent

Anders Eklöf

10 november 2021 | 16:00

Förhandstest: "Elden Ring" är bekant, svårt och spännande

MovieZine har fått testa de första timmarna i det efterlängtade From Software och George R.R. Martin-spelet "Elden Ring", som både levererar en bekant och nyskapande spelupplevelse.
Den 25 februari släpps det efterlängtade "Elden Ring", som är ett samarbete mellan "Dark Souls"-studion From Software och "Game of Thrones"-författaren George R.R. Martin. 
 
Den här gången ger sig den namnlösa hjälten ut på en resa i The Lands Between, i jakt på bitarna av den förstörda Elden Ring som lagt landet i ruiner. 
 
MovieZine fick en chans att testa de första timmarna av spelet, som känns som en korsning mellan studions tidigare spel och "The Legend of Zelda: Breath of the Wild". 
 
 
B50ab3ec0a053ba10894a8148f8c160f ss 25cd489871907387c1b915022a96b196661b6e17
 

Ett öppnare men bekant fantasyäventyr

 
Innan jag får ge mig ut på äventyr får jag välja mellan fyra klasser (fler tillkommer i det färdiga spelet). Jag väljer en riddare med spjut, som har tillgång till magiska attacker. Alla som spelat "Dark Souls" eller andra titlar från From Software kommer känna igen sig, men skillnaden är att världen öppnar upp sig likt aldrig tidigare efter en kort inledande grotta som lär mig grunderna. Det finns ett litet vägledande ljus som visar vart du ska gå för att följa huvudberättelsen, men det finns långt mycket mer att utforska och kämpa mot på vägen om en vill.
 
Något jag verkligen gillar är att kartan inte är full med massor av punkter och sysslor att beta av, utan världen uppmuntrar mig till nyfikenhet och utforskning som påminner om strukturen i "The Legend of Zelda: Breath of the Wild" snarare än "Assassin's Creed"-serien. Det i kombination med det suggestiva världsbygget är bäddat för succé. 
 
 
På min lilla resa hinner jag springa in i en förbannad drake i ett träsk som jag inte har någon chans mot, ett aggresivt troll med svärd och en och annan odöd soldat. Striderna är nog den aspekten som har utvecklats minst, då det mer eller mindre känns exakt som att spela valfritt "Dark Souls" med några nya mekaniker som att du kan hoppa och smyga, vilket även gör mycket för utforskandet. Att jag även kan ta mig genom världen och kämpa mot fienderna från hästryggen är en trevlig nyhet. Precis som tidigare kan du även få hjälp av vänner och datorstyrda karaktärer om motståndet blir för svårt, vilket alltid är välkommet. 
 
De valfria områdena är minst lika spännande som de jag besöker under huvuduppdraget och levererar både unika platser, fiender och bossar att kämpa mot. Jag hoppas verkligen att det färdiga spelet erbjuder lika mycket variation, då risken annars finns att det blir upprepningar och att bossarna till slut inte blir överraskande. 
 
B50ab3ec0a053ba10894a8148f8c160f ss e80a907c2c43337e53316c71555c3c3035a1343e
 

Ett vacker sargad värld utan grafiska framsteg

 
Rent grafiskt får "Elden Ring" mig verkligen inte att tappa hakan, speciellt inte i jämförelse med den vrålsnygga remaken av "Demon's Souls" till Playstation 5 som släpptes förra året. Dock gör estetiken och stämningen i den raserade världen väldigt mycket för att kompensera att det inte är ett grafikmonster. 
 
Än så länge är det inte särskilt märkbart att George R.R. Martin har hjälpt till att ge mer djup till världen och skrivit karaktärerna som bor i den, utan det känns egentligen precis som vanligt. Det i sig är verkligen ingen kritik, då From Software är mästare på att skapa stämning och suggestivt strössla ut en berättelse, men så här långt känns den populära fantasyförfattarens medverkan mer som ett skickligt PR-trick än något annat. 
 
Jag tackar aldrig nej till ett nytt spännande och utmanande äventyr från From Software, men utifrån de timmarna jag spenderat i The Land Between får jag en känsla av att risken finns att det bara kommer kännas som "Dark Souls" med en öppen värld. Jag upplever inte heller samma wow-känsla som när jag spelade "Sekiro: Shadows Die Twice" för första gången, eller för den delen den vrålsnygga remaken av "Demon's Souls". 
 
Med detta sagt ser jag ändå fram emot "Elden Ring" och är nyfiken på vad det har att erbjuda, då jag bara fått smaka på några av de inledande timmarna. Spelet verkar även minst lika svårt som vanligt, då jag knappt lyckades få ner halva livet på testets avslutande boss. 
 
"Elden Ring" släpps till PC, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One och Xbox Series X/S den 25 februari. 
 
Ser du fram emot det senaste spelet från From Software? Vilket är deras bästa spel? 
 
B50ab3ec0a053ba10894a8148f8c160f ss 3aec1455923ef49f4e777c2a94dbcd0256f77eb0
 
B50ab3ec0a053ba10894a8148f8c160f ss 1011610a0e330c41a75ffd0b3a9a1bac3205c46a
 
B50ab3ec0a053ba10894a8148f8c160f ss ae44317e3bd07b7690b4d62cc5d0d1df30367a91
 
B50ab3ec0a053ba10894a8148f8c160f ss e87a3e84890ab19f8995566e62762d5f8ed39315
 
B50ab3ec0a053ba10894a8148f8c160f ss c372274833ae6e5437b952fa1979430546a43ad9
| 10 november 2021 16:00 |