Anders Eklöf

27 november 2020 | 10:15

Recension: "Demon's Souls" är ett svårt och vrålsnyggt fantasyäventyr

Kultklassikern "Demon's Souls" är tillbaka i ny skrud och visar vad Playstation 5 går för, även om det ibland kan kännas som en nygammal spelupplevelse.
När "Demon's Souls" släpptes till Playstation 3 för över tio år sedan fick det snabbt en kultstatus bland en nischad publik för sin höga svårighetsgrad och fokus på utforskande. Det lade även grunden för en genre som gjort utvecklarna From Software och deras spel enormt populära efter uppföljaren "Dark Souls".

Nu har Bluepoint Games, som tidigare gjort en remake på "Shadow of the Colossus", noggrant återskapat spelet för en modern publik på den nya konsolen Playstation 5. Resultatet är både en något föråldrad historielektion om hur allt började och ett makalöst kraftprov på vad den nya hårdvaran klarar av.

Aca8f659592f4887c3802d3aa6d09df3 demons souls screenshot 08 disclaimer en 28oct20

Ett praktexempel på bra världsbygge

För längesedan väckte den makthungriga kungen i landet Boletaria en uråldrig demon, som svepte en grå dimma över kungariket. I samma veva släpptes mardrömslika monster lös och lämnade landet i spillror. Nu är det upp till dig att plocka upp spillrorna av det numera helvetiska landet och förhoppningsvis besegra demonen.

Som vanligt i "Souls" spelet finns det inte mycket till filmiskt berättande, utan charmen ligger i att du får utforska världen och långsamt ta reda på hur allt hänger samman genom att lyssna på dialoger, läsa fakta om föremål och helt enkelt bara ta in allt som händer framför dina ögon. Personligen tycker jag verkligen om konceptet och det märks verkligen att utvecklarna hittade grunden väl redan med "Demon's Souls".

När jag långsamt tar mig igenom ett otäckt och labyrintliknande fängelse eller djupdyker i en gammal gruvstad där arbetarna har blivit hjärndöda monster, behövs egentligen inte mer berättande än det. Stämningen, bandesignen och den oerhört imponerande grafik gör det jobbet utan några långa mellansekvenser. För mig som bara spelat originalet i några timmar tidigare när det begav sig är det en fröjd att få utforska spelet som lade grunden till en spelserie jag älskar.

Aca8f659592f4887c3802d3aa6d09df3 demons souls armored spider screenshot ps5 en 15oct20

En nygammal upplevelse

På många sätt känns "Demon's Souls" precis som jag minns det och har du spelat "Dark Souls", "Bloodborne" eller något av utvecklarnas andra spel går det snabbt att känna igen hur saker och ting fungerar. I grunden är det en väldigt trogen tolkning av originalet, med ett rejält grafiskt lyft.

Ljudet i kombination med vibrationerna i handkontrollen levererar en inlevelsefull spelupplevelse som aldrig förr. När en drake flyger över mig och sprutar eld för första gången dundrar det till i både öronen och händerna så pass mäktigt att jag faktiskt hoppar till i soffan. Varje hugg med mitt svärd, fiendernas läten och de mest spektakulära scenerna låter och känns verkligen lika mycket som de visuellt imponerar.

Om en ser förbi de häftiga effekterna och den flådiga ytan döljer sig dock samma spel som tidigare, vilket är på både gott och ont. Som ett exempel är det lite som att utvecklarna har målat över det gamla spelet med en magisk teknologisk pensel, då du lika gärna skulle kunna läsa en guide om den gamla versionen om du skulle fastna i den här. Det blir som att jag spelar ett Playstation 3- och Playstation 5-spel på samma gång.

Lika utmanande som alltid

Ett annat avseende som känns precis som förr eller som i vilket "Souls"-spel som helst, är att det inte är någon enkel promenad i parken precis. Varje mardrömslika varelse eller för höga avsats kan bli din död, vilket gör att du förlorar dina samlade erfarenhetspoäng om du inte lyckas återvända till platsen där du avled.

Vissa bossfajter kan till en början kännas som att slå med knytnäven mot en bergvägg, då de ibland har ihjäl dig på en handfull slag. Om du väl kommer förbi den tröskeln väntar en utmaning som är lika tillfredställande som den är intensiv och det är lätt att bli helt uppslukad när en väl kommer in i det. "Bara ett försök till", var något jag ofta tänkte under min genomspelning, vilket både kan vara frustrerande och ljuvligt på samma gång. En kul detalj är att du under vissa omständighteter kan bjuda in vänner och främlingar att lida med dig, som många gånger underlättar.

Även om många argumenterar för att spelen ska vara svåra och att utvecklarna aldrig har lagt in några valbara svårighetsgrader, skulle det väl egentligen inte skada någon om det fanns ett "easy"-läge för de som vill uppleva äventyret utan att behöva banka sig blodig mot de fruktansvärda monstren som ständigt försöker döda dig?

Aca8f659592f4887c3802d3aa6d09df3 demons souls screenshot 03 disclaimer en 30sept20

En remake att räkna med

Även om "Demon's Souls" är det första spelet i genren som From Software utvecklade, visar den trogna remaken av spelet att de hade massor med häftiga idéer och lyckats hitta ett fantastiskt koncept redan då. Ur mitt perspektiv, som någon som tagit sig igenom nästan alla efterföljande spel, är det svårt att inte känna att det här helt enkelt är en uppiffad historielektion där jag känner igen koncept och scener från senare spel.

Även om inga möten med bossar eller scener är riktigt lika maffiga som i till exempel "Bloodborne" eller "Sekiro: Shadows Die Twice", gör dock den nya grafiken i kombination med den redan fantastiska förlagan att spelupplevelsen många gånger blir minst lika häftigt som i de senare spelen.

Det som gör att "Demon's Souls" inte riktigt når upp till full pott är helt enkelt att vissa aspekter av det känns som ett över tio år gammalt spel, trots att andra delar är det mest imponerande du kan spela på din Playstation 5 just nu. Har du redan spelat spelet tidigare eller spelat utvecklarnas andra spel till leda är det kort och gott en snyggare version du får om du köper det igen. Dock är det ett fantastiskt äventyr, om du har tålamodet och kan se förbi att det är en remake.

"Demon's Souls"
Genre: Action/äventyr
Utvecklare: Bluepoint Games