Film

Skribent

Andreas Samuelson

9 september 2011 | 18:15

De 10 värsta produktplaceringarna på film

Morgan Spurlock är knappast ensam som föraktar smygreklam och produktplacering i filmer. Men faktum är att fenomenet funnits sedan en lång tid tillbaka då filmen fick sitt genombrott och har sedan 80-talet utvecklats allt mer för att nuförtiden vara ett genomgående inslag i blockbuster-film från Hollywood.

Här är några av de värsta exemplen:

10. Happy Gilmore

En av komedigenrens största reklamhoror har aldrig böjt sig för att delbetala sitt skräp med lite produktpengar. Att huvudkaraktären i "Little Nicky" överlevde på Popeye's Chicken var pinsamt nog men man bör inte förglömma en av de tidigare, skamlösa uppdragen när han sålde sin själ till Subways i den här 90-talskomedin.

9. Du har mail

Inte nog med att romcomen med Tom Hanks och Meg Ryan var en enda lång reklamfilm för laptops och mailsystem men man skulle även passa på att redogöra hur fantastiskt Starbucks var med en så förskönande voice-over från Hanks att skillnaderna från en reklamspot på TV blev obefintliga.

Se klippet på Youtube...

8. James Bond-filmer

Hela serien har låtit världens mest populära agent sälja ut sig till märken som Rolex, Aston Martin, BMW, Heineken, Ford, Larks Cigarettes, Coca-Cola, Sony och TiVo. Med nystarten "Casino Royale" skulle 007:s klassiska drink Vodka Martini spetsas med Smirnoff, klockan byttes ut till en Omega och allt viktig data skulle läsas ur hans Sony Vaio laptop.

7. Blade: Trinity

När Jessica Biel slåss mot vampyrer lyssnar hon gärna på musik. Självfallet använder hon sin sprillans nya iPod till vilken hon laddar ner musik från iTunes. Och självfallet skildras allt med hetsiga närbilder och Ryan Reynolds pedagogiskt förklarande stämma.

Se klippet på Youtube...

6. The Island

Michael Bay är ingen främling när det gäller att prioritera yta framför innehåll. Här har han klämt in PR för både Puma, Michelob, Microsoft, Xbox, Nokia, Aquafin och använde t.o.m. en riktig reklamfilm för Calvin Klein med filmens stjärna Scarlett Johansson. I den här scenen nämner inte Ewan McGregor bara vilken bil han kör utan även alla dess fördelar...

5. Cast Away

En av de egentligen mest uppenbara produktplaceringarna. Faktum är att Federal Express aldrig betalade då de ogillade flygkraschen i filmen, men desto mer reklam fick sportutrustningstillverkarna Wilson då Hanks bästa vän i filmen blir en volleyboll som inte bara har företagets logga utan även döpts till - Wilson.

4. I, Robot

En ren orgie i produktplacering vars ursäkt att vara en produktbesatt framtid sjönk som en sten till botten. Uppenbara närbilder på företagsloggor från Chucks, Audi, JVC och Federal Express i all ära men värst må ändå scenen där Will Smith beundrar sina Converse-skor vara.

3. Demolition Man

Ännu en dyster framtidsvision där alla restauranger ersatts av Taco Bell. Stackars Sylvester Stallone fick nöja sig med tacomat förutom i de europeiska versionerna då man p.g.a. ländernas avsaknad från restaurangen helt enkelt ersatte den genom dubbning med Pizza Hut. 

2. Evolution

Ivan Reitman bestämde sig för att börja skamfila sitt rykte med en usel komedi om en utomjordisk invasion som enbart kan bekämpas med - Head & Shoulders. Att man försökte göra det med glimten i ögat och avrunda filmen med en sekvens där skådespelarna lite ironiskt poserade med schampot gjorde inte saken bättre.

1. Min vän Mac

En rätt snabbglömd "E.T."-kopia om det inte vore för dess absurda, plötsliga och helt omotiverade reklam för McDonald's då filmens utomjording klär ut sig en björndräkt och startar ett dansnummer tillsammans med Ronald McDonald på en av deras restauranger. Att filmens hjälte räddar livet på Mac genom att ge honom Coca-Cola kompletterade det hela.

Bubblare:

Spiderman (Dr. Pepper, Carlsberg), Hamilton (Statoil) Drömtjejen (Target), En riddares historia (Nike), Tillbaka till framtiden 1-3 (Calvin Klein, Nike, DeLorean, Pepsi, Mattel, AT&T), E.T (Reese's Pieces), The Thomas Crown Affair (Pepsi), Transformers (GM Chevrolet), Minority Report (Omega, Lexus, The Gap), Arthur och Maltazard (McDonald's), Gameboy (Nintendo), Mission Impossible (Apple), Independence day (Apple), The Lost World: Jurassic Park (Mercedes Benz), Twister (Dodge), Days of Thunder (Melloy Yello), Den galopperande detektiven (Miami Dolphins), Harry Potter och Fenixorden (Converse), The Heartbreak Kid (Pepsi, Subway, m.fl.), Men in Black 2 (Burger King, Mountain Dew, Victoria's Secret), Ensam hemma (Pepsi), Sex & the City (Louis Vitton, Chanel), Superman 2 (Marlboro, Coco-Cola), I Am Legend (Ford Mustang), Bad Boys 2 (Miller, Ferrari), Iron Man (Burger King)

För mer exempel och lite historia om produktplacering i filmer, klicka här.

Vilket är ditt värsta skräckexempel?

| 9 september 2011 18:15 |