Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

15 oktober 2022 | 12:00

”Sagan om ringen: Maktens ringar” - första detaljerna om säsong 2

Skaparna bakom ”Maktens ringar”, Patrick McKay och JD Payne, summerar första säsongen och ger en inblick i vad som komma skall.
Amazons storsatsning på Tolkiens Midgård har blivit en av höstens mest omtalade tv-serier. Under en presskonferens där MovieZine närvarade fick vi höra tv-seriens skaparduo Patrick McKay och JD Payne dela med sig av sina favoritögonblick i den första säsongen - och dyka in i många av frågorna vi har inför säsong 2.
 
- Den första säsongen är en introduktion till Midgård och alla dessa världar. Vi utforskar karaktärerna och deras respektive kamp och deras resa. Vi ser Mordors ursprung och ondskans återkomst, berättar McKay.
 
 
- I andra säsongen är mycket redan etablerat. Det ger oss möjligheten att berätta de fantastiska, kanoniska berättelser som Tolkien lämnade efter sig. Vi har bara fått se början av det i säsongsfinalen. I nästa säsong kan vi fördjupa oss ännu mer i Tolkiens lore och mytologi.
 
Det innebär bland annat mer av Sauron, mörkrets härskare, som avslöjade sin sanna identitet i säsongsfinalen. Vi kommer också få se nya ringar smidas, och en viss främling fortsätter att söka efter sin identitet. I skrivande stund är det inte klart när säsong 2 får premiär på Prime Video, men arbetet är redan i full gång.
 
Läs hela intervjun nedan.
 
 
Finns det ögonblick i den första säsongen som ni är särskilt nöjda med?
 
Patrick McKay: Det finns en hel del. Vi vill undvika spoilers kring de sista avsnitten... Men det finns saker i varje avsnitt som vi älskar. Jag älskar mycket av händelserna i avsnitt 4. Som när Arondir och Bronwyn flyr från orcherna i slow-motion och lyckas komma ut i solljuset. Eller när Durin är arg på sin far, och Elrond berättar en historia om sin far som en uppmaning till att försonas.
 
- Det är sådana vackra scener, som lyfts upp av musiken och kostymerna, som jag verkligen älskar att se. Som tittare känner jag precis det jag vill känna när jag ser på ”Sagan om ringen”.
 
JD Payne: En favoritscen som sticker ut för mig är i avsnitt 7, med den osannolika ihopparningen av Galadriel och Theo. Skådespelarna hade en speciell kemi. Det blev vackert ljussatt och regisserat av Charlotte Brändström. ”Sagan om ringen” är i grunden ett svar på hopplöshet. Tolkien hade upplevt världens värsta fasor under första världskriget, och det här materialet föddes ur det. Det är när karaktärerna har förlorat allt och funderar på hur de ska komma vidare, som jag får den där speciella ”LOTR”-känslan.

Hur reagerar ni när fansen debatterar seriens mysterier, som vem Sauron är eller Främlingens identitet? Följer ni det som skrivs online?
 
McKay: Det är svårt att undvika. Men för oss handlar det inte om mysteriet. Det handlar inte om att skapa ett pussel eller lämna ut ledtrådar. Vi vill bara att folk ska engagera sig i karaktärerna och i den här världen. Oavsett hur de gör det. Genom att debattera eller spekulera? Visst, men vad som är viktigt för oss är karaktärerna och deras relationer, och att försöka fånga Tolkiens speciella ton.
 
- Som mest spännande blir det för oss när folk säger att serien lockade tillbaks dem till böckerna. Eller när de jämför böckerna med serien. Så länge folk pratar om den så har vi lyckats.
 

Relationen mellan serien och Tolkiens verk är intressant. Berätta om hur ni gör när ni tar ett frö ur böckerna och låter det växa och utvecklas till något större på tv-skärmen.
 
Payne: Mycket handlar om att fylla i luckorna som Tolkien lämnade. Det finns väldigt lite detaljer om Rhûn, och vad som finns österut i Midgård. Utmaningen var att ta något som Tolkien inte skrev så mycket om, men få det att kännas som att det passade ihop med resten.
 
- Magin är en annan intressant sak. Tolkien var noga med magins regler, det är inte så att ”allt kan hända”, det är återhållsamt vilket också gör det så kraftfullt, säger JD Payne.
 
- Och vi inspirerades, som Tolkien själv gjorde, av andra historiska verk. Som de tre häxorna från ”Macbeth”. Det var en intressant idé att ta de mystiska, mäktiga varelserna och sätta dem på jakt efter en annan mystisk och mäktig varelse.

Fansen av originaltrilogin verkar nöjda med alla små subtila referenser till filmerna. Man kan känna en andlig koppling där. Hur mycket sånt ville ni ha med i serien?
 
- Vi är medvetna om att allt är en följetong, och vill känna harmoni med det. Serien är egentligen inspirerad av varje adaption som gjorts av Tolkien, även den animerade filmen. Ibland känner man kanske att vi ligger närmare Peter Jacksons filmer, och det är toppen. Men vi vill inte ge oss in i en lek med referenser eller meta-blinkningar, då styr vi hellre åt andra hållet. Men om något ibland påminner dig om en målning du älskar eller en scen i en Peter Jackson-film så är det okej för oss.
 
Patrick McKay och JD Payne med regissören JA Bayona, som lade grunden för "Maktens ringar" i de första två avsnitten.

Hur ser ni serien utvecklas i säsong 2? Hur annorlunda blir det från den första?
 
McKay: I den första säsongen handlade mycket om att återintroducera folk till Midgård. Fansen hade sina förväntningar, de ville se Númenor och andra platser de aldrig hade sett förut. Och oinsatta tittare behövde få lära känna alla karaktärer och komma in i den här enorma mytologin. Vi hade allt det att tänka på, och samtidigt berätta en historia som rörde sig framåt.
 
- Nu är mycket av det redan etablerat. Och med tanke på vad som sker i slutet, med skapelsen av de tre ringarna, kan vi nu röra oss mot kanoniska händelser som folk helt klart sett fram emot. Hur Maktens ringar blir till, Saurons väg till makten, Númenors fall… i säsong 2 får vi verkligen hugga in på spännande händelser.

Vad har varit utmaningen med att adaptera källmaterialet till tv-formatet?
 
McKay: Utmaningen är skalan. Tolkiens värld är helt enorm. Varje folkslag har en egen unik värld med sin egna arkitektur, från grottorna i Khazad-dûm till kusten i alvernas rike Lindon, eller människorna i Söderlandet som känns som medeltiden, eller Númenor som är en välutvecklad civilisation. Varje värld kräver en otrolig mängd arbete och fantasi. Det är inte bara en tv-serie.
 
- En serie hade kunnat vara en av dessa världar. Men det vore ju inte Tolkien. Vi behövde visa alla dessa världar. Vi behövde prostetik, lösnäsor, alvöron och peruker till dvärgarna. Det är en tv-serie på en skala som överträffar alla andra. Det var vår dagliga utmaning. Hur producerar man något så fantastiskt och gigantiskt?
 
 
Payne: En stor skillnad mellan serier och filmer är berättelser med ett slut, och berättelser med ett öppet slut. På film får man berätta en stor historia på 2-3 timmar, eller på 12 timmar om man gör en trilogi som Jackson. Publiken väntar sig ett äventyr med en klar startpunkt, ett problem ska lösas, ondskan ska besegras och allt knyts ihop i slutet. Det är en mall vi känner igen.
 
- När man gör tv-serie jobbar man med öppna slut. Det finns flera berättelser och världar. Varje har sin egna historia. Här finns äventyr, men också romanser… Det gällde för oss att ändra på publikens uppfattning om vilka historier som kunde berättas i Midgård, och det var den stora utmaningen.

Vem av er bestämde Saurons identitet? Var det någon debatt om saken?
 
McKay: Vi vill undvika spoilers, så vi pratar vagt om saken. Men nej, vi var alltid säkra på vad vi ville göra. Säsong 1 skulle inte vara driven av Sauron som en aktiv, ond skurk. Vi ville hålla honom i skuggorna, men också att han skulle vara en karaktär som är en del av storyn. Hans ondska skulle vara närvarande.
 
- Vi vet att Sauron är förrädisk och kan anta många olika skepnader. Tidigt föddes idén om att han kanske finns någonstans i den här historien, fast man inte vet om det. Och när vi kom på att det skulle bli den här specifika karaktären så kändes det rätt och spännande för oss. Någon debatt var det aldrig.
 
Payne: Vi minns inte exakt vem som pitchade idén i Writer’s room. Det bara hände, och det var ödet. Det här var historien som skulle berättas, skrattar Payne.
 

Hur svarar ni på fansens negativa kritik, om att ni leker för mycket med mytologin eller går ifrån vad fansen förväntar sig?
 
Payne: Det där är alltid ett tveeggat svärd. Vi har läst recensioner som skriver att ”serien är trogen Tolkiens böcker och gör förväntade saker, den tar inga risker”. Sen kan man läsa det motsatta när vi väl tar en risk: ”Det här gick för långt ifrån Tolkien”. Vad man än gör kommer det finnas kritik.
 
- Men Tolkien ville skapa en mytologi som lämnade utrymme för andra som ville fortsätta på hans arbete och bygga ut Midgård. Vi känner oss trygga i att vi följer hans önskningar, och vi jobbar nära hans familj och tar hjälp av Tolkien-experter. Vi vill vara respektfulla. Men vi kommer också ta risker, och det kommer funka för vissa, inte för andra.

Tar ni med er något från fansens reaktioner på säsong 1 när ni skriver manus till säsong 2?
 
McKay: Nej, för säsong 2 skrevs redan innan en endaste bildruta hade visats för världen - och det tycker jag är bra. Utvecklingen av storyn, karaktärerna, och tonen i serien, allt baseras på vad vi tyckte kändes rätt som nästa steg i berättelsen. Vi har en egen uppfattning av vad som funkade och inte. Men vi kommer inte låta oss påverkas av mottagandet av de första få avsnitten. Det här är ett långsiktigt projekt.
 
- Det kommer ta en stund för publiken att smälta den första säsongen. Med varje avsnitt ändrar man sin uppfattning, och speciellt med det sista avsnittet. Man får nya perspektiv. Fansen åsikter påverkar oss inte. Nästa gång får ni en annan historia, för den måste bli annorlunda - karaktärerna förändras. Och det är vår kompass.
 

Vad såg ni som en större utmaning: att skapa helt nya karaktärer, eller att skapa en annan version av karaktärer som vi känner till som Galadriel och Elrond?
 
McKay: Inget av det. Karaktärerna kom till oss ur böckerna. Bara vi följer idéerna vi såg i texten så är vi på rätt väg. När det kommer till Galadriel och Elrond så fanns det ledtrådar om vilka de har varit, och det följde vi. Märkligt nog var det enkelt. Vi hittade så mycket inspiration i böckerna.

Vad händer med hårfotarna i säsong 2? Har vi sett det sista av dem?
 
Payne: Så här funkar berättelser i långformat: man presenterar karaktärer, och ibland kan de återvända efter en halv säsong eller en hel säsong. När de kommer tillbaka blir det ett kärt återseende! Så kan man göra. Alla karaktärer som inte har dödats är inte borta. De kanske kommer tillbaka, kanske inte. Vänta och se.

Kommer vi någon gång få se hårfotarna bli hobbitar?
 
McKay: Vi är väldigt intresserade av deras ursprung. Var kom hobbitarna ifrån? Någonstans i framtiden kan vi få se det, i en kommande säsong, men när och hur - det är en del av det roliga.
 

De nya karaktärerna smälter bra in i Tolkens berättelse. Kan vi vänta oss fler nya karaktärer och historier i säsong 2?
 
Payne: Både och. Vi har med fler bekanta karaktärer som Cirdan, en av de äldsta och visaste alverna i Midgård som ska medverka i säsong 2. Men också helt nyskrivna karaktärer som ska med ut på äventyret.

Är Sauron en huvudperson i säsong 2, eller håller han sig gömd i bakgrunden?
 
McKay: Den första säsongen handlar om ondska som kommer fram ur skuggorna. I den andra säsongen är ondskan här, den är aktiv och den har en plan. Sauron är såklart en schackpjäs på brädet, och vi ser verkligen fram emot att dyka in i välkända delar av historien.

När man ser om tidigare avsnitt blir det en helt annan upplevelse. Har ni någonsin tänkt att ni var farligt nära att avslöja hemligheter?
 
McKay: Vi är inte så intresserade av överraskningar. Det är inte särskilt dramatiskt. Vi vill hellre skildra början på det oundvikliga. Oavsett om du tror att skurken är en viss karaktär och väntar på ett avslöjande, eller bara vet att han är nånstans, så är det mycket mer intressant för oss. Vi vill inte dra undan mattan under dina fötter och göra något du aldrig såg komma. Det kan bli ett överraskande ögonblick, men det är inte kul när man ser om serien. Det oundvikliga - det var vår ledstjärna. Och när du redan vet allt så är det okej, du kan ändå njuta av en omtitt.
 

Främlingen lär sig mycket om sig själv i säsongsfinalen. Och han säger en ikonisk fras som vi hört förr: ”Följ alltid din näsa”. Är det en bekräftelse på att han i själva verket är Gandalf?
 
McKay: Jag kan säga att ja, de orden och annat han gör känns igen hos Gandalf. Men det finns också andra saker han gör som vi kopplar till andra trollkarlar. Vi vet att Saruman har rest österut. Vi vet att de blå trollkarlarna också har gjort det. Vi vet att Saruman och kanske någon av de blå trollkarlarna har kämpat mot mörkrets lockelser. Det är något vi har kunnat se även hos den här karaktären. Så exakt vem han är, och hur han fortsätter att utforska sin identitet, det kommer att fortsätta under säsong 2.
 
Payne: Vi vill att publiken ska följa med honom på den här resan. Namnet betyder inget för honom just nu. Han måste ta reda på vem han är, oavsett vad hans namn är. Men det kommer en tid då Främlingen är redo att visa sin rätta identitet.

Med tanke på framgången för ”Maktens ringar” hittills, kan ni tänka er att det blir fler serier om andra karaktärer? Kan det bli spin-offs som gör ”Sagan om ringen” till en ännu större tv-värld?
 
Payne: Det där är en fråga för Amazon. Vårt fokus är att göra 50 timmar om Andra åldern så bra som möjligt. Vi tar det replik för replik, scen för scen, avsnitt för avsnitt, säsong för säsong. Spin-offs kan vi inte uttala oss om.
 
Hur kom ni på att göra en sång av Tolkiens kända dikt om Ringen?
 
McKay: Jag minns inte var inspirationen kom ifrån. Men jag minns hur vi pratade med Bear McCreary, vår otroligt begåvade kompositör, om traditionen av fantastiska och vackra sånger som funnits med i tidigare adaptioner. Vi ville avsluta säsongen med något liknande, en slags olycksbådande och sentimental sång. Bear skrev melodin, och om ni ser om säsongen så kan ni höra hur olika musikteman kombineras ihop i den melodin. Och på det kommer Fiona Apples vackra röst.
 
- Det är ett sätt att hedra Tolkien och tidigare adaptioner, och det ger en hint inför nästa säsong: att vi kommer få se fler ringar.
 
 
Hela första säsongen finns nu att streama på Prime Video.
| 15 oktober 2022 12:00 |