Intervju

Skribent

Anders Eklöf

24 oktober 2021 | 19:00

Sonic-chefen Takashi Iizuka: "Skulle uppskatta om folk undvek att skada hans rykte"

I år fyller spelet "Sonic the Hedgehog" 25 år. MovieZine fick ett samtal med Sonic Team-chefen Takashi Iizuka om vad som gör ett bra Sonic-spel och hur han känner inför figurens rykte.
1991 släpptes det första "Sonic the Hedgehog"-spelet till konsolen Mega Drive, vilket är 25 år sedan. Den blå igelkotten blev snabbt en värdig motståndare till Nintendos italienska rörmokare Super Mario, som än idag har stora fans världen över. 
 
I samband med firandet fick MovieZine ett samtal med Takashi Iizuka, som har arbetat med Sonic på Sega sedan "Sonic the Hedgehog 3" och är sedan 2008 chef för Sonic Team.
 
Han har även regisserat spel som "Sonic Adventure", "Sonic Adventure 2", "Sonic Heroes" och "Shadow the Hedgehog", samt varit huvuddesigner för "Nights into Dreams". 
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Vad gör ett Sonic-spel bra? 
 
- Jag tror det är känslan av att få vara en hjälte som kan springa i ljusets hastighet och att få uppleva spänningen i att rusa i hög fart genom banorna. Jag ska se till att behålla den känslan av snabbhet även i fortsättningen när vi gör spelen. 
 
Vilket är ditt favoritspel i serien? 
 
- Av de titlar som jag arbetat på är det "Sonic Adventure 2". Självklart gillar jag innehållet i spelet – karaktärerna, berättelsen, spel- och ljuddesignen. Utöver det, hade vi ett sammanvävt utvecklingsteam som hade kul när vi gjorde spelet, så den titeln för med sig en hel del fina minnen för mig. 
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Är det lättare eller svårare att göra spel nu än för 20-30 år sedan? 
 
- Det är sjävfallet mycket mer arbete nu än under 90-talet. Hårdvaruspecifikationerna är mycket högre men det finns många fler verktyg att använda, vilket på ett sätt gör utvecklingen lättare. Spelarna förväntar sig dock en högre grafisk kvalité, så mängden arbete som krävs har ökat astronomiskt. 
 
Vad tyckte du om filmen "Sonic the Hedgehog" och den genomslagskraft den hade? 
 
- Att få göra en Sonic-film har varit en dröm sedan 90-talet. Det tog nästan tio år från att börja planera filmen till att den faktiskt inträffade, så det var en obeskrivlig känsla när den väl hade premiär på biograferna. Jag är också väldigt glad över att fans över hela världen uppskattade den. 
 
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Vad tycker du om Super Mario och spelen han medverkar i? Är rivaliteten lika stark nu som under 90-talet? 
 
- Jag har njutit av att spela Super Mario-spel ända sedan jag var student och spelar varje nytt spel som släpps. Folk säger att de är rivaler, men jag har aldrig känt så. Det finns färre plattformsspel idag, men jag hoppas att vi kan fortsätta stödja genren tillsammans. 
 
På senare år har Sonic blivit något av en meme med hjälp av bilder, filmklipp och spel gjorde av fans. Han blir även en aning förlöjligad på grund av detta, vilket ibland överförs till vad folk tycker och tänker om spelen. Hur känns det? 
 
- Jag tror att när fansen skapar mycket egna verk baserade på manga och anime, inte bara Sonic, är det en indikation på hur populärt varumärket är. Det finns tillfällen då Sonic-teamet har blivit väldigt exalterade över något kul som fansen skapat, men jag skulle dock uppskatta om folk undvek att skada karaktärens rykte. 
 
Någon gång under 2022 släpps ett ännu icke namngivet Sonic the Hedgehog-spel till Nintendo Switch, Playstation, Xbox och PC. 
 
Vad tycker du om Sonic the Hedgehog-spelen? Vilket är det bästa spelet i serien?
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
| 24 oktober 2021 19:00 |