Sök
Julie är en bortskämd dansk influencer vars liv ställs på ända när föräldrarna dör i en flygkrasch. Tråkigt för henne, men ”Kamikaze” ger oss ytterst lite att jobba med när det gäller att engagera sig i hennes påföljande livskris.
En inblick i tennismästarna Venus och Serena Williams barndom som fokuserar på deras okonventionella pappa Richard, spelad av Will Smith. Ett hyfsat komplext porträtt av Richard gör tyvärr att filmen tappar komplexitet när det gäller annat.
Sjätte gången gillt i “Ensam hemma”-följetongen och trots ny och kul teknik blir det inte roligare med åren. “Borta bra med hemma bäst” tillför egentligen ingenting nytt och saknar framför allt det viktigaste av allt – bra humor.
Manusförfattaren och regissören Potsy Ponciroli har skapat ett tidlöst västerndrama, som känns gediget utan att vara särskilt nydanade. Spänningen är genomgående hög och Tim Blake Nelsons fina rolltolkning är värd ett biobesök i sig.
Will Ferrell och Paul Rudd får glänsa som hunsad fabriksägare respektive dennes manipulativa psykiatriker i den här verklighetsbaserade serien. Det finns både värme, humor, drama och strålande skådespelarinsatser i första halvan – men outnyttjat potential i den andra.
Den vackert filmade ”Paris 13:e arrondissement” reducerar trots ett lovande uppslag sig själv till Tinder-dramatik om uttråkade storstadsmänniskor som ligger runt.
Maradona, regissörsdrömmar och cigarettsmuggling i en fin “coming-of-age”-film baserad på Paolo Sorrentinos egna uppväxt i Neapel på 80-talet i skuggan av en tragedi. Resultatet är en löst strukturerad (och aningen lång) berättelse som bjuder på mycket värme och underhållande excentricitet bland personligheterna i “la famiglia”.
Spelfilmsversionen av Tage Danielssons tecknade klassiker bjuder på småputtrig julstämning men ger stundtals ett något tafatt intryck. Jonas Karlsson skiner i fatsuit och slokmustasch, på gott och ont.
”Red Notice” är en påkostad actionkomedi bestulen på all action eller spänning. Och även ”komedi” kan ifrågasättas. Tre karismatiska A-listeskådisar gör den någorlunda uthärdlig, men den platta historien om kupper och lurendrejare bjuder sällan på överraskningar.
”Knutby” är en otäck och välproducerad verklighetsbaserad dramaserie i sex avsnitt. Historien som berättas blandar banala vardagsbestyr med skum sektmystik och resultatet är synnerligen intensivt. Mycket är riktigt bra, men bäst är ändå den smått makalösa ensemblen med Aliette Opheim och Alba August i täten.
Regissören och manusförfattaren Mike Figgis tar oss med till nöjesstaden Las Vegas i den starkt berörande filmen ”Farväl Las Vegas”. Det är dock inte en glamourös upplevelse han ger oss utan en känslomässigt brutal skilding av alkoholism och prostitution.
Matt Damon spelar arbetarklassman från Oklahoma som ska rädda sin fängslade dotter i Frankrike. En sevärd men lite för lång och spretig film där dramat fungerar aningen bättre än spänningsmomenten.
Med ”Cast Away” bevisade Tom Hanks att han ensam klarar av att förtrolla en hel biopublik. I den nya sci-fi-satsningen ”Finch” sätts hans färdigheter åter på prov som ensam överlevande ingenjör i en postapokalyptisk värld. Men denna gång sällskapas han av människans bästa vän – hunden. Resultatet – ödesmättat och märkligt sött.
Sveriges överlägset största polisutredning genom tiderna fick ett något snöpligt slut när man till sist konstaterade att ”det inte gick att komma runt” den så kallade Skandiamannen som gärningsman. ”Den osannolika mördaren” är försiktig med att fylla i de kvarstående frågetecknen, men lyckas dramatisera händelseförloppet på ett skickligt och nyanserat sätt, med en nästan obehagligt porträttlik Robert Gustafsson i huvudrollen.
Frontallobsutmanade ”Copshop” lyckas varken vara habil action eller spännande thriller. Frågan är om den ens försöker.
Cowboyhistorien ”The Harder They Fall” siktar på att bryta ny mark inom sin genre, med en stjärnspäckad ensemble i ledningen. Resultatet är visuellt utmärkande och tidvis underhållande, men inte fullt så engagerande och banbrytande som det hade kunnat vara.
Det blir både kul och känslosamt när protonpacken dammas av för en ny generation. Med skönt nördig humor och charmiga hjältar är ”Ghostbusters: Afterlife” en värdig uppföljare till 80-talsklassikern. Men den något ofokuserade handlingen gör den en halvtimme för lång.