American Murder: The Family Next Door
30 september 2020
Netflix

Jonna Vanhatalo

2 oktober 2020 | 17:00

Fruktansvärt stark true crime-dokumentär om en familjetragedi

Netflixfilmen ”American Murder: The Family Next Door” om Watts-morden 2018, är en av de absolut obehagligaste true crime-dokumentärer jag någonsin sett. Den bjuder på så innerligt omskakande bilder, att jag efteråt blev yr och fick huvudvärk. Det är inte visuellt grafiskt, men känslomässigt desto mer upprivande.
Shannan Watts hade två söta små döttrar, Bella och Celeste, en bebis i magen, och en man som avgudade henne. Hon postade mängder av videos och bilder på sociala medier, och ingen som såg dessa, kunde säga något annat än att hennes liv var perfekt. På Facebook. Men plötsligt en morgon, försvann hon spårlöst, tillsammand med de två barnen.

Då detta är en dokumentärfilm, vet vi vad som hände sedan. Men lika lite som jag egentligen vill spoila för någon som möjligen inte känner till utvecklingen, så vägrar jag att bidra till att vederbörande ska sitta och, med spänningslysten blick, se detta. Jag, liksom många med mig, är skyldiga till det tveksamma nöjet, att genom dokumentärer liknande denna, storögt fascineras av andras olycka. Men låt oss då åtminstone, med viss heder i behåll, visa lite respekt och faktiskt lära oss något av dem.

Med det sagt: ”spoilers” ahead.

Det här är inte en thriller att moffa popcorn till. Det här är historien om ett fruktansvärt brott, om mordet på två små barn och deras gravida mamma. Detta är historien om en familj som bokstavligen slogs i spillror av personen, som lovat beskydda den, pappan och maken, monstret Chris.

Filmen som nu gjorts om denna tragedi, består av enbart arkivfoto. Det vill säga inga känslosamma intervjuer, dramatiska övergångar eller ettriga berättarröster är tillagda. Det som visas är det som hände och vi får i tillbakablickar följa den "lyckliga" familjen i deras vardag, vara med när försvinnandet uppdagas, höra den senare känslokalla återgivelsen av barnens vädjan innan morden: ”daddy no”, tills att domen faller.

Istället för att göra en film med sensation som drivkraft, har regissören Jenny Popplewell valt att skapa ett kärleksfullt porträtt av en familj som inte längre är. Mamma Shanann, Bella, Celeste och lillebror Nico. Popplewell har samlat ihop extremt mycket arkivmaterial, såsom hemmavideosnuttar, Facebookklipp, film från säkerhetskameror och polisens bodycams, och berättar utifrån dessa en historia som blåser iskyla längs ryggraden. Materialet är redigerat så att man parallellt med den fruktansvärda insikten om sanningen, får följa det till synes lyckliga familjelivet som ledde dit, sett genom Shananns ögon.

Så här med facit i hand, finns det flera filmsekvenser som skär sönder ens hjärta. En är den på fyraåriga Bella som glatt sjunger om sin pappa, som hon tycker är en hjälte. En annan är när barnen springer till honom och kramas, ropandes ”daddyyyy!”. Eller när Shannan med ömhet beskriver sin man som det bästa som hänt henne, medan hon klappar den buktande magen med väntade sonen Nico i. Detta är närmast olidligt att se, när man samtidigt vet vad som bara några veckor senare skulle komma att hända.

Det här är en film om våld i hemmet, om kvinnor som mördas bakom stängda dörrar av sina partners. Kvinnor som kommer i vägen, som måste röjas undan. Dessa mord begås dagligen. Att hemmet är en av de farligaste platserna för kvinnor att vistas i, är en verklighet så hemsk att det är svårt att prata om. Dokumentären själv säger egentligen inte så mycket om detta samhällsproblem, men riktar ändå strålkastaren på det. Och erbjuder därmed ett gediget underlag för vidare diskussion.

Filmen lämnar oss med några rader obekväm fakta:

- Tre kvinnor mördas varje dag i USA av en partner.
- Föräldrar som mördar sin partner och, eller barn, är det i de flesta fall män.
- Dessa dåd är oftast planlagda.

”American Murder: The Family Next Door” är en obehaglig och mycket stark, men ändå respektfull dokumentärfilm om en tragedi, som krossade drömmen om den lyckliga familjen. Den handlar om dubbelliv, lögner, och om sociala medier som en drivkraft att upprätthålla dem. Filmen är extremt välgjord och tankeväckande, men också helt överjävligt vidrig att ta del av. Men du måste se den.
| 2 oktober 2020 17:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera American Murder: The Family Next Door