Vem behöver Pokemon? Nya Digimon-spelet slår rekord

Nu är det dags att skandera ”Digimon – Digital monsters. Digimon are the champions”. På Steam!

Publicerad:

Hör du till de som väntat på det nya spelet “Digimon: Time Stranger”? Då är du inte ensam. Spelet har gått varmt på Steam sedan release 3 oktober, till skillnad från hur traditionella japanska rollspel ofta lyckas med.

I skrivande stund är högsta antalet samtidiga spelare för det nya japanska rollspelet hela 81 513 själar enligt SteamDB. Det är en avsevärd höjning jämfört med andra japanska rollspel på PC någonsin. Jämfört med “Persona”-spelen eller “Final Fantasy” på är det en prestation i särklass. Bara “Metaphor: ReFantazio” med sina 85 961 spelare och “Granblue Fantasy: Relink” med 114 054 spelare har haft fler PC-spelare i genren japanska rollspel på Steam.

“Digimon”-spelen har förstås varit en pålitlig samling spel ända sedan “Digimon World” släpptes i Japan 1999. De senaste åren har vi sett en serie spel till moderna konsoler där rollspelet “Digimon Story: Cyber Sleuth” (2018) och visual noveln “Digimon: Survive” (2022) varit uppskattade titlar när de släpptes i väst till Playstation 4, Nintendo Switch och PC.

“Digimon: Time Stranger” står ut från dessa med både en långt högre budget och ambitiöst upplägg (det släpps alltså inte alls till förra generationens konsoller, utan tillåts skina på PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X). 

Moderna Tokyo, elektroniska monster. Allt som behövs i en ny Digi-tid

MovieZine fick tack vare publishern Bandai Namco chansen att spela utvalda delar innan release och vi blev både förvånade och hänförda. Förvånade för att spelet i mångt och mycket beter sig som en stabil del av Playstation 2-eran av JRPG. Och monster-fusionen (förlåt, digivolutionen) liknar på många sätt vad de olika delarna i Atlus “Shin Megami Tensei”-serie också låter spelaren syssla med, inte minst i kultklassikern “Shin Megami Tensei: Nocturne”. Så gott vi kunde se är spelet också mycket linjärt, på gott och ont.

Vi blev hänförda för att det var så stiligt och beroendeframkallande att göra framsteg med vår agent och tränare i “Digimon: Time Stranger”. De segment vi fick spela hade en svåremotståndlig charm där vi kunde njuta av pulsen av story-segment i moderna Tokyo, och nysta i hemliga konstigheter under jord. Vi fick introduceras till såväl vad elektroniska monster egentligen innebär, där Digmon är elektroniska varelser som kan ta fysisk form – och förstå att vår huvudkaraktär (du kan välj att spela som antingen en ung man eller kvinna) är igenkänd av en karaktär vi, oss veterligen, aldrig träffat förr. Det var välregisserat världsbyggande och tajta slagsmål – vi blev helt klart sugna att spela mer .

Det visar sig alltså att törsten efter att spela ihop med digitala monster delades av oss och cirka åttiofem tusen andra då, bara på PC – det är nära fyra gånger så många samtida spelare som vårt uppskattade “Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles” har för tillfället.

Så vi kan konstatera att modern tid fortfarande är redo för monstersamlande – och även om det är en annan typ av monstersamlar-genre, har Nintendos Paris-inspirerade “Pokemon Legends: Z-A” har en hel del att leva upp till (release 16 oktober). 

YouTube video

“Digimon: Time Stranger” släpptes 3 oktober på PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X. En demo på spelets inledning finns tillgänglig där framsteg kan bäras över till huvudspelet.

Läs också: PS Plus bjuder på nytt och underskattat “Robocop”-spel troget filmen

Läs också: Pikachu kunde ha fått stora pattar – om amerikanerna fått bestämma