Utvecklingen av ”Grand Theft Auto VI” har lagts ner tre gånger

”Grand Theft Auto VI” kunde ha blivit ett väldigt annorlunda spel om utgivarna Take-Two Interactive hade gillat de tidigare manusen.

Publicerad:

Innan ”Grand Theft Auto VI” blev det spel som vi alla längtar efter att få spela, förhoppningsvis den 26 maj nästa år, gick det igenom många identitetskriser och lades ner flera gånger.

Enligt läckor som sajten Medium rapporterat om ska det ha funnits hela tre tidigare versioner av spelets manus ha funnits, som utgivaren Take-Two Interactive inte gillat och lagt ner.

Det första konceptet ska ha varit en deckarhistoria fokuserad på tre karaktärer, som var under utveckling fram till slutet av 2016. Take-Two ska ha tyckt att det var ”för mörkt och inte levde upp till våra förväntningar”.

Nästa förslag ska ha varit under utveckling i 18 månader och handlade om två protagonister – en poliskvinna och en drogsmugglare ”lika galen som Trevor från GTA V”. Även det ska ha lagts ner.

Det sista försöket ska ha liknat det andra men att poliskvinnan bytts ut till en afroamerikansk man och tidigare soldat, som släppts från fängelset efter att ha hamnat i de kriminellas värld. Det projektet lades enligt läckan ner 2019.

Det hela ska ha fått den ena Rockstar Games-grundaren Dan Houser att ta en paus från arbetet med ”Grand Theft Auto VI” och till slut lämnat sina roller på företaget.

Det spelet som vi förhoppningsvis får spela den 26 maj nästa år handlar istället om den kriminella duon Jason och Lucia, som efter att den ena släpps ut ur fängelset hamnar i knipa igen efter ett misslyckat kuppförsök i den fiktiva staten Leonida.

Spelet släpps till PS5 och Xbox Series X/S. Den andra trailern för spelet har fått över 120 miljoner visningar på YouTube.

YouTube video

Läs också: Take-Two menar att ”Grand Theft Auto VI” inte kommer försenas igen

Läs också: Möt karaktärerna i ”GTA 6” – rappare, langare och bankrånare flyttar in i Vice City

Läs mera