Spel

Skribent

Lina Svensson

27 maj 2021 | 18:30

Uråldrig ondska lurar i "The Dark Pictures Anthology: House of Ashes"

MovieZine fick möjligheten att kika lite närmare på Supermassive Games kommande spel "House of Ashes" tidigare i veckan - och vi blev minst sagt sugna på mer.
"House of Ashes" är det tredje spelet i Supermassive Games serie "The Dark Pictures Anthology". Precis som i de tidigare spelen kommer "House of Ashes" bjuda på en fristående berättelse med helt nya karaktärer, monster och mysterium att lösa. Något som helt klart görs bäst i sällskap med andra. 
 
 
Händelserna i "House of Ashes" utspelar sig i Irak år 2003. En amerikansk militärstyrka har fått information om att en underjordisk vapengömma har upptäckts via deras satellit. Styrkan beslutar sig snabbt för att bege sig till platsen och undersöka saken vidare, men då gruppen väl är där blir de attackerade av soldater från den irakiska armén.  
 
Mitt i eldstriden börjar marken plötsligt att skaka. Innan någon hinner reagera har marken spruckit upp, och ett flertal av soldaterna faller rakt ner i djupet. Rakt ner i ett uråldrigt tempel som har legat begravt under sanden. Hur ska de lyckas ta sig därifrån? Soldater från båda sidor av kriget måste nu försöka lägga den konflikten åt sidan i ett försök att finna en väg ut tillsammans. Dock ska det visa sig ganska snart att gruppen inte är ensamma där nere. Plötsligt finns det faror som lurar både under och ovan jord.  
 
 
 
Precis som i de tidigare spelen har Supermassive Games sökt inspiration (till viss del) från verkligheten. "Man of Medan" bygger till exempel på legenden om Ourang Medan. Ett fraktskepp vars besättning omkom under väldigt mystiska omständigheter. I spelet "Little Hope" var häxbränningarna som ägde rum i Salem år 1692 en stor inspirationskälla.  
 
I "House of Ashes" har skaparna valt att bläddra långt bak i historieböckerna i sitt sökande efter inspiration (ungefär 4000 år). Närmare bestämt till Naram-Sins stortid och hans rike Mesopotamien. Naram-Sin var en stor ledare som påstods ha förargat gudarna då han plundrade ett tempel som tillhörde guden Enlil. Som straff lades en förbannelse över Naram-Sin och staden Akkads invånare. I ett försök att försonas med gudarna valde han att bygga ett flådigt tempel som en gåva till dem, och det är i just detta tempel som karaktärerna i "House of Ashes" kommer att trilla ner i. Vad för typ av faror som lurar där nere återstår att se. Men vad det verkar som kommer detta spel att bjuda på en del rävspel, svek, uråldriga väsen och en stor dos klaustrofobi.
 
 
 
Supermassive Games har valt att göra en del förändringar i "House of Ashes" efter feedback från fansen. Bland annat har den låsta kameravinkeln plockats bort (hurra!), vilket betyder att spelare kommer kunna röra sig med mycket större frihet. Utöver detta har man också gjort QTE-symbolen valbar. Ni vet, den symbol som ploppar upp på skärmen och förvarnar om att du bör göra dig redo för strid. Vissa älskar dem, och andra hatar dem. Så det är ju perfekt att Supermassive Games nu har gjort denna funktion valfri. 
 
En annan sak som har förändrats är att spelare numera kommer kunna välja svårighetsgrad. Någonting som jag personligen tycker är riktigt bra. Jag är sällan den som plågar mig igenom ett spel med så hög svårighetsgrad som möjligt bara för sakens skull, men när det kommer till Supermassive Games tidigare titlar har jag tyckt att dessa har varit lite för enkla.
 
Jag tror och hoppas på att "House of Ashes" kommer bli det bästa spelet hittills i serien. Ändringarna som nu har gjorts gällande spelmekaniken är precis dom saker jag själv har saknat i de tidigare spelen. Dessutom är jag en riktig sucker för forntida gudar och gamla legender. Storyn kan bli riktigt vass, om bara Supermassive Games lyckas väva ihop allting på ett snyggt sätt.  
 
"The Dark Pictures Anthology: House of Ashes" kommer någon gång under 2021 till Xbox Series X|S, Xbox One, Playstation 5, Playstation 4 och PC.
 
 
Längtar du också efter att få spela "The Dark Pictures Anthology: House of Ashes" ?
| 27 maj 2021 18:30 |