Lina Svensson

28 augusti 2019 | 16:00

Recension: "Man of Medan" är en oförglömlig båtresa, för den som lyckas hålla sig vid liv

Studion bakom dundersuccén “Until Dawn” är tillbaka med ett sprillans nytt, hårresande skräckäventyr som denna gång utspelar sig till havs. Varje beslut du fattar i spelet kommer att påverka historien längre fram. Kommer du att spela smart, slugt eller med hjärtat? Vår spelskribent Lina har prövat dem alla, med mer eller mindre lyckade resultat.
Ett kompisgäng hyr en båt för att ge sig ut på havet i jakten på ett flygplansvrak som ska ligga någonstans på havets botten. En natt vaknar vännerna för att inse att någonting inte står rätt till ombord. En redan dålig situation eskalerar snabbt till att bli fullständigt katastrofal. Liv står på spel och den stora frågan nu är, kommer de att använda hjärnan för att ha en chans att överleva, eller kommer de låta sina känslor styra dem? Valet är ditt.

Ett spel som avnjuts bäst tillsammans med nära och kära

I “Man of Medan” har du flera olika valmöjligheter. Du kan antingen välja att ta dig igenom denna våta mardröm på egen hand, online eller med ett gäng kompisar hemma i soffan tack vare spelets Movie Night-läge, jag rekommenderar starkt det sistnämnda. För detta spel avnjuts helt klart bäst i sällskap av nära och kära. Själv tvingade jag min kära sambo att spela igenom denna skräckfest tillsammans med mig. Och saker och ting gick snabbt på tok för oss.

Large b84e91d8bb43e45d603bacb9771e97ac wccfmanofmedan2

Alla karaktärer i spelet bär var och en på viktiga pusselbitar som ska föra denna story framåt, så beroende på hur många ni är som spelar, bestämmer ni också hur många av de karaktärer som finns ombord ni ska styra. Eftersom vi endast var två personer, fick vi spela med tre karaktärer vardera. Endast en speldosa krävs eftersom man spelar en i taget och därefter skickar vidare till den person som är på tur. Och om du spelar ensam styr du givetvis samtliga karaktärer själv i tur och ordning.

Men hur gick det för oss då? Jo, en av oss styrde en karaktär medan den andra skrek hysteriskt på den personen som spelade, eftersom vi ofta var oense om hur karaktären skulle agera i just den situationen. Du som spelare kommer nämligen att ställas inför flera olika valmöjligheter. Allt ifrån vilken väg du ska ta, till den attityd du visar mot andra karaktärer i spelet.

Spelaren avgör hur denna historia ska utvecklar sig

Alla val du gör kommer att påverka hur spelet sedan utvecklar sig. Ibland kan du ha flera sekunders betänketid, för att vid nästa tillfälle behöva agera snabbare än blixten. Jag och sambon hade knappt hunnit spela i 30 minuter innan han valde att fatta ett kaxigt beslut med övertygelsen om att han lätt skulle kunna lösa situationen, vilket han såklart inte lyckades med. Jag gratulerade honom sedan med en bitter uppsyn till att han hade lyckats ha ihjäl en av våra karaktärer innan vi ens hade kommit ombord på det beryktade spökskeppet.

För det är ju ombord på ett mystiskt skepp som majoriteten av denna skräcksaga kommer att utspela sig. Och där hamnar vi (tyvärr) efter en tids spelande. Det räcker att ta sig en snabb titt på en sisådär 0,3 sekunder för att förstå att hemska saker har drabbat denna stackars skräckflotte. Men det kommer att dröja ett tag innan jag kan börja ana vad det är som döljer sig ombord. Otrevligheterna smyger sig verkligen på mig. Till en början tror jag att det är mina ögon som spelar mig ett spratt, såg jag precis en mörk gestalt i slutet av korridoren? Rörde sig inte huvudet på det där liket?

Som sagt, till början är det vaga hintar om att någonting inte verkar stå rätt till ombord på detta skepp, men med tiden behöver jag inte längre fundera. Det kommer att bli uppenbart att hemska saker döljer sig bland skuggorna.

Skaparna har valt att spä på instängdhetskänslan genom att begränsa synfältet och hela tiden ändra synvinkeln i takt med att min karaktär rör sig framåt. Allt för att jag inte ska komma undan de hemskheter som lurar längre fram, eller råka passera någonting betydelsefullt. Men emellanåt blir detta ett irritationsmoment för min del då jag ibland upplever att det bökigt att styra karaktären dit jag vill.

Men, tillbaka till Movie Night. Jag sitter och skrattar hånfullt åt min sambo som precis har utbrustit ett litet tjut av rädsla efter att någonting har överraskat honom under en av hans spelomgångar. Jag själv har fram till nu varit rätt förskonad när det kommer till otrevligheter och har nöjt hånat honom i hans stunder av fasa (varför är det egentligen inte lika skrämmande att kolla på när någon annan spelar ett skräckspel som det är att spela själv?) men hur som helst, han är skraj och jag är road, men efter några minuter är det så min tur igen. Och det ska visa sig att jag ganska snart kommer att få igen för mina gliringar.

Ombord på denna skräckfarkost kan du aldrig slappna av

Jag går i en korridor och ser en pöl med vatten framför mig på golvet, ingenting som skulle vara ett potentiellt hot på något annat skepp i världen, men ombord på denna skräckfarkost, är det de. För när jag ska passera denna till synes ofarliga och fullt normala vattenpöl, sträcker sig plötsligt ett par händer upp ur den och drar mig nedåt. Det är snabba puckar som gäller i “Man of Medan” och dessvärre var jag på tok för chockad för att kunna agera. Jag går inte in på några närmare detaljer kring hur det gick för mig vid detta tillfälle. Ni får helt enkelt spela “Man of Medan” själva för att få svar.

Jag stöter på en och annan tavla längs vägen i "Man of Medan". Tavlor som vid en närmare titt kan ge små glimtar av vad som eventuellt väntar detta olycksdrabbade gäng längre fram i spelet. En detalj som jag uppskattar väldigt mycket i “Man of Medan”. Jag kanske också ska nämna att dessa glimtar sällan visar någonting som kan betraktas som positivt.

Saker och ting är inte alltid som det ser ut att vara, eller?

Med tiden kommer funderingarna kring vad det egentligen är som pågår ombord och vad det är jag egentligen ser. Dock tyckte jag dessvärre att det ganska snart blev uppenbart vad de var som gällde och att jag tack vare detta kunde räkna ut vilka val som var “rätt” att göra. Spelet blev med andra ord lite väl förutsägbart. Men det kanske bara är jag.

“Man of Medan” är ett välgjort spel som stundvis skrämmer skiten ur mig. Men på grund av en något störig spelmekanik och en story som inte är så pass oförutsägbar och chockerande som jag först hade trott, blir betyget 3 av 5. Men det är helt klart ett spel värt att spela, bäst blir det i sällskap med andra.

"The Dark Pictures Anthology - Man of Medan"
Genre: Skräck
Utvecklare: Supermassive Games