“Until Dawn”-studion avslöjar skräcktwisten i sitt nya spel

Nya vändningar i designen ska göra spelet både svårare och mer tillgängligt.

Publicerad:

Utvecklaren Supermassive Games slog igenom stort under 2015 med skräckspelet “Until Dawn”. Spelet fick nyligen en egen Hollywood-långfilm och i höst är studion aktuell med sci-fi-skräck-spelet “Directive 8020”.

I en ny intervju med VGC säger Supermassive Games att det nya spelet haft en stor utmaning. Hur gör man ett skräckspel svårare utan att driva bort en publik som inte kör spel så ofta? I det nya spelet ska du exempelvis kunna råka illa ut redan under utredningsektionerna.

– Det ger oss många fler tillfällen att skrämma spelaren, säger Supermassive Games McDonald till VGC.

Spelets upplägg har också en twist som skiljer sig från Supermassives tidigare spel: Turning Points (ungefär “vändningar).

– Nu när vi har gjort det möjligt att dö på många fler ställen förstår vi att det kan vara ganska frustrerande, särskilt när du vill utforska spelets system. Med Turning Points kan du därför spola tillbaka till ett ögonblick som just inträffat och göra om det – eller välja ett annat alternativ, säger McDonald.

– Vi har det genom hela spelet, så du kan spola tillbaka till vilken tidpunkt som helst – en minut sedan, en timme sedan eller hela vägen till början – utan att förlora dina framsteg.

Hur pass spelarna kommer ty sig till det nya verktyget får vi se när “Directive 8020” släpps 2 oktober.

YouTube video

Läs också: Nya “Battlefield” visas upp i 15 minuter lång läckt video

Läs också: Mario-klassikern du troligen missat gör comeback