Tar streamingtjänsterna död på middagskonversationen?

Netflix och Viaplays uppsving har gjort svenskarna osociala, visar en ny undersökning.

Publicerad:

Bookatable har genomfört en Sifo-undersökning för att se hur den ökade användningen av streamingtjänster påverkar svenskarnas mat- och umgängesvanor.

Undersökningen visar att varannan svensk dagligen äter framför tv:n istället för vid middagsbordet. 3 av 5 uppger att tjänster som Netflix och Viaplay gör att de samtalar mindre med vänner och familj nu än förr.

Det är framförallt yngre personer som äter framför tv:n. I åldersspannet 16-34 år uppger sju av tio att de spenderar minst en måltid framför tv, dator eller surfplatta. 

1 av 5 tror att de skulle hitta på fler sociala aktiviteter, om de inte hade en favoritserie som väntade på dem hemma.

Från undersökningen:

109 761 653: – så många timmar spenderar svenskarna framför tv:n varje vecka.

37 349 452: – så många måltider konsumerar svenskarna framför tv:n varje vecka.

58 % uppger att den ökade användningen av streamingtjänster gör att de spenderar mindre tid åt att prata med/spendera tid med familj och vänner.

47 % spenderar minst en måltid framför tv:n varje dag.

52 % äter måltiden framför tv:n på 10 minuter eller kortare.

70 % uppger att man samtalar mindre med varandra när måltiden intas framför TV/dator eller surfplatta jämfört med om måltiden intas vid middagsbordet.

18 % skulle hitta på fler sociala aktiviteter om de inte hade en favoritserie att hinna hem till.

16 % skulle spendera mer tid med vänner och familj om de inte hade en favoritserie/favoritfilm eller favoritprogram som lockade.

Känner ni igen er själva i undersökningen? Kommentera nedan.

Läs mera