1 234 000 vill stoppa speldöden – industrin: ”För dyrt att låta spel överleva”

Konsumentkampanjen Stop Killing Games stöter på mothugg.

Publicerad:

Kampanjen Stop Killing Games, som startades av Youtubern Ross Scott för att stoppa spelutgivare från att göra köpta spel ospelbara när stödet upphör, har samlat över 1 miljon underskrifter i EU.

Detta innebär att initiativet nu kan tas upp för granskning och eventuell debatt i Europaparlamentet. Bakgrunden är bland annat Ubisofts nedstängning av “The Crew”, som gjorde bilspelet ospelbart trots att kunder betalat för det.

Initiativet har fått spelindustrin att reagera. Eurogamer skriver att branschorganisationen Video Games Europe, som representerar över 30 stora utgivare som Ubisoft, Microsoft och Nintendo, kritiserar förslaget.

De menar att det skulle göra utveckling av spel orimligt dyrt, särskilt för spel som är helt beroende av onlinefunktioner. De betonar också att nedstängningar sker med förvarning och enligt konsumentskyddslagar.

Ross Scott har än så länge bara svarat kort att han tycker Video Games Europes argument är svaga.

Läs också: Spelutvecklare varnar: Game Pass kan döda spelindustrin

Läs också: Tidernas 10 mest överskattade spel