Ända sedan ”Iron Man” hade premiär på biodukarna 2008 och ledde till ”Avengers” från 2012 har MCU, eller ”The Marvel Cinematic Universe”, varit ett ofrånkomligt faktum i filmvärlden som många har försökt apa efter – med blandade resultat.
I spelbranschen har det till exempel inte gått lika bra att skapa ett sammanhängande universum. ”Marvel’s Spider-Man”-spelen ingår till exempel inte i samma universum som ”Guardians of the Galaxy”, ”Midnight Suns” eller kommande ”Marvel 1943: Rise of Hydra”.
Det fanns dock planer på att skapa ett ”Marvel Gaming Universe” hos Disney, berättar två personer som arbetat i branschen och med just Marvel-spel tidigare i podden ”The Fourth Curtain”.
– När jag började jobba med Marvel-spel fanns det en idé om att de skulle skapa ett Marvel-universum i spel som skulle fungera på samma sätt som MCU, men det blev aldrig av, säger Alex Irvine som skrivit manus för spel som ”Marvel Rivals”.

Alexander Seropian som var med och grundade ”Halo”- och ”Destiny”-studion Bungie och senare drev Disneys spelavdelning fram till 2012, berättar att MGU var hans idé.
Det hela blev dock aldrig på grund av att projektet inte fick stöd av de högre cheferna på Disney.
– När jag var på Disney var det mitt initiativ, ”Hörrni, låt oss knyta ihop spelen”. Det här var före MCU. Men det finansierades aldrig, säger han.
Alex Irvine menar att projektet aldrig fick stödet det behövde för att det hela blev för komplext för Disney.
– ”Hur skiljer vi oss från serierna och filmerna? Hur avgör vi vad som är konsekvent eller inte?” Jag tror att några av de här frågorna blev så komplexa att folk på Disney inte riktigt ville ta itu med dem, säger han.
Det är spännande att föreställa sig ett MCU för spelen, men jag tror nog att det hade varit svårt med tanke på att det är så olika studior och personer som arbetar med spelen.
Det hade visserligen kunnat leda till häftiga sammandrabbningar mellan de olika karaktärerna och ett ”Endgame”-liknande slut, men vi har samtidigt fått en del riktigt bra Marvel-spel utan ett MGU.