Serie

Skribent

MovieZine

29 oktober 2019 | 14:30

Jag har testat Disney+ i en månad - så bra är nya streamingtjänsten

Exklusivt: en testanvändare berättar om det bästa och sämsta med Disneys nya streamingtjänst.
När Disney ger sig in i streamingkriget med en egen video-on-demand-tjänst är förväntningarna höga. Den 12 november lanseras nya Disney+ i USA och några andra länder, men här i Sverige får vi förmodligen vänta till början av 2020 (inget datum har tillkännagivits än).

I Holland har man däremot provkört tjänsten under hösten, och en av testpiloterna är MovieZines läsare Niclas B. Karlsson. Vi ställde några frågor om hur han upplever Disney+ efter 1,5 månads djupdykning i utbudet, och vad det bästa och sämsta är.

Hur fick du tillgång till Disney+ före alla andra?

- Jag fick tillgång till Disney+ i och med att de valde att släppa tjänsten gratis i Nederländerna tidigare. Jag signade upp mig redan första dagen (eller andra?), den 12 september. Detta var ingen speciell kampanj för någon individ, utan för hela landet.

Vilka enheter använder du för att streama? Hur är användarupplevelsen?

- Jag har använt appen på dator, telefon/padda och Apple TV 4K. Upplevelsen är än så länge väldigt positiv, deras gränssnitt är rappt och streamen sätter igång snabbt på samtliga enheter.

Vad var dina första intryck om utbudet i Disney+?

- Fruktansvärt imponerande. Jag kunde hitta "alla" gamla Disneyklassiker, både serier och filmer. Sedan är Pixar- och Star Wars-utbudet stort. Det känns som att "Allt med Disney finns", till exempel "Mary Poppins", "Hocus Pocus", "Nightmare Before Christmas" med mera.
 
 
Vad är det bästa med Disney+ enligt dig?

- Att de har ett fruktansvärt bra utbud av Disney, Pixar, Marvel, och National Geographic. Att de erbjuder 4K HDR Dolby Vision och Atmos i det redan låga priset. Och antalet samtidiga strömmar.

- Jag har dock inte haft möjlighet att prova deras material på någon 4K HDR TV, så där kan jag inte uttala mig om kvalitén. Detsamma gäller ljudkvalitén, jag har inte någon riktig Atmos-anläggning och kan inte lämna åsikter gällande den.

Vad kan de förbättra? Finns det några minus med Disney+?

- Hur "spela nästa" samt "markera som osedd" hanteras.

Vilka andra tjänster använder du? Hur skiljer sig Disney+ enligt dig?

- Jag använder Netflix och Disney+. Det som skiljer just nu är utbudet, att Netflix börjat "skala av" sitt Disney-utbud, vilket säkert beror på licenser. Disney har sina egna saker, medan Netflix har "allt" plus sitt eget. Det som skiljer sig egentligen att Disney har nästan alla sina klassiker, nästan allt från Marvel, Star Wars och Pixar.
 
 
Jag antar att du inte har fått tillgång till ”The Mandalorian” och originalfilmerna/serierna som släpps 12 november. Men vad var det första du kollade på?

- Vi som har tillgång till förversionen av Disney+ har inte tillgång till de nya orginalen som släpps den 12 november så vi får vänta som alla andra. Det första jag tittade på, det var massor av Disneys gamla kortfilmer som finns i utbudet som jag inte sett innan.

Vem skulle du främst rekommendera Disney+ för?

- Barnfamiljer och riktiga Marvel/Star Wars/Disney/Pixar-entusiaster.

Kommer du själv att fortsätta med tjänsten?

- Utan tvekan.
 
 

Positivt med Disney+

 
- Utbudet

- Bildkvalitet

- Hur snabbt det går att navigera

- Deras "förslag" när man redan är inne och kollar på en film och de föreslår liknande titlar.

- Att de har trailers och bortklippt material på filmer (Jag tittade på första "Thor"-filmen igår och där fanns det extra material man kunde titta på).

- Att ladda ner offline, inga som helst problem, går snabbt och lätt utan problem.

- Att man kan streama på fyra enheter samtidigt (samt ha 7 profiler), detta är inget jag använt själv än, max jag använt är 2 streams samtidigt och 2 profiler.

- Priset. 7 EUR per månad eller 70 EUR per 12 månader (avrundar uppåt lite lätt).

- Att de erbjuder 4K HDR10, Dolby Vision och Dolby Atmos i deras grund-abonnemang, och att man inte måste välja mellan flera olika abonnemang.
 

Negativt med Disney+

 
- Ibland känns bläddringsfunktionen lite "konstig", för att komma in i djupet av alla filmer de erbjuder behöver man bläddra mellan flera titlar och följa "rekommenderade" spåret lite väl mycket.

- Att när man tittar på kortare avsnitt (finns många små Disney-titlar som är på 3-4 minuter styck) så byter den inte över till nästa avsnitt, trots man ställt in detta, och den "spolar inte tillbaka", alltså mark as unseen när man är färdig med ett avsnitt. Så att om man vill titta på samma episod igen får man spola tillbaka manuellt.

- Att man man inte kan välja betalningsperiod i efterhand. Jag valde att betala per månad, för man var tvungen att ange ett betalningsmedel när man anmälde sig. Visserligen är det gratis fram till 12 november, men nu i efterhand när jag provat tjänsten ett tag vill jag gärna betala för ett fullt år på en gång för att jag är så nöjd, dock kan detta inte ändras. Man får antingen välja att säga upp sig innan prövotiden är slut, eller låta första månaden för 7 EUR debiteras och sedan ändra till ett fullt år.
| 29 oktober 2019 14:30 |