Film

Skribent

Katarina Emgård

16 februari 2017 | 18:00

Hur går det till när biografer och distributörer väljer film?

Katarina Emgård svarar på filmfrågorna du inte vågat ställa.
Fråga: Jag har länge undrat över varför vissa filmer visas på bio medan andra kommer direkt på DVD eller Netflix och liknande. Ibland händer det ju att en film som fått fantastiskt bemötande på festivaler aldrig kommer hit. Varför är det så? Jag minns till exempel hur peppad jag var på att se ”Ex Machina” som inte fick biopremiär.

Hur fungerar det när biograferna väljer vilka filmer som ska visas? Vad gör distributörerna? Köper biograferna in film? Hur kommer det sig att vissa filmer bara visas på vissa ställen?

Film är bäst på bio

Svar: Allra först får jag väl börja med att klargöra vad som skiljer en bio från en distributör. En distributör fungerar som en mellanhand som köper in film och sedan säljer visningsrättigheterna mot en avgift till biografägarna. Ofta är det även så att biograferna äger distributionsbolag och vice versa men för att kunna ge din fråga ett utförligare svar kontaktade jag Per Mårtensson, programchef på SFbio och Marie Strauss, inköpare på Folkets Bio.

På Folkets Bio är de tre stycken som jobbar med inköp och Marie sitter på avdelningen för utländsk film.

Hur går det till när ni köper in film till Folkets Bio?

- Dels åker vi på filmfestivalerna som Cannes och Toronto, men också på några av de större filmmarknaderna världen över för att ta del av det utbud som finns där. Dessutom får vi kontinuerligt länkar skickade till oss med filmer direkt från produktionsbolagen. Självklart följer vi också branschnyheterna och vilka tips som dyker upp där. Marie köper vanligtvis in 10-12 filmer om året. 

Vilken målgrupp har ni? Några speciella kriterier för filmerna ni plockar in?

- Folkets Bio har en tydlig profil. Vi ska erbjuda ett brett utbud från hela världen med ett demokratiskt grundtänk där representation självklart spelar roll. Vi letar gärna upp debutanter. Vi vill också varje år ha några högprofilerade regissörer som till exempel nu aktuella Haneke och Kaurismäki som vi jobbat med länge. I dagens filmklimat letar alla efter nya publikgrupper, men det är ändå viktigt att inte bortse från den traditionella kulturtanten och överse den publik man redan har.

Vad händer om två distributörer konkurrerar om samma film? 

- Att köpa in en film är lite som ett auktionsutförande. Det är helt enkelt den som betalar mest och har störst marknad att erbjuda som vinner. På sätt och vis är det kontraproduktivt eftersom vi trissar upp priserna åt varandra. Samtidigt, ur ett större kulturperspektiv, är det viktigare att en sevärd film får ett visningsfönster, än att just vi får rättigheterna.

Ser ni till tidigare tittarsiffror och biljettintäkter innan ni köper in en film?

- Självklart görs en analys där man tittar på hur liknande filmer gått tidigare, som förra årets franska komedi ”Marguerite” som tänktes bli en storsäljare, men som inte alls drog så mycket publik som önskat. Detta till skillnad från det polska dramat ”Ida” som först alla distributörer tackade nej till. Det var inte förrän den började vinna priser på festivaler runtom i världen som vi till slut tog in den och sedan fick den över 60 000 visningar.



Så hur ser det då biografägarnas roll ut? Per Mårtensson har jobbat i 19 år på SF Bio och svarar på hur det fungerar hos dem.

Hur fungerar samarbetet med distributörerna?

- När det rör sig om de större distributionsbolagen som Disney och Paramount gäller det främst att hitta lämpliga datum att visa deras premiärer på. Det händer att de begränsar releaserna, exempelvis väljer att bara gå upp i storstäderna eller direkt till DVD, men det hör till ovanligheterna. 

- När de gäller de mindre distributionsbolagen som sysslar med så kallad kvalitetsfilm väljs de ut under de större filmfestivalerna som Cannes, Venedig och Toronto. Ofta har vi redan innan blivit kontaktade av bolagen med tips på vilka filmer vi borde se.

Hur kommer det sig att vissa filmer ändå inte kommer upp på bio?

- I biografernas fall så får man se det som att distributörerna sköter första gallringen. Programavdelningen kan inte, oavsett eventuell önskan, självmant åka och hämta en film utan är förpassade till distributörernas utbud. 

Men hur väljer ni vilka av distributionsbolagens filmer som ska visas?

- Vi är sex personer som jobbar med programsättningen. Det viktiga är att kunna skilja på personlig smak och en films kommersiella potential. Men vi ser såklart till statistiken också. Om vi ska ta in ett fransk drama kan vi gå tillbaka och se hur intäkterna såg ut för det senaste franska dramat vi visat, men vi tittar också på andra faktorer som kan ha påverkat besöksantalet som exempelvis Vinter-OS. Vi gör så att säga alltid vår hemläxa även om det aldrig går att copy-pasta uppgifterna från en film till en annan eftersom alla är unika. När en film väl fått premiärdatum bestämmer vi vilka städer som filmerna ska visas i. Det tar oftast 6-12 mån från det att vi börjar jobba med en film tills att den går upp på bio. 

Är det bara ekonomin som styr vilka filmer ni visar? Anser ni att det är er uppgift att förse publiken med en viss bredd?

- Vi har aldrig konsumerat så mycket film som vi gör nu. En svensk ser i genomsnitt 80 filmer per år varav 3% på bio. Ju mer vi konsumerar desto mer nischade filmer vill vi ha. Förr fanns det kanske två distributörer som sysslade med kvalitetsfilm, nu finns det massor tack vare ett ökat intresse. Sedan är det fortfarande så att blockbusterna gör det möjligt för oss att visa filmer som exempelvis ”La La Land” och ”Moonlight” som kanske inte alltid bär sig lika bra ekonomiskt. Men det är väldigt viktigt för oss att ha ett brett utbud eftersom hela befolkningen är vår målgrupp.

Har du en fråga eller fundering som gäller film? Ställ den i kommentarerna nedan, eller maila fraga@moviezine.se, så besvaras den i en kommande artikel!
| 16 februari 2017 18:00 |