”Clair Obscur” förlorar årets spel-pris på grund av användande av AI-verktyg

”Clair Obscur: Expedition 33” diskvalificeras från Indie Game Awards på grund av användande av AI-verktyg under utvecklingen.

Publicerad:

När franska ”Clair Obscur: Expedition 33” släpptes tidigt i år blev det en plötsligt succé, med miljontals sålda exemplar på kort tid och mängder av hyllningar.

Nyligen vann det även nio pris på The Game Awards, där det bland annat vann i kategorin årets spel. Av MovieZine fick det däremot en hedervärd andraplats.

Sedan dess har ännu fler spelare fått upp ögonen för det, men som det brukar bli när något blir tillräckligt populärt har även kritiska blickar vänt sig mot det.

Nu när ”Clair Obscur” är större än nånsin har det nämligen kommit fram att utvecklarna Sandfall Interactive har använt sig av generativ AI under utvecklingen.

Det har sedan lett till att spelet inte längre är utnämnt till några priser på Indie Game Awards, som har nolltolerans mot det. Även om de här inslagen snabbt uppdaterades bort efter att spelet släpptes, är det alltså diskvalificerat från tävlingen och priserna har dragits tillbaka.

Det hela dök upp i samband med en debatt kring användande av AI-verktyg i spelutveckling, som väcktes när ”Baldur’s Gate 3”-studion Larian Studios gick ut med att de använder sig av det under utvecklingen av deras kommande ”Divinity”.

Enligt rapporter ska Sandfall Interactive använt sig av AI-verktyg ”minimalt”, för en del texturer som affischer på lyktstolpar och liknande – som alltså snabbt patchades bort.

Priserna som ”Clair Obscur: Expedition 33” blev tilldelade var årets debutspel och årets spel, som nu istället ges till ”Sorry We’re Closed” respektive ”Blue Prince”.

YouTube video

Läs också: MovieZine utser årets 10 bästa spel 2025

Läs också: Recension: ”Clair Obscur: Expedition 33” är en dyster fransk saga med höga ambitioner