Det är två år sedan Brendan Fraser vann en Oscar för bästa manliga huvudroll i ”The Whale”. Nu kan han vara på väg mot nästa guldgubbe, tack vare dramakomedin ”Rental Family”.
Bättre än ”The Whale”?
Enligt World of Reel blev testvisningen en riktig fullträff. Källan beskriver Brendan Frasers insats som något alldeles extra. Dessutom verkar filmen som helhet ha lämnat efter sig en varm och go känsla i magen.
”Den är väldigt bra. ”Den ger samma varma känsla som filmer som ”The Holdovers” och ”Little Miss Sunshine”. Fraser är fantastisk i rollen som en ambitiös och åldrad skådespelare i Japan som utvecklar flera relationer med kunder – han är så ärlig och genuin, och filmen omkring honom är lika effektiv.
Bättre än ”The Whale”? Åtminstone verkar Fraser vara det.
”Han är verkligen värdig en Oscar. Hans prestation här överträffar lätt hans prestation i ”The Whale”. Han är någon som känns fullt utvecklad, ärlig, bristfällig, älskvärd och personlig. Det här är den typ av film som alla åskådare kan enas om är en genuint bra film.”
Intimt, rått och renande
I ”Rental Family” spelar Fraser en olycksdrabbad amerikansk skådis i Tokyo, spelad av Fraser. Han tar jobb som ”hyrfamiljemedlem”, en verklig japansk tjänst där skådespelare anlitas för att spela roller i ensamma eller sörjande kunders liv. Vad som börjar som ett rent affärsmässigt uppdrag, utvecklas till något mer intimt, rått och renande.
Filmen är regisserad och medförfattad av Hikari, som här gör sin andra långfilm. Hon har även regisserat flera avsnitt av ”Tokyo Vice” och Netflix-succén ”Beef”.
”Rental Family” har fått sin amerikanska premiär satt till den 21 november i år. Datumet antyder att studio tror på filmen, och har siktet inställt på ett eller flera prisgalor. Inklusive Oscars.
Vi får se om det här innebär en svensk premiär i samma veva, antingen att den går upp på bio som vanligt eller på Stockholm filmfestival.
Läs också: Brendan Fraser – från matinéhjälte till Oscarsfavorit
Läs också: 10 ruggigt bra filmer jag älskade (och aldrig vill se om igen)
Läs också: 10 gånger då MovieZines kritiker hade så in i helvete fel