5 filmtips på Way Out West

15 Juli 2014 | 17:00

5 filmer du inte får missa på årets Way Out West

Kolla in André Benjamin som Jimi Hendrix eller Richard Linklaters omtalade uppväxtsskildring.

Festivalen Way Out West i Göteborg fortsätter att kombinera heta artister med film. För fjärde året i rad väntar flera Sverigepremiärer, i år kan besökarna välja och vraka mellan hela 35 långfilmer. 

Svante Tidholm, projektledare för Way Out Wests filmprogram, kommenterar:

- Det känns verkligen som intresset för filmerna på Way Out West växer för varje år. Samtidigt är det tre dagar med flera hundra akter och stenhård konkurrens om tiden. För mig som väljer filmer är det ett tufft jobb att hitta filmer som verkligen står sig! Totalt landar vi på ungefär 35 filmer, och mer än så har vi inte plats med tidsmässigt.

Ytterligare två filmer ska dock presenteras inom kort. Kolla in hela programmet för Way Out West här och boka in 7-9 augusti i kalendern. 

Vi på MovieZine har sett några av filmerna i förväg och vill därför passa på att tipsa om några av guldkornen i programmet. Klicka på titlarna för att läsa mer.

Jimi: All Is By My Side



Rapparen André 3000 har tidigare provat på skådespeleriet i bland annat ”Revolver” och ”Be Cool”. Här tar han huvudrollen som Jimi Hendrix, rocklegenden som dog alldeles för ung, i en historia om början av hans karriär. Regisserar gör John Ridley, som tidigare i år tog emot Oscarn för bästa manus till ”12 Years A Slave”. 

”Som ett subtilt och begåvat porträtt av en av rockhistoriens största ikoner någonsin förtjänar den sin publik - inte bara för att den utgör startskottet för John Ridleys karriär som långfilmsregissör, eller för att André Benjamin tar sitt briljerande till en ny nivå”, skrev Jake Bolin när filmen visades på Stockholms filmfestival.

Om våld



Göran Hugo Olsson fortsätter sitt grävande i svenska tv-arkiv. I Guldbaggenominerade ”The Black Power Mixtape 1967-1975" skildrade han den svarta medborgarrättsrörelsen i USA, i "Om våld" väver han samman arkivmaterial från uppgörelsen med kolonialismen på den afrikanska kontinenten med med stycken ur Frantz Fanons ”Jordens fördömda”. Det är en tänkvärd film som berör oss alla, skriver Victoria Machmudov från filmfestivalen i Berlin:

”…det är skrämmande hur aktuellt innehållet känns än idag och hur situationen i liten mån är förändrad. Göran Hugo Olsson (…) håller stadigt upp ett plakat som manar till aktion och tar upp den komplexa frågan kring bistånd.”

Boyhood



Gillar du Richard Linklaters kärlekshistoria som sträckt sig över 18 år och tre filmer - senast ”Before Midnight”? Nu är han tillbaka med ännu ett unikt projekt som fått puttra länge. I ”Boyhood” har regissören följt samma skådespelare i tolv år, för att skildra en pojkes uppväxt från sexåring till vuxen. I helgen hade filmen USA-premiär och hyllas redan som ett av årets absoluta måsten.

”En charmig, självsäker och rolig film som lämnar ett leende på läpparna men sköljer samtidigt över en med oerhörd melankoli”, kan du läsa i vår recension.

Pine Ridge



En lågmäld men mycket angelägen och vacker dokumentärfilm. Svenskfödda Anna Eborn har i sin långfilmsdebut valt att följa ett antal ungdomar i ett indianreservat i South Dakota. Självmordstatistiken bland unga i Pine Ridge är den högsta i hela USA och det är onekligen inte de mest optimistiska individer vi får möta. Ändå finns där en värme och en välvilja som smittar av sig och är mycket påtaglig. 

”Jag känner mig priviligierad över att få ta del av deras liv och kommer på mig att verkligen tycka med och också om i princip alla. Trots att mycket ter sig dystert och att besvikelserna på sina håll hopar sig så lever livet vidare för de flesta”, berättar Jonna Vanhatalo Birro som såg ”Pine Ridge” i Venedig förra året.

Mistaken for Strangers


Matt, sångaren i rockbandet The National, får äntligen den succé han länge drömt om. Men hans lillebror Tom, en älskvärd slacker och hårdrockare, bor fortfarande hemma hos deras föräldrar. Som storebror vill Matt hjälpa sin yngre bror och frågar därför om Tom vill jobba som roadie på The Nationals största turné. Tom har däremot andra planer. 

Hyllad som en av de bästa musikdokumentärer och det roligaste som kommit i genren sedan ”Spinal Tap”, är detta också en film som berör mer än väntat.