Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

16 september 2022 | 20:00

"Först nu börjar vi inse vilket geni David Bowie var"

MovieZine pratar med dokumentärregissören Brett Morgen om mannen, myten, mysteriet Bowie - briljant fångad i bioaktuella "Moonage Daydream".
Regissören Brett Morgen har genom åren bjudit musikälskare på dokumentärer om bland annat Nirvana och Rolling Stones. Nu riktar han ljuset mot David Bowie, en artist som fortsätter att fascinera och inspirera även efter sin död. "Moonage Daydream" liknar dock ingen vanlig dokumentär. Tanken var att skapa en upplevelse som "sköljer över en", berättar regissören när vi pratas vid på Zoom på självaste midsommarafton.
 
Med en mosaik av konsertfilmer, intervjuklipp och musik tar han med oss på en filmisk odyssé som inte liknar mycket annat du sett. För Morgen blev det dock en lång process att hitta filmens form. Med Bowie-familjens tillstånd fick han gräva loss i miljontals mediefiler och sätta ihop "en kittlande psykedelisk, magiskt visuell upplevelse" enligt MovieZines recension.
 
Du måste vara ett riktigt stort fan för att spendera fem år av ditt liv på en dokumentär om David Bowie?
 
- Jag var bara ett ytligt fan när jag påbörjade projektet. Alla filmer jag gjort är om subjekt jag varit intresserad av och som betytt något för mig någon gång i livet. Men jag gjorde inte "Montage of Heck" för att jag var ett stort fan av Nirvana. Jag gjorde inte Stones-filmen för att jag var ett stort fan av Rolling Stones. Jag gjorde inte Bowie för att jag var ett stort Bowie-fan. Jag valde Bowie tack vare de kreativa möjligheter som öppnade sig för mig.
 
 
Måste man då vara Bowie-fan för att uppskatta dokumentären?
 
- Nej! När jag gjorde filmen så hade jag tre olika målgrupper i åtanke. Den extrema Bowie-fanatikern som har sett allt. Jag ville "öppna upp valvet" så att säga, och bjuda dem på material som de aldrig hade kunnat drömma om att få se.
 
- Sen finns ytliga fans. De går nog inte ut på Youtube och söker upp allt. Att få följa med på den resa som David har gjort i en tvåtimmarsfilm skulle ge dem en kontext som de annars inte skulle ha fått.
 
- Den tredje målgruppen är de oinsatta. För dem tror jag att filmen är en livsbejakande film som egentligen handlar om publiken. Den är en guide till hur man lever ett framgångsrikt liv under 2000-talet. På så sätt hoppas jag att den ska tilltala en så bred publik som möjligt.
 
- Vi har också en fjärde målgrupp och det är cineasten. Jag hoppas den bjuder alla som älskar film på en äventyrlig upplevelse. Vissa saker upplevs bäst på bio.
 
Så du vill helst att folk ska se den på stor duk?
 
- Du säger "se den" men jag vill att de ska höra den. De kan se filmen hemma. Det är inte storleken på duken jag tänker på, men framför allt det uppslukande ljudet.
 
 
Du beskriver "Moonage Daydream" som en uppslukande upplevelse. Det här är inte din vanliga dokumentär där alla fakta om en person betas av. Du fokuserar istället på hans filosofi, hans konst... Hur hittade du det rätta formatet - hur filmen skulle se ut och låta? Var det alltid solklart för dig?
 
- Jag visste hur jag ville att den skulle se ut och hur den skulle låta: som en upplevelse som sköljer över en. Jag visste bara inte hur jag skulle åstadkomma det. Jag visste inte vad som händer i 17:e minuten. Det blev en riktig utmaning.
 
- Jag hade klippt i ett halvår och innan dess stirrat på det här materialet i tre år när pandemin kom. Jag klippte helt i avskildhet, men blev ännu mer isolerad när pandemin kom. Vid ett tillfälle kände jag mig som Jack Torrance. "All work and no play makes Jack a dull boy..." Jag visste inte om det jag hade satt ihop var en röra av bilder som inte en människa skulle fatta. Min fru tog en titt och försäkrade mig att "här finns det en oslipad diamant". Det var en stor lättnad!
 
Vad tror du har gjort David Bowie så ikonisk? Och vad har han betytt för dig personligen?
 
- Han skrev soundtracket till vår tid. Han kunde höra saker vi inte kunde höra. Saker vi först nu börjar förstå. David skrev soundtracket för kaos. För ett modernt samhälle, och för en värld och en kultur som översvämmas av information, media och teknologi. Han skrev det långt innan det ens kom in i våra liv. Innan vi fick AI. När vi lyssnar på hans musik idag förstår vi mer än vad man gjorde då. Det var fantastiskt det han lyckades åstadkomma, och först nu börjar vi inse vilket geni Bowie var.
 
 
Du sitter antagligen på en guldgruva av material som inte kom med i filmen. Finns det en chans att fansen får se mer, kanske i en specialutgåva på bluray?
 
- Det kommer mer, svarar Brett Morgen kort.
 
Okej, en sista fråga: vad tycker du att vi kan lära oss av David Bowie?
 
- Jag vet inte om jag kan svara på det. Du kan skriva om vad du har lärt dig av David Bowie. Det fina med Bowie är... det är "Bowie" med citattecken. Filmen handlar inte om David Jones, den handlar inte om David Bowie. Den handlar om "Bowie". Vi har alla vår egen Bowie. Och filmen är designad så att du kan hitta den Bowie som motiverar och inspirerar dig.
 
- Så förhoppningsvis kommer alla lära sig något eget, och få inspiration. Jag hoppas vi kan lära oss att uppskatta varje dag som vi är här, och de möjligheter som erbjuds oss. För mig är varje ögonblick en möjlighet att lära sig, och att få ett positivt utbyte som kan förstärka vårt vardagliga liv.
 
 
"Moonage Daydream" går upp på bio idag.
| 16 september 2022 20:00 |