2015 känns som en liten livstid sedan, sett till vad som ansågs vara en blockbuster i tv-spel. I ärlighetens namn spelar flera av oss fortfarande Playstation 4-spel, även om konsolen de spelas på ofta ersatts av en modernare Playstation 5.
Så hur kunde klimatet för spelutveckling se ut när prisade Ready at Dawn släppte sin steampunk-shooter ”The Order: 1886” som ett av de förmodat stora, tidiga flaggskeppen för Sonys fortfarande färska Playstation 4?
Nå, till att börja med fick ”The Order” varierade och ganska ljumna recensioner i stora delar av pressen, där en stor del av kritiken handlade om dess korta längd – en vanlig tid för att spela igenom spelets kampanj beräknades till cirka 7 timmar. Det hittade sina fans här och var, för den som vill ha sina varulvar av det viktorianska slaget och att vampyrerna har adress i London. Och idag finns det en stor publik som skulle kasta sig över ett högbudget-äventyr som du kan klara på en helg, bara priset är rätt.
Men år 2015 var ”värde för pengarna” fortfarande ett mycket vanligt diskussionsämne rörande längden på populära spel. Spel som Segas högoktaniga action-smörgås ”Vanquish” (släppt år 2010, tar cirka 6 timmar att klara) kan sägas ha hittat sin stora uppskattning först efter det släpptes till Steam många år senare, år 2017 och senare fick en 10-års specialutgåva år 2020.

”The Order” fick dock se sig utan en portning till andra konsoler, och internt verkade utgivaren Sony extra känsliga för betygen i pressen, och en planerad uppföljare skrotades alltså. Här kan vi också tala om ett tidens tecken. Idag lever vi snarare i en tidsålder där populära streamers kan vara bärande i om ett spel får en lång svans och upptäcks av en ny publik, snarare än att enstaka kritiker eller speltidningar skulle ha samma makt.
I en tidsålder som aldrig äger rum skulle The Order ändå kunnat få både en till uppföljare och bli till en planerad trilogi, där uppföljarna skulle hetat ”The Order 1891” och ”The Order 1899”. Det tredje spelet var aldrig under full utveckling enligt Ru Weerasuriya, creative director för ”The Order: 1886”, men det fanns planer för var storyn skulle vandrat i trilogin.
Weerasuriya berättar vidare att i hans 10-sidiga pitch för spelet skulle det innehållit större fighter och multiplayer. Multiplayer var också planerat för det första spelet i serien men skrotades för att sparas till uppföljaren som aldrig dök upp.
Det är lätt att spekulera i vad som kunde ha varit förstås, men originalspelet finns fortfarande att återupptäcka digitalt på Sonys plattformar, och så sent som i augusti 2023 gjorde Digital Foundry en djupdykning i vad som såg till att det narrativa och dimmiga London-äventyret verkligen stack ut, rent grafiskt på Playstation 4 – det är värt sin läsning.

Vad hände med utvecklarna på Ready at Dawn då? Det gjorde sig först ett namn med egenutvecklade ”God of War”-spelen på Playstation Portable och senare Wii-portningen av Capcoms älskade ”Okami” under mitten på 00-talet. Efter de släppte ”The Order: 1886” år 2015 följde en rad VR-spel till Oculus Rift, som uppskattade VR-spelen ”Lone Echo” och ”Echo Arena” år 2017.
År 2020 blev Ready At Dawn uppköpta av Oculus Studios, i sin tur ägda av Meta, för att utveckla VR-spel. Och efter stora nedskärningar på studion i april 2023, beslutades det att stänga studion i augusti 2024.
Snöpligt slut för studion alltså, men många av deras spel finns kvar att upptäcka än idag – Prova gärna ”The Order 1886” när det är på rea, och dröm om ett London som aldrig var.
Läs också: Månadens gratisspel i juni: PS Plus bjuder på ett av 2024 års bästa skräckspel
Läs också: Det lovande Black Panther-spelet med en öppen värld är nedlagt