Förra veckan slog beskedet att Amazon lägger ner ”The Wheel of Time” ner som en bomb bland seriens många fans. Den tredje säsongen hade avslutats bara en månad innan, och bland fansen höll man tummarna för att ett besked om grönt ljus för fler säsonger skulle komma. Så blev det inte, men communityn kring ”The Wheel of Time” ger inte upp så lätt.
En gedigen kampanj för att få Amazon att ändra sig, alternativt för att få någon annan streamingtjänst att plocka upp ”The Wheel of Time”, har nu dragits igång. Det är i sig inget ovanligt. Så länge en serie har en hyfsat dedikerad fanbase så brukar en nedläggning följas av någon form av kampanj. Vanligtvis begränsar sig de dock till hashtags på sociala medier och ilskna mail till ansvarig streamingtjänst. I fallet ”The Wheel of Time” har man tagit ett steg längre och dragit igång en webbsida, SaveWoT.
Här finns inte bara en namninsamling (i skrivande stund uppe i 54 951 namn) utan dessutom en lista på positiva recensioner, citat från fans, och tillochmed en tabell där man kan se omdömen för säsong 3 ”The Wheel of Time” från bland annat Rotten Tomatoes och IMDb i jämförelse med de senaste säsongerna av ”House of the Dragon”, ”Maktens ringar” och ”The Witcher”. Där ligger ”The Wheel of Time” etta på samtliga fronter. Youtubekanalen ”Unraveling the Pattern” har dessutom satt ihop en trailer för serien för att uppmärksamma kampanjen.
Huruvida kampanjen kommer ge effekt återstår att se. Om man ser till historiska fankampanjer för att rädda serier (eller filmer) så har resultaten varit blandade. I vissa fall, som med ”Shadow & Bone” eller ”Warrior Nun” (bägge från Netflix) har det inte lett till några synbara resultat. I andra fall, där fansen stått på sig och lagt ner såväl tid och resurser har det faktiskt fått effekt. Sci-fi-serien ”The Expanse” lades till exempel ner av Syfy men återupplivades av Amazon efter att fans betalat för att flyga ett flygplan med budskapet ”SaveTheExpanse” ovanför deras högkvarter.
”The Wheel of Time” hann i runda slängar adaptera fyra av Robert Jordans fjorton böcker innan nedläggningen. Även om fankampanjen ger resultat så kommer det alltså krävas betydligt mer än en säsong för att avsluta serien på rimligt sätt, även om man fattar det (fullt rimliga) beslutet att komprimera böckerna i mitten.
En annan sak att ta i beaktande är att Amazon inte är det enda stora produktionsbolaget som är involverat. ”The Wheel of Time” är producerad av Sony, och även om Amazon inte är intresserade så kan man som fan hoppas att Sony är det, och bidrar till arbetet med att fortsätta serien på en annan plattform.
Samtliga tre säsonger av ”The Wheel of Time” finns att streama på Prime Video.
Läs också: ”The Wheel of Time” blir (osannolikt?) ambitiöst tv-spel
Läs också: Eftersnack: Vad tusan hände egentligen i säsongsfinalen av ”The Wheel of Time”?