Svensson, Svensson - I nöd och lust 2011

Komedi
Sverige
85 MIN
Svenska
Svensson, Svensson - I nöd och lust poster

Synopsis

Gustav och Lena Svensson står inför sin 30-åriga bröllopsdag, men Lena står inte ut längre, vill skiljas. Det enda Gustav gör är att titta på sport och ger inte Lena någon uppmärksamhet alls. Gustav däremot tycker att allt är toppen och tycker inte att de kan ge upp bara en vecka innan sitt jubileum. Lena ger Gustav en absolut sista chans och de åker iväg på en kärleksweekend där Gustav måste bevisa att Lena är viktigare än fotboll och TV.
Ditt betyg
2.1 av 155 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Svensson, Svensson - I nöd och lust
Biopremiär
14 oktober 2011
DVD-premiär
4 april 2012
Språk
Svenska
Land
Sverige
Distributör
Nordisk Film
Åldersgräns
Barntillåten
Längd

Recensent

Jakob Åsell

12 oktober 2011 | 12:30

Äktenskapskris i film med humorkris

Svensson, Svensson är tillbaks på bioduken för att mjölka alla Svenssons på biopengar. Den här gången kämpar Allan Svensson och Suzanne Reuter med en äktenskapskris, samtidigt som filmen kämpar med en kreativitets-, manus- och humorkris. En produktion som snarare drevs av nöd än lust.

Den svenskaste av sitcoms om Vivallas stoltaste brevbärare är tillbaka. Efter fyra säsonger som repriserats om och om igen, en teaterpjäs samt en långfilm som drog in bra med pengar 1997 är det nu dags igen. Åren har gått, barnen har flyttat ur huset och nu hotar Lena (Reuter) att göra detsamma. Deras långa äktenskap har börjat knaka i fogarna, TV:n har kommit dem emellan och det som skulle ha varit en mysig weekend för att fira deras 30-åriga bröllopsdag blir en sista desperat resa för att rädda parets krisande relation.

Gustav lovar Lena att han ska visa henne en annan sida av sig själv genom att varken tänka, prata eller drömma om fotboll under helgen - något som visar sig vara lättare sagt än gjort när fotbollslegenden Tommy Franzén (Peter Dalle) checkar in på herrgården. 

Saker och ting verkar mot förmodan kännas bättre för Suzanne Reuter, som faktiskt börjar se fram emot att dra på sig den gamla bröllopsdressen inför deras 30-åriga bröllopsmiddag på söndagen kl. 19. Men gissa om inte VM-laget från -76 återförenas för att spela en vänskapsmatch mot det gamla tyska laget i ortens sporthall just samma tid på söndagen. Gustav tvingas nu lista ut en klurig plan så att han både kan se matchen och rädda sitt äktenskap, en plan som inkluderar att låta Peter Dalle utge sig för att vara konstnären Lars Runke.

Förväxlingar och förvirring följer givetvis, likaså skämt om namnet Runke, scener som går ut på att Homer Simpson – nej, jag menar Gustav Svensson tittar på bakelser och dreglar vilket växlas med scener där Gustav tänker på fotboll och dreglar. Suzanne Reuters rappa käft är det enda som får mig att dra lite på mungiporna, men jag sitter mest och tycker synd om henne, Torkel och Dalle som brottas med ett hopplöst manus. 

Jag är inte säker på när det hände, men på senare år har en betydande del av den svenska filmproduktionen övergått i dessa trötta, regionalfilmens "Reine & Mimmi i fjällen"-produktioner. ”Vi hade i alla fall tur med vädret – igen”, ”Allt om min buske”, ”Göta Kanal”-uppföljare, eller ”Svensson, Svensson – i nöd och lust”, listan kan göras alldeles för lång. Ett filmteam spenderar nån vecka on location på något mysigt ställe utanför Trollhättan eller Luleå, plockar hem lokala filmpengar, låter skickliga skådisar läsa igenom kafferastsmanus utan omtagningar, paketerar det och säljer det som om det vore film. 

Visst vet jag att branschen är hård och oglamorös och folk har räkningar som ska betalas, men det är ingen ursäkt för att lura biopubliken betala pengar för en semesterfilm som jag tvekar på att någon annan än de själva blir gladare av att se. Pengabrist är långt ifrån synonymt med dålig film, jag har spenderat veckan på Lunds Fantastiska Filmfestival och avnjutit filmer som den storslagna sci-fi-rullen ”Love” och apsnygga kärlekshistorien ”Bellflower”, båda har producerats för kaffepengar ("Bellflower" kostade hundratusen kronor) som använts kreativt till att skapa snygg modern film med både hjärta och hjärna.

En film som genomförs med minsta möjliga ansträngning blir sällan sevärd, ”Svensson Svensson – i nöd och lust” är ett talande exempel på detta, där det mesta känns snålt, oinspirerat och trött. En produktion som snarare drevs av nöd än lust.

| 12 oktober 2011 12:30 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Svensson, Svensson - I nöd och lust