Flykten från helvetet 1977

Skräck
Italien
98 MIN
Engelska
Tyska
Italienska
Ryska
Latin
Flykten från helvetet poster

Synopsis

Ovetande om vad som komma skall anländer Suzy Bannion till prestigefulla balettskolan Tanz Dance. När terminen väl kommit igång dröjer det inte länge innan Suzy inser att något är fel, och hennes tid på akademien blir till en övernaturlig mardröm kantad med en rad mystiska mord...
Ditt betyg
3.2 av 223 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Suspiria
Biopremiär
24 juli 1978
DVD-premiär
9 mars 2005
Digitalpremiär
18 december 2017
Språk
Engelska, Tyska, Italienska, Ryska, Latin
Land
Italien
Distributör
Atlantic Film
Åldersgräns
15 år
Längd

Recensent

Robert Lange

22 januari 2012 | 15:01

En symfoni i färg och skräck

Öppningsscenen i skräckmästaren Dario Argentos "Suspiria" har gjort sig känd som en av de mest skrämmande i skräckhistorien. Trots några år på nacken är detta en film som fortfarande både lyckas skrämma och chocka!

”Suspiria” är den första delen i Dario Argentos ”modertrilogi” – bestående utöver ”Suspiria” (1977) av ”Inferno” (1980) och ”La Terza Madre” (2007). Argento hämtade inspiration från författaren Thomas de Quinceys verk ”Suspiria de Profundis” som handlar om tre mäktiga och ondskefulla systrar – kända som ”de tre mödrarna” - som omkring år 1000 vid Svarta havets kust som grundade svart magi. 

I ”Suspiria” får vi följa den unga balettdansösen Suzy Bannion som anländer till den tyska staden Freiburg för att dansa på dess berömda balettakademi. Men skolan ruvar på mörka och farliga hemligheter. Innan hon vet ordet av kastas Suzy in i en våldsam och mörk mardröm där ett gott slut inte är att räkna med.  

Att se ”Suspiria” är som att själv kastas in i en mardröm där allt hemskt både kan hända och kommer att hända. Vi bjuds på en stark stämningsfull och atmosfär igenom hela filmen, ett tempo som redan från början ligger på topp, blir alltmer intensivt och som totalt kulminerar i filmens skräckinjagande final. Inte minst den starka ljussättningen – inspirerad av den italienske regissören Mario Bava- förstärker den mardrömslika känslan som vilar över ”Suspiria”.

Filmens story – laddad med mystik, symbolik och riktigt rysande inslag av grafiskt våld á la Argento- är uppbyggd på ett så spännande och intressant att man som tittare sitter på helspänn under hela filmen.   

Det unika ljudet och musiken i filmen som växlar mellan mystiska, klingande speldos-liknande toner och skrämmande viskningar, väsanden och andra kusliga ljud sänder kalla kårar längs ryggraden och som är en faktor som starkt bidrar till filmens minst sagt kusliga atmosfär. 

Vad som dock känns mindre bra är att filmen spelades in med engelskt tal och sedan dubba­des till italienska. Visserligen är det ganska bra dubbning och man har lyckats välja passande röster till skådespelarna, men personligen föredrar jag nog den engelska versionen.

”Suspiria” är en film som man bara inte får missa och som definitivt förtjänar en plats i filmhyllan. Filmen har blivit något av en milstolpe inom skräckgenren och många regissörer har erkänt att de på ett eller annat sätt inspirerats av den. Den är en genialisk fullträff inom skräckgenren. Musiken, ljuset och bilderna är unika och skådespel­arna gör riktigt starka insatser. Något som jag personligen gillar med filmen är att man kan se den gång på gång och hitta något man inte sett tidigare. 

Många får känslan av att detta är en väldigt konstig och annorlunda skräckfilm efter att de sett den första gången – själv fick jag se om den ett par gånger för att förstå och uppskatta den annorlunda stilen som filmen är gjord i – och nu är det en av mina absoluta favoriter inom genren.

Det här är filmen som gjordes då Argento var i sin absoluta toppform och är enligt mig den av hans filmer som tydligast visar hans unika filmskaparstil, och det enda som är mer skrämmande än de sista 12 minuterna av ”Suspiria” är de första 92. 

| 22 januari 2012 15:01 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
5
Det sägs att år 1977 skapade Dario Argento sin egna nyans av färgen röd. En mer levande sådan. Suspiria är likt en mardröm, en mardröm som är såpass vacker att man är redo att dö i den. Med sina levande färger i kombination med ett helt fantastiskt soundtrack så är det svårt att inte fångas. Suspiria bygger tidigt stämning och atmosfär, en surrealistisk sådan, som kastar sig på åskådaren utan förvarning. Tidigt in i filmen får vi bevittna första mordet och det är grafiskt men framförallt chockerande. Dario Argento vet helt enkelt hur man fångar in sin publik. Trots sina år på nacken så håller fortfarande Suspiria en väldigt hög standard. Mystiken kring berättelsen i kombination med Dario Argentos fingerfärdighet resulterar i att man sitter som fastklistrad framför skärmen. Det är en unik upplevelse. En fröjd för både ögon och öron. Suspiria uttrycker sig med levande färger och en rejäl ljussättning. Scenografin bär på en kreativitet som totalt bänkar åskådaren. Viskningarna i soundtracket kryper sig på och man både skräms och fascineras av det man får se och höra. Det är en effektiv film, men framförallt unik. Ett konstverk inte likt något annat. Med skicklighet så bygger Argento stämning och han vet hur man vidhåller skräckeffekterna. Trots att man vid en del moment är redo på att något snart kommer att ske så lyckas man ändå bli skärrad. Hemskheterna är inte heller kortvariga. Han vill verkligen visa det onda. Det ska verkligen kännas. Kameravinklarna är häftiga men ändå långvariga, det är inget billigt. Det är autentiskt. Jag tror att Suspiria har något för alla och därför är det en film man bör se åtminstone en gång i livet.
Läs mer
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu