Ett öga rött (2007)

Drama

Visa synopsis

Daniel Wallentin är här för att stanna

MovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine Rating

Recension av Ville Gideon Sörman

En filmatisering av Jonas Hassen Khemiris succéroman ”Ett Öga Rött” har varit oundviklig, och förväntningarna är höga. Nu är filmen här, och i registolen sitter Dalarnas Tim Burton, debutanten Daniel Wallentin.

I filmen möter vi Halim (debutanten Youssef Skhayri), vars värld kastas omkull när hans mamma dör efter plågsamma omständigheter. Halims pappa (Hassan Brijany) vill genast att han och Halim ska flytta ifrån förorten, för att starta ett nytt och bättre liv i innerstan. Sakta men säkert inser Halim att någonting är galet, när pappan vägrar prata arabiska, börjar lyssna på Ulf Lundell och käkar surströmming. Halim får nys om att regeringen har börjat ”svennifiera” alla invandrare, och Halim ser det som sin uppgift att stoppa det.

”Ett öga rött” skiftar känslolägen hela tiden, och ibland tyvärr i kvalité. I början av filmen möts vi av ett spektakulärt dansnummer, och allt känns kanon. Sen övergår filmens första akt i en rätt så tramsig och spretig film, där vi bjuds t.ex. på tjockisskämt som inte går hem någonstans, och kulturkrockar med sill och ABBA. Men ju längre vi kommer in i Halims tankar, ju längre hans kamp mot Sverige tar honom, desto mer går ”Ett öga rött” från att vara en halvmedioker komedi till ett gripande drama med ett väl lyckat resultat.

Filmen går i land så fort regissören Daniel Wallentin tar fasta på filmens allvarliga tema, utan att dribbla bort sig själv bland massa skämt. Den är som bäst när Halim blir helt manisk i sin ilska mot Sverige, och tar ut den på allt och alla som för honom symboliserar invandrarfientligheten. I de stunderna ser man vilken potential Daniel Wallentin har för att verkligen ta tag i och skaka om filmsverige.

Även om inte manusets struktur sitter alla gånger, lyckas ”Ett öga rött” med två saker filmen igenom. Det första är dess visuella stil. Fotografen Ari Willey målar filmen i ohyggligt läckra färger, och ”Ett öga rött” vågar tänka stort i sina bilder. Wallentin känns som en modern sagoberättare, och det är just sagoelementen som filmen lyckas bäst med. Det andra är skådespelarna. Filmen är både välspelad, och skådespelarna har mycket bra dialog att röra sig med, och dessa går i varandra som knäppta händer. Youssef Skhayri bär filmen på sina axlar helt utan problem, och är närmast en naturbegåvning. Det är nog lätt att spela över med en så annorlunda karaktär som Halim, men Skhayri kör sitt race, och övertygar med alla olika känslor. Bäst är det när han har scener emot Hassan Brijany, och det slår nästan gnistor - Brijany har aldrig varit bättre. På andra hörn ser vi talanger som Anwar Albayati, som visdomskvinnan Dalanda; och Marcus von Plenker-Tind i en helgjuten insats som mobbaren Hristo.

Trots en slirig inledning lyckas ”Ett öga rött” mer än väl. Filmen kan kännas lite ojämn, men det är en bagatell. De sista tjugo minuterna räddar de svagare partierna, och man går därifrån mycket nöjd. Hjärnan säger 3,5, men hjärtat sägen en fyra. Det känns mycket mer romantiskt att lyssna på sin inre röst. ”Ett öga rött” är sprudlande underhållning med gripande scener. Jag tror Daniel Wallentin är här för att stanna.

Gillar du denna film?
Poster Ett öga rött (2007)

MovieZines läsare tycker

(2,3/5)

Baserat på 219 betyg

Är du peppad för denna film?

3 är redan peppade!

Filmfakta

• Originaltitel:Ett öga rött
  • Biopremiär: 7 september 2007
  • DVD-premiär:28 november 2007
  • Språk:Svenska
  • Längd:1tim. 30min.
  • Ålder:Från 7 år
  • Distributör:Sonet Film
  • Länkar:IMDB

Regissör

Medverkande

Andra recensioner

• “...som helhet går ”Ett öga rött” rakt in i hjärtat. Inte minst tack vare Brijanys pondus som pappan och då 15-årige Skhayri, som med sin charmiga utstrålning är sensationell i sin debutroll.„Jan-Olov Andersson - Aftonbladet
  • “För dig som söker stämningen i boken är det här bortslösad tid. Men som rakt berättad film om svårigheten att bevara sitt ursprung, klara sig med bara en förälder och bli kär i snyggaste tjejen i skolan är det helt okej.„Jenny Rickardson - Expressen
  • “Feelgood-charmiga ”Ett öga rött” är löst baserad på Jonas Hassen Khemiris rosade debutroman med samma namn. Jag saknar en hel del av bokens elakheter och vassa humor, men i stället har filmen en mysfaktor som lär få många på gott humör i höst.„Elin Larsson - Metro
  • “en bra och underhållande film. Men den berör tyvärr aldrig riktigt på djupet. Ibland känns det som att “Ett öga rött” inte riktigt vet vilket ben den ska stå på – om den ska vara rolig eller faktiskt våga säga någonting. Så den hamnar någonstans mitt emellan. Vilket absolut fungerar, men det blir inte fantastiskt.„MARCUS UTTERSTRÖM - Nerikes Allehanda
  • “Den ­färgsprakande ­filmen efter Jonas ­Hassen Khemiris succé­roman har svårt att välja väg...„Jane Magnusson - DN
  • “De förhåller sig härligt respektlöst och bekymmersfritt till förlagan, utan att för den skull ta bort det som skaver eller anses som politiskt inkorrekt. Även Jonas Hassen Khemiris nyskapande språk finns kvar som små russin att plocka ur kakan.„Emma Engström - Göteborgs-Posten
  • “Dessvärre är filmen varken lika känslig eller intelligent, så läs boken istället. „Catarina Johansson Junttila - Kommunalarbetaren