Amy 2015

Dokumentär Biografi Musik
Storbritannien
100 MIN
Amy poster

Trots att hon bara givit ut två album, så är Amy Winehouse en av de största musikikonerna i brittisk historia. Men en röst som ofta beskrivs som en blandning av Billie Holiday, Dinah Washington och Sarah Vaughan, var Amy Winehouse en popstjärna med soul, med en gränsöverskridande musikalisk talang. Filmen visar livet bakom sensationsrubrikerna, historien om en otroligt talangfull artist som dog alldeles för ung.
3.6 av 277 användare

Amy
17 juli 2015
30 november 2015
Storbritannien
Lucky Dogs

Jonna Vanhatalo

14 juni 2015 | 10:45

Vackert och vemodigt och jag kan inte sluta gråta

”Amy” är en mycket sorglig och otroligt gripande dokumentär om en av vår tids mest lysande stjärnor som slocknade alldeles för tidigt.
Inför öppen ridå kämpade Amy Winehouse tappert mot sina demoner och slogs upprepade gånger ner av dem. Det som sedan följde är tragiskt och så jäkla förbannat fel bara, vilket samtidigt gör att filmen om henne känns desto mer rätt.

Jag lämnar biosalongen förtvivlat gråtande. Det var länge sedan jag reagerade så starkt under en filmvisning och jag kan inte ens trösta mig med att det bara är en film jag sett. För det är det inte. ”Amy” är inte bara en film, det är bokstavligen en bit verklighet och ett ärligt porträtt av en människa, hennes motgångar och envetna kamp för kärlek och en självklar plats i sin egen tillvaro.

Amy Winehouse var den unga brittiska sångerskan med den gudomliga rösten som dyrkades av en hel värld, men som aldrig fick den kärlek hon ville ha. Hon sjöng sina personliga och uttrycksfulla låtar med otrolig känsla och hon berör oss via dem än. Hennes största hit och framgång blev på något sätt också ledmotivet till hennes liv och dess förfall. Hon ville inte gå till rehab eftersom pappa inte tyckte det behövdes och på något hemskt sätt är det också där det sedan slutade.

Asif Kapadia som tidigare gjort prisbelönade och mycket berörande personporträttet ”Senna” om den brasilianske Formel 1-föraren Ayrton Senna, riktar här ljuset mot en annan ikonisk figur inom ett helt annat område - Amy Winehouse. ”Amy” är en film om så klart Amys liv, men det är också en hyllning till den oändliga begåvning hon innehade. Vi lär känna Amy, så som hennes vänner kände henne, de som verkligen brydde sig och vi får förstå vad som drev henne, när vi ser hennes längtan efter kärlek löpa som en ihärdig röd tråd genom tragedierna.

Vi möter även hennes föräldrar, mamman och pappa Mitchell som hon avgudade, men som i gengäld utnyttjade henne för allt vad hon var värd. Det är inte i ett fördelaktigt skimmer vi får se pappan delta i, men även styra sin dotters liv, fast det känns inte onödigt hårt heller utan faktiskt mer bara obehagligt ärligt. Ingen dokumentär är förvisso helt objektiv, men ”Amy” känns ändå vara så innerlig och äkta som det kan.

Amys liv, som vi såg det utifrån kantades av elände, framgång med visserligen, men sedan katastrofer igen och ännu mer nedgång. Hon vann kritikers och sin publiks hjärtan och i och med albumet ”Back to Black” fanns ingen återvändo. Hon var på toppen, fick beundran, fast blev också ett villebråd för pressen som hånade hennes minsta missöde. Amys unga vuxna liv och hennes kamp mot både bulimi och droger gjordes i media till underhållning, vilket bara bidrog till sönderfallet och fascinerade än mer hyenorna som vittrade blod.

Och jag skäms faktiskt. Jag skäms för att jag var en av alla dem som såg på, hörde skämten på tv och deltog därmed omedvetet som publik till cirkus Amy när den pågick, utan en tanke då på att det var ett gatlopp mot döden vi var åskådare till. Hon fick betala ett högt pris för sin framgång och sin talang, medan andra belönades för hennes olycka. För vi som läste, köpte tidningarna, frossade i bilderna, vi är alla skyldiga. I dessa kyliga mediatider när inget är privat, när gamarna flockas så fort en sårbarhet antyds, är det ett under att inte fler faller offer på liknande sätt som Amy gjorde, även om samtidigt alldeles för många gör just det. Visst, hon var en vuxen människa och en vuxen människa har ett eget ansvar. Men vi är fler vuxna och ansvar har vi allihop.

Regissören pekar inte finger, han skyller inte på någon, utan ger oss ett utgångsläge att bedöma själva om det hela kunde ha slutat annorlunda. Och ja, det tror jag det hade och den känslan ger en ytterligare sorgsen dimension till det hela.

”Amy” är en ganska traditionellt berättad dokumentärbiografi och vi vet från början hur det ska gå. Men Kapadia lyckas skickligt dra ut på det, så att filmen på sina håll blir närmast olidligt spännande och jag finner mig själv hoppas på att den ska ha ett helt annat slut än det jag med största säkerhet vet är fallet.

Detta är en otroligt gripande dokumentärfilm som dock aldrig övergår i sentimentalitet. Det handlar om ett livsöde som är ett milsvitt avstånd ifrån mitt, men som ändå känns väldigt lätt att relatera till. Hela tiden ackompanjeras bilderna såklart av Amys egen musik. Och där någonstans, när mina tårar trillar i takt med att eftertexterna rullar och hennes stämma hörs genom snyftningarna, känner jag plötsligt att Amy lever. Genom sin musik och genom den här filmen som bär hennes namn. Tack Asif Kapadia för det. Och tack Amy för allt.
| 14 juni 2015 10:45 |
5
Den fantastiska dokumentär filmen om en av vår tids mest fantastiska sångerska och hennes tragiska liv omringad av massa giriga idioter som pushade henne in i döden istället för att ställa upp och hjälpa henne!! Skandal, både idiot pappan och den knarklangande pojkvännen borde stå till svars för hennes död!!! Fruktansvärd att se någon så talangfull och svårt sjuk människa inte få någon hjälp av människorna runt henne:( Alla bara stod runt om som fån och väntade att någon annan skulle ta första steget?! Fantastisk vacker, lärorik och personlig dokumentär om Amys rise and fall och vilken genuin och grym sångerska hon var, vi har verkligen förlorat en musik skatt :( May u rest in peace AMY WINEHOUSE....u will be missed forever..we blessed to had the chance to know u for the short time u were here, u will always shine on the sky like the big star u are <3 Betyget blir en stark 4a!! AAAA+ https://www.youtube.com/watch?v=GuanbnnzXQ4