121 MIN
Life Itself poster

Berättelsen om filmkritikern Roger Ebert och hans kamp mot cancern.
3.7 av 65 användare

22 januari 2014 | 12:01

Två tummar upp!

En huvudperson som inspirerar, en karriär som vi bara kan avundas, och slutligen en sjukdom som får ett geni att tyna bort. Med facit i hand levde Roger Ebert sitt liv som i en pampig Hollywoodbiografi - och nu är den här, dokumentären om en stor filmkritiker och en sann filmälskare.

Det är 60-tal när en ung Roger Ebert får anställning på Chicagos morgontidning. Han har tidigare gjort storverk med universitetets tidning och brinner för att skriva och nå ut till många. Av en slump får han ta över när Sun-Times filmrecensent går i pension. När Ebert kliver in i biomörkret första gången vet nog inte ens han själv att det ska bli början på en karriär som sträcker sig över sex årtionden och otroliga 6000 recensioner.

Den konstant underhållande dokumentären "Life Itself" är en filmatisering av Eberts självbiografi, kompletterat med intervjuer med många av dem som jobbat med Ebert genom åren. Utvalda stycken ur memoarerna läses upp medan filmen dyker ner i höjdpunkterna i hans liv, som att bläddra i ett fotoalbum från ett fascinerande liv. Gamla kollegor och vänner berättar skrönor ur hans tid på redaktionen, och tar också med oss bakom kulisserna på TV-långköraren "Siskel & Ebert at the Movies". Här satt Ebert vecka efter vecka och käbblade med kollegan Gene Siskel, som för övrigt var filmskribent hos konkurrenten Chicago Tribune. Båda hade starka åsikter, retades gärna med varann och var inte alltid överens, men många år efter Siskels död skulle Ebert erkänna att han aldrig haft en närmare vän.

Eberts idé om ärliga, intelligenta och lättlästa recensioner skulle väcka många amerikaners intresse för filmkonsten. Han tog sig an både Bergman och "Star Wars" med samma glöd, och hans artiklar och TV-program - inte minst det genialt enkla tumme-upp-systemet - gjorde filmkritik till något lika mainstreamt och lättillgängligt som filmerna han älskade... eller älskade att hata. Ebert gick från att vara landets yngsta filmkritiker till att bli den ende som vunnit Pulitzerpriset för sitt skrivande, och sedan den allra mest inflytelserika och fruktade. Ett gott betyg från Ebert har kunnat rädda filmer som annars ingen skulle se, det kan både kända regissörer som Martin Scorsese och mindre kända som Ramin Bahrani skriva under på. Han var filmkritikern som definierade yrket och satte de oskrivna regler som många har försökt kopiera sedan dess.

Regissören bakom "Life Itself" är Steve James, själv naturligtvis granskad och godkänd av Ebert, och han har haft den unika förmånen att följa sin huvudperson under hans allra sista dagar. De senaste åren av sitt liv har Ebert levt med en svår form av cancer som bland annat tog hans talförmåga. Scenerna på sjukhuset viker aldrig bort från Eberts ansikte, deformerat efter att hela hans underkäke opererats bort. Lika obekvämt som det är att se, lika mycket värmer det att möta Rogers hustru Chaz som aldrig lämnar hans sida. Påhejad och stöttad av kärleken och av fansen plockar Ebert upp en laptop i knät och börjar och fortsätter att recensera film nästan in i det sista. Talförmågan är borta men så lätt fick man inte tyst på hans åsikter. Det är en sorgsen men fin och gripande livshistoria som Hollywoods manusförfattare bara hade kunnat drömma om att dikta upp.

"Life Itself" är ett hyllningsporträtt, ironiskt nog utan någon kritik, men den bygger trots allt på Eberts egna memoarer och berättar precis så mycket som han själv hade velat dela med sig. Å andra sidan vet jag inte hur mycket skit det finns att gräva upp om en gammal recensent, och om det överhuvudtaget vore intressant eller relevant. Däremot finns det mycket annat jag saknar när de två timmarna svischat förbi. Den här fascinerande mannen, som jag nu bara respekterar ännu mer, skulle säkert kunna fylla ut tre dokumentärfilmer med att berätta om filmklimatet då och nu, hur hans arbete har förändrats genom åren, och hur kärleken till film föddes till att börja med.

Jag skulle gärna också höra hur han ser på twitter- och bloggeran som vi lever i idag, där så gott som alla är självutnämnda filmkritiker. Jag gissar på att han skulle omfamna dem och ge några goda råd. Ebert framstår som en prestigelös man och får jobbet att verka inspirerande enkelt och kul. Några månader efter hans död finns alla hans recensioner att läsa online och många gamla TV-klipp har dykt upp på Youtube. För den som vill fördjupa sig mer i en av filmvärldens stora personligheter är "Life Itself" ett bra ställe att börja på.

| 22 januari 2014 12:01 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Life Itself