En runda till 2020

Drama Komedi
Danmark
117 MIN
Danska
En runda till poster

Det finns en teori om att människan är född med en halv promille för lite alkohol. Alkohol i blodet öppnar sinnet för omvärlden, problemen verkar mindre och kreativiteten ökar. Samtalen flyter lättare och nya möjligheter verkar öppna sig. Martin är en gymnasielärare som känner sig gammal och trött. Hans äktenskap har gått i stå. Uppmuntrad av teorin inleder Martin och hans vänner ett experiment - att ständigt vara alkoholpåverkade.
3.8 av 103 användare

Druk (Another Round)
9 april 2021
13 september 2021
16 augusti 2021
Svenska, Danska
Danmark
Nordisk Film
11 år

21 september 2020 | 10:30

Ska’ru ha en stänkare?

Thomas Vinterberg bjuder in till en dansk fyllefest när Mads Mikkelsen och polarna sätter en teori på prov: blir man mer alert på jobbet efter några glas vin? Ett kul upplägg och fina skådisar bäddar för berusande underhållning med allvar i botten.
Danska ungdomar super mest i Europa. Danskar dricker mest i EU. Fler dör av alkohol i Danmark. Så låter några av rubrikerna som dyker upp när jag försöker researcha danskarnas relation till alkohol. För vi ”vet” ju alla att de super så det står härliga till där på andra sidan sundet, men jag ville bara få det bekräftat av Google.

Detta grannlandsfenomen skildras med humor och självdistans i dramakomedin ”En runda till”, dels som underhållning och dels som en varningsklocka.

Fyra gymnasielärare, med Mads Mikkelsen i täten, snubblar över rön som säger att människan är född med ett underskott på alkohol i blodet. Norske professorn Finn Skårderud menar att för att fungera optimalt och prestera sitt bästa ska man ständigt ha 0,05 promille i sig, även på jobbet. Never mind källkritik, det här är ju för roligt för att inte testa! Och visst lyckades väl män som Winston Churchill uträtta storverk trots en ökänd överkonsumtion av brandy och champagne till varje måltid. Kunde han, så kan väl de.

Snubbarna, som plågas av medelålderskris och trötta ungdomar i klassrummet, märker omgående att ett glas vin till frukost eller en smygsup på rasten gör dem till mer avslappnade, fokuserade och roligare lärare. Med ursäkten att de genomför en experimentell studie, fortsätter de fyra vännerna att vardagshinka för att se hur långt de kan gå. Resultaten är strålande - kan de bli ännu bättre om de ökar promillehalten?

”En runda till” är en något mer publikfriande film från Thomas Vinterberg, som på senare år gjort ”Jakten” (2012) och ”Kursk” (2018). Regissören tar en nykter titt på danskjävlarnas supande utan att vare sig fördöma eller förhärliga flaskan. I början går det undan, handlingen är fartfylld och underhållande, och påminner om en vuxenversion av collegekomedier från USA. Någonstans halvvägs börjar dock filmen att tappa tempo medan man som tittare ifrågasätter var den egentligen är på väg.

Men det är sällan en spritfest kommer utan en rejäl bakfylla, och såklart måste det bli konsekvenser även här. ”En runda till” skiftar så småningom ton till att bli mer seriös, i takt med att skolledningen börjar hitta spritgömmor i gympasalen, och både fruar och barn där hemma får nog av svinigt beteende. De fyra vännerna inser att lösningen på deras problem inte alltid hittas i botten av flaskan.

Komedier med ett seriöst grepp om vuxna teman är relativt sällsynta, och det ligger något i den avslappnade och eftertänksamma stämningen i ”En runda till” som jag verkligen gillar. Tyvärr är handlingen något tunn och filmen onödigt lång för att det ska bli riktigt vasst. Samtidigt är konceptet smart, och skådespelarna levererar både härlig feelgood och ibland obekvämt pinsam igenkänning. Mikkelsen påstår i intervjuer att alla var nyktra under inspelningen, men att en del sprit flödade under repetitionerna - ”för att studera hur de olika nivåerna av alkohol påverkade tal och rörelser”, såklart.

Blir vi något klokare på varför danskarna dricker så mycket? Kanske inte, men även en svensk publik kan få något att gå hem och fundera över. Samtidigt påstås ju Danmark vara världens lyckligaste land - om det finns ett samband låter vi vara osagt.
| 21 september 2020 10:30 |
Användarrecensioner (3)
4
Instant klassiker! :)
3
För det första: varför ska det behöva ta nästan ett år för att släppa en (dansk) film i Sverige? Förväntningarna var höga efter att ha läst alla hyllningar så besvikelsen var stor när jag hade svårt att se storheten med En runda till. Med undantag för en tillfälligt allvarligare ton i mitten ägnade sig filmen mest åt att försköna alkoholism. Det var aldrig särskilt roligt, men på något sätt hade filmen ändå inga problem att hålla mitt intresse uppe i nära två timmar. Kanske berodde det på det fina fotot, kanske var det Mads Mikkelsens subtila minspel som är i en klass för sig. Hur som helst var det inte karaktärsutvecklingarna, som inte var mycket att tala om. 5/10.
5
Ja Eva Andersson gav iden juni 2000,de skapade filmen ja tackarvän e. Gång! Tackar av glädje för priset! ♥️ Ja visste ni skulle klara det! 0707991672