Sök
Klivet från film till TV är sällan smidigt och när homosexuella tonåringen Simon ersätts med Victor tappar man en del av charmen på vägen. Hjärtat är på rätta stället men målgruppen förtjänar bättre.
Liam Neeson rymmer från en elak kartell. Mer än så behöver man egentligen inte veta om “The Marksman”. Ett trött stycke filmisk riskminimering med kikarsiktet inställt på att kamouflera sig i mängden på actionhyllan.
Yin och yang, sommar och glass, Helan och Halvan… Björn Gustafsson och Alba August. Ja, sällan har en skådespelarkombo varit lika bra och självklar som den med våra huvudrollsinnehavare i ”Alla utom vi”.
Sundance-festivalens fyrfaldigt prisbelönta vinnarfilm är en solid och kompakt berättelse i ett vackert och lättillgängligt paket. Så länge man håller förväntningarna i schack har man en riktigt fin filmupplevelse att se fram emot.
Vacker och kontemplativ film om sorg, saknad och viljan att leva vidare när smärtan blir för stor. Robin Wright är fenomenal i huvudrollen men för mycket sentimentalitet stör filmupplevelsen.
”Passing” är ett historiskt intressant drama om två afro-amerikanska kvinnor som ser såpass vita ut att de får välja hur de vill presentera sin identitet i 1920-talets segregerade New York, men som har valt att gå olika vägar. En vacker och poetisk film efter Nella Larsens roman.
Med ett högaktuellt tema, en stjärnspäckad rollista och ett nyskrivet slut av Stephen King himself hade tv-serien ”The Stand” alla förutsättningar att bli riktigt, riktigt bra. Istället har man klippt sönder den till ett virrigt mischmasch. Det är inte dåligt, men det hade kunnat bli så mycket bättre.
Regissören Sam Pollard tar sig an tidigare hemligstämplat FBI-material i en dokumentär som skrämmer mer för påminnelsen om styrkan i att göra sin röst hörd, än för dokumentens innehåll. Likväl alltid uppskattat när den mörka historien får träda fram i ljuset.
En olycka har lämnat Sam förlamad från bröstkorgen och ned, och hon blir allt mer deprimerad. En skadad skatunge blir på något sätt en tröst både för henne och hennes familj i ett känslosamt drama baserat på verkliga händelser.
Vem är bov och vem tjänar rättvisan när polisen kavlar upp ärmarna i utsatta förortsområden? Den danska snutfilmen ”Shorta” paketerar brännande frågor om polisvåld, segregation och rasism som högoktanig högkonceptsfilm i höghusmiljö. Skissartat? Lite. Nervkittlande? Mycket.
Det är svårt att ha en romantisk fjällsemester under norrskenet när någon skjuter på en med lasersikte. Det är också svårt att ägna någon längre tid åt att titta på två personer som harvar sig fram genom ett snölandskap utan att bli uttråkad.
När Paul Greengrass ger sig in i westerngenren med dramat “News of the World” växlar det mellan både allvar och charm. Det bjuds på en hyfsat trevlig stund, men däremot inte så många överraskningar.
När ”Instängd”-regissören Neil Marshall återvänder till skräckgenren levererar han ett hopkok av häxjakt, tortyr och hämnd. Lite spretigt och ojämnt blir det men likväl underhållande och välgjort.
Den animerade dokumentären ”Flee” är ett genreutmanande storverk om en flyktings strapatsrika resa genom tid och rum, från barndomen i Afghanistan till framgångarna i Danmark och de psykologiska påfrestningar han lever med än idag.
En global tidskapsel från en sommardag 2020 när hemmavideofilmare världen runt fick chansen att bidra till Kevin Macdonalds dokumentär. Resultatet är ett experimentellt collage i samma anda som föregångarens – men inte lika nydanande.
Är det en dans på rosor att ha 600.000 följare och ständig uppmärksamhet? Nja, i polska ”Sweat” visas det på ett intressant och närgånget sätt upp en baksida till det kändisskap som våra nutida influencers står inför.
John Hughes rosaskimmer möter Alfonso Gomez-Rejons indietouch i denna tidlösa uppväxtberättelse om ett par irländska tonåringar. Lättsmält och gulligt. Som mjukglass toppat med en dos kitschig humor (och tuttifrutti-strössel).