Sök
Gillade du ”That 70s Show”? Se om den isåfall eller titta på sammanställningar av de bästa scenerna på Youtube. Men du behöver absolut inte ödsla tid på denna trötta, jobbiga spinoff.
Netflix lägger till ännu en originalfilm för att utöka sitt utbud av internationell film i form av denna sydkoreanska science fictionhistoria. Experiment för att skapa en supersoldat lägger grunden till att både underhålla tittaren och väcka tankar på samma sätt som klassiker som ”Blade Runner”.
I actionromantiska “Shotgun Wedding” serveras vi bomber, granater och en del småfnissiga biroller. Bortom detta ser jag gärna en finjustering av allt från manus till kemi hos det på alla sätt ojämna kärleksparet.
En rad snutfilmsklichéer, inte minst den homoerotiska tonen mellan två kollegor, avhandlas i den här underhållande isländska parodin.
Titeln skulle nog kunna anklagas för att vara oinspirerad och filmen i sig gör inte mycket för att bestrida det, men vad den gör är gjort med spänning och engagerade skådespelare.
Det råder ingen tvekan om att det uppstår en härlig slags ”kravlös” underhållning, när Sylvester Stallone kliver in och axlar huvudrollen som en riktigt macho-gangster i ”Tulsa King”. Men jag hade hoppats på mer.
I serien om det verkliga mordet på rysk-brittiske Alexander Litvinenko verkar man ha gått in till fullo för att göra det omskakande fallet rättvisa, men efter en stark inledning tappar ”Litvinenko” långsamt greppet om tittaren.
RECENSION. Mördande vackra skogslandskap och intrikata relationsgestaltningar vävs samman i miniserien ”Händelser vid vatten”, baserad på Kerstin Ekmans roman. Välspelat och lågmält deckardrama, men också något urvattnad på sitt mystiska stoff.
Rysaren om den högteknologiska mördardockan lever upp till hypen – ”M3gan” är en välgjord, spännande och förvånansvärt tänkvärd skräckis som förtjänar sina miljoner på biograferna.
En underhållande True Crime-serie om Chippendales-skaparen Somen Banerjees uppgång och fall med härliga skådisar och underhållande dansnummer.
”The Last of Us” lyckas äntligen bryta förbannelsen att filmatiseringar av spel inte kan bli bättre än mediokra, med en trogen, snygg och nytänkande tolkning av ett redan älskat spel.
RECENSION. ”A Man Called Otto” är den amerikanska versionen av den svenska filmatiseringen, av Fredrik Backmans bok ”En man som heter Ove”. Det är väldigt mycket som är sig likt, men en hel del är också, om inte helt nytt, så åtminstone kryddat med exakt rätt nyans av sötsur sälta.
Guy Ritchie flirtar med Bond i sitt senaste, ganska typiska actionäventyr. Jason Statham är pålitligt stel men kul biroller och högt tempo väger upp.
RECENSION. ”Tekken” möter ”Kill Bill” i denna stilistiskt färggranna mytologiska resa genom Köpenhamns bakgator. Ett överväldigande konststycke som driver med sin egen genre. Stundom briljant i sin absurditet, men liksom morgontimmarna på en rejvig maskerad suddigt sövande.
RECENSION. Har du saknat att titta på något lika spännande som ”La Casa de Papel”? Då är Netflix nya thriller ”Kaleidoscope” med Giancarlo Esposito i huvudrollen exakt vad som kommer fylla dina behov: under åtta avsnitt får du följa en rafflande heist fylld av dramatik, starka personligheter och en stor dos explosivitet.
RECENSION. Regissören Scott Cooper tar med oss till år 1830 och en kuslig mordutredning när Louis Bayards hyllade roman blir film. Christian Bale gör åter Cooper sällskap och har huvudrollen som utredare med författaren Edgar Allan Poe som hjälpreda. Vi bjuds på en stor portion gotiskt mörker.
RECENSION. Alla typer av känslor får plats i den här medryckande filmversionen av en rikligt prisbelönad scenmusikal som i sin tur bygger på Roald Dahls bok om en väldigt speciell flicka som står upp mot vuxnas förtryck av och våld mot barn. ”Matilda” underhåller lika mycket som den upprör.