Det är omöjligt att se David Lowerys “The Old Man & The Gun” utan att tänka på “Butch Cassidy och Sundance Kid”, klassikern från 1969 som för evigt cementerade Robert Redfords plats som filmstjärna på Hollywoodhimlen. I sin avskedsföreställning återvänder Redford till rollen som bankrånare, denna gången i den verklighetsbaserade historien om utbrytarkungen Forrest Tucker, som rymde från fängelset 18 gånger under sin livslånga rånar-karriär och återvände till brottets bana vid 79 års ålder.
Regissören David Lowery följer upp sin hyllade indiepärla “A Ghost Story” med en film som känns tidlös och nostalgisk på samma gång. Som ett filmiskt kärleksbrev från en svunnen tid, skrivet i Lowerys patenterat vilsamma tempo. Här återförenas Lowery med Casey Affleck, denna gången utan spöklakan i rollen som den unge snuten John Hunt som gett sig fan på att en gång för alla pensionera den åldrade bankrånaren och hans tillfälliga kumpaner, spelade av Tom Waits och Danny Glover.
Redfords magnetiska scennärvaro är densamma nu som för femtio år sen och hans patenterade karisma blir här hans bästa vapen som den kostymklädde gentlemannatjuven som rånar banker utan att avfyra ett enda skott. De förvirrade vittnena säger sig möjligen ha sett en pistol, men framförallt minns de att rånaren var en artig gentleman. Och att han såg lycklig ut.
Hans motiv förblir oklara, filmen drivs istället framåt av Forrests passion och längtan till att gång på gång kliva ut på sin scen, på bankkontorsgolvet och lura skjortan av folk. “The Old Man & The Gun” är en charmerande lågmäld skildring av en man som inte kan sluta göra det han älskar allra mest. På många vis är en elegant spegling av Redfords egen filmkarriär, filmad på grynig 16 mm-film i nostalgiskt dämpad 70-talsstil, inramad av mjuka fades och toppad med en värmande kärlekshistoria mellan Redford och den alltid förträffliga Sissy Spacek. Att få se 82-åringen rida ut mot solnedgången en sista gång utan att veta om vi borde jaga efter är ett perfekt, bitterljuvt avsked till en odödlig amerikansk ikon.