Nightcrawler 2014

Drama Thriller
117 MIN
Nightcrawler poster

Lou Bloom är en målmedveten ung man som i sin desperata jakt på jobb fastnar för kriminaljournalistiken. När han hittar en grupp frilansande fotografer som filmar bilolyckor, eldsvådor, mord och annan förödelse, slår sig Lou in i den livsfarliga världen av ”nightcrawling” – där varje polissiren är en skänk från ovan och offer omvandlas till dollar och cent.
3.6 av 945 användare

Nightcrawler
28 november 2014
6 april 2015
6 april 2015
Noble Entertainment

Patrik Linderholm

30 oktober 2014 | 19:15

Nattsvart samhällssatir

Det blir välriktad mediekritik på lika snyggt som spännande sätt när regidebuterande Dan Gilroy dyker ner i den becksvarta kriminaljournalistikens värld. Jake Gyllenhaal visar än en gång att han är en av Hollywoods starkast lysande stjärnor just nu.
I nya ”Nightcrawler” spelar Gyllenhaal den målmedvetna och självlärde karriäristen Louis Bloom, en småtjuv och entreprenör som hankar sig fram på Los Angeles mindre scener. När han av en slump blir vittne till en bilkrock och får se de efterdyningar som sker, nämligen de frilansande kameramän som ivrigt filmar scenariot i fråga och säljer det till bäst betalande nyhetsstation, får han en idé. Med en enkel filmkamera och en polisradio ger han sig ut i natten för att själv dokumentera eventuella brott och farhågor. Det går sådär, tills han lyckas fånga en väldigt grafisk scen av en döende man från en skottlossning som får en lokal nyhetsstation - framför allt dess inslagsproducent Nina (Rene Russo) - att intresserat höja på ögonbrynen. Med blodad tand och ett motto av ”if it bleeds, it leads” fortsätter Louis sitt nattliga beteende och jakt på spännande material – en jakt som blir en spiral ner i ett moraliskt mörker.

Dan Gilroy, broder till Tony och manusförfattare till bl.a. ”The Bourne Legacy”, har själv skrivit manus och gör här sin debut som regissör – och man kan inte göra annat än att lyfta på hatten. Med ett snyggt och stämningsfullt yttre som närmast kan liknas till Nicolas Winding Refns ”Drive” - komplett med ljuvligt ackompanjerade nattbilder över ett upplyst Los Angeles - och ett tema som drar tankarna till Sidney Lumets ”Network”, har han skapat en ytterst pulserande thriller som lyckas bjuda på lika stor dos av nattsvart samhällssatir.

Att få följa den fascinerade karaktär som är Louis Bloom i det moraliska mörker som han hamnar i och se hur långt han faktiskt går är en lika rafflande som underhållande upplevelse. Med sitt utstuderade beteende och nästan maniska framtoning skapas en ytterst obehaglig persona, som den nedslimmade Gyllenhaal porträtterar med briljans. Hans elektriska närvaro är mer intensiv än någonsin och prestationen som den manipulativa Lou är utan tvekan en karriärsbästa. Liksom den mystiske polisen Loki i ”Prisoners” är dessutom Louis Bloom en karaktär som vi väldigt gärna vill veta mer om. Vad är hans bakgrund? Vad har gjort honom till detta kalkylerande monster? Gilroy håller sig väldigt restriktiv, vilket gör Louis till en ännu mer fängslande karaktär.

Eloge skall även ges till de övriga i skådespelarensemblen. Rene Russo som den lika moraliskt skeva nyhetsproducenten Nina bjuder på ett superb glans som vi inte sett från henne på länge, och Bill Paxton gör ett mindre men briljant inhopp som Louis konkurrent Joe Loder. Mest imponeras man dock av Riz Ahmed, som här gör en uppmärksammande prestation långt ifrån hans roller i ”Four Lions” och ”Den ovillige fundamentalisten”. Som den hemlösa, arbetstörstande Rick – som har oturen att dras in i Louis mörker och bli värst utsatt för hans manipulativitet – känns han otroligt skör och bräcklig, samt levererar en oerhört nervig och ärlig prestation.

Den bitska satiren som ”Nightcrawler” riktar mot den moderna mediebevakningen och bristande moralen inom nyhetsetiken är långt ifrån missriktad, men hamras ibland in lite väl hårt. Detta till trots är ”Nightcrawler” en film som snyggt och effektivt visar upp den morbida törsten inom nyhetsrapportering och hur både vi som konsumenter och de producerande krafterna vill ha så grafiskt och hemskt material som möjligt. Gilroys bild av nattdjurens Los Angeles är ett briljant mörkt porträtt av den moderna storstadsdjungeln, och vad han kommer att skildra härnäst är något vi mer än gärna kommer vilja hålla ögonen på.

"Nightcrawler" visas på Stockholms filmfestival och får ordinarie biopremiär 28 november.
| 30 oktober 2014 19:15 |
Användarrecensioner (6)