10
The Heavenly and Primal
2014-12-12

Katarina Emgård

11 januari 2015 | 16:00

En fröjd för ögat

Vad kan Yuandynastins trinde kejsare med ett harem av 7000 konkubiner och tre fruar mer tänkas åtrå? Jo, en skarpsynt, italiensk karl född med ordets gåva. För vem annars är bättre rustad att iaktta det politiska maktspel som sker innanför Khanens murar? Miljonserien om Marco Polo och Khubilai Khans sado-masochistiska förhållande är ingen manusvinnare, men likväl ett fagert spektakel för ögat.
Namnet på serien syftar såklart på den upptäcktsresande Marco Polo och inte på poolversionen av tafatt eller polokragens härkomst, även om det vore väl så kul. Historielektionerna i lågstadiet är ett diffust minne i form av män i lustiga hattar så jag visste lika lite om Marco Polo som om Erik XIV när jag började titta på serien, ändå slukade jag den på tre dagar. Jag vet precis varför - för de sköra silkestygerna, de handmålade porslinsskålarna, den vidsträckta Mongoliska stäppen och de pumpade herrarna i utsirade rustningar. Ytligt? Absolut, men med en budget på 90 miljoner dollar så ska den tilltala alla.

Den handelsresande Niccolò Polos högsta önskan är att få utbyta varor längs den berömda Sidenvägen. Självfallet är han en duktig försäljare, beredd att offra vad som helst för en bra affär. Niccolò Polo ger därför lättvindigt bort sin enda son Marco Polo (Lorenzo Richelmy) till kejsaren Khubilai Khan (Benedict Wong) för chansen att förverkliga sin dröm. Marco Polo är inte helt nöjd med sin nya situation som fånge, men finner snart att hans förmåga att beskriva det han ser och upplever, är av intresse för Khanen. Hans poetiska ådra och vilja att tala sanning kommer sedermera försätta både honom och riket i diverse livshotande situationer.

Marco Polo agerar främst som en observatör, vilket han förvisso var, men trots att han är det tilltänkta navet för berättelsen hade serien varit mer intressant utan honom. Hans skådespelarinsats är medioker och jag inser snart att den riktiga huvudrollen innehar Khubilai Khan. Han påminner mig om en välgödd innekatt som grymtar och spinner för att i nästa scen skära halspulsådern av en rebell med sina vassa klor. Jag förstår varför Marco Polo förundrades över denna man och de har fångat fint hur hans storhetsvansinne hänger ihop med en rädsla för stagnation. Det spelar ingen roll hur mycket mark man erövrar, alla står ändå försvarslösa inför meningslösheten.

Serien kan tyvärr inte bestämma sig för om den ska vara en actionserie, en episk serie, en historieskildring eller bara ännu en påkostad såpopera. Den brister främst när den uppenbart konstruerade dramatiken driver manuset framåt. Ibland är det till seriens fördel, då vissa vändningar bryter mot traditionell dramaturgi, men vid flertalet tillfällen så passar valen inte ihop med karaktärerna. Det har försökt skapa mångbottnade personligheter (Yusuf, Tom Wu, Empress Chabi), men på grund av tidsbrist blir deras agerande ibland kryptiskt.

Kvinnorna får nöja sig med en handfull roller som konkubin-kung-fu-fighter, bidrottninglik konspiratör och ”cool” brottarbrud med svärd. Den sistnämnda uppenbart tillagd för att tilltala en kvinnlig publik. Trovärdigheten sjunker när konkubinerna sensuellt målar hennatatueringar på varandras nakna kroppar. Det är även frustrerande att alla pratar engelska. Det känns som är man av misstag råkat sätta på en Disneyfilm där ”alla talar svenska.” Och även om jag inte förväntar mig att storyn ska vara historiskt korrekt känns ordvalen ibland direkt plumpa.

Det hjälpte att jag såg serien på en projektor. För trots svagheterna kan jag inte värja mig för det fantastiska fotot och känslan för detaljer. Men man måste se strukturerna på sidentyget och mönstret på kaklet för att den ska fascinera. Det här är en serie för ögat snarare än intellektet. Lika spännande och vackert som en dokumentär om glasblåsning eller annat valfritt imponerande hantverk. Slagsmålsscenerna är förföriskt snygga och jag blir sugen på att rida barbacka över ett öppet fält. Nästa gång skulle jag dock vilja utmana HBO eller Netflix att göra en serie med utgångspunkt från konkubinernas, de unga soldaternas eller varför inte från silkesmaskarnas synvinkel. Det hade varit mer nyskapande och en utmaning på riktigt, även för mig som tittare.
| 11 januari 2015 16:00 |
5
Tänker inte avslöja så mycket om denna grymma serie då jag vill att ni ALLA ger den ärlig chans. Måste erkänna att det tog mig ett tag att ta steget o se denna serie men under julledigheten så har jag inte kunnat hålla mig undan, and god damn vad jag har fått äta upp mina ord. Otroligt bra dialog/manus, otroligt vackert sceneri, vilket ofta asiatiska mästerverk har, grym skådespeleri av skådespelare som än idag inte har satt sina spår i the Hall of fame (vilket i min värld är ett jätte stort plus i kanten). Handlingen är simpel men vackert framställt, Marco Polo, en historisk äventyrare/upptäckare under sin tid i Kina och Yuandynastin. Ett mästerverk som jag nu hoppas kommer med en säsong 2. Ge er tiden och se denna serie, you will not regret it! ;)