Jodorowsky's Dune 2014

Sci-Fi Dokumentär
90 MIN
Jodorowsky's Dune poster

Det är 1970-tal och Alejandro Jodorowsky är fast besluten att göra en film världen tidigare aldrig skådat. Han ska filmatisera Frank Herberts science fiction-klassiker "Dune" och värvar bland andra seriekonstnären Moebius och manusförfattaren Dan O’Bannon ("Alien").
3.7 av 69 användare

Jakob Åsell

25 januari 2014 | 23:01

Kärleksfull film om film som aldrig blev film

Långt innan David Lynch släppte sin, i vissa smala kretsar kultförklarade kalkonfilmatisering av sci-fi-klassikern "Dune", smed en av filmvärldens allra friaste själar, Alejandro Jodorowsky, på en egen psykadelisk adaption som skulle bli långt större än "2001". Regidebutanten Frank Pavich berättar skickligt den fantastiska historien om storfilmen som skulle ta världen med storm men försvann som sand för vinden. Jag älskar film om film, även film om film som aldrig blev film - och i det facket håller "Jodorowsky's Dune" världsklass!

"Jag våldtog Frank Herbert! Men utav kärlek."

Så sammanfattar den fransk-chilenska allkonstnären Alejandro Jodorowsky sitt sätt att filmiskt angripa den kultförklarade sci-fi-författarens "ofilmbara" livsverk - "Dune". Jodorowsky hade när det begav sig, ett gäng existentialistiskt trippiga mexikanska kultrullar bakom sig och bar på grandiosa drömmar om att skapa filmhistoriens största sci-fi, tillika en filmisk LSD-tripp - tillräckligt potent för att skaka om en hel generation av unga biobesökare.

Öppningsbilden skulle vara en åkning genom hela universum som skulle överskugga Orson Welles svårslagna dito från "Touch of Evil", Welles själv skulle spela baronen och flera av 70-talets största kreativa själar kopplades genom Jodorowskys osannorlika övertalningsförmåga till projektet. Eller vad sägs om Salvador Dalí som kejsare, H. R. Giger och Jean Giraud som konceptdesigners, musik av Pink Floyd och Magma samt Mick Jagger i en av rollerna?

Kanske var allt för bra för att vara sant, Hollywood skrämdes i alla fall av det kittlande Paris-baserade projektet och kallade det för "ett Concorde, fantastiskt - men det kommer inte att flyga här." Men även om "Jodorowsky's Dune" aldrig flög så kan man fortfarande känna dess vingslag i sci-fi-klassiker fram tills idag, vilket Frank Pavichs både kärleksfulla och mycket underhållande dokumentär illustrerar på ett föredömligt vis.

Var gränsen mellan skröna och verklighet går förtäljer inte dokumentären om en förproduktion lika gränslöst som dess manusförlaga, men det spelar verkligen ingen roll. "Jodorowsky's Dune" är en hyllning till de stora drömmarna, ambitionerna och den gränslösa kreativiteten, en film om filmkonstens verkliga hjärta som inte alltid bultar i takt med tiden - hur hårt det än må bulta.

| 25 januari 2014 23:01 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Jodorowsky's Dune