Take a Dive
2009-11-09

Rasmus Foltmar Elfton

9 juni 2014 | 01:02

Här går ingen uttråkad

En fantastiskt rolig serie som ofta bjuder upp till stora skrattsalvor. "Bored to Death" är en varierad serie man inte tröttnar på förrän den är slut.

"Bored to Death" började med en liten novell av författaren Jonathan Ames i tidningen McSweeney's. Novellen handlade om en författare vid namn Jonathan Ames som blivit dumpad av sin flickvän, blivit nykter och nu försöker möta faktumet att han måste överträffa sin första roman med en ny, ännu bättre bok. Istället för att möta verkligheten och kraven på en ny deckarstory bestämmer sig Jonathan Ames istället för att lägga ut en annons på Craigslist där han utannonserar sina detektivtjänster. Han vill inte längre skriva deckarhistorier, han vill uppleva egna.

Den här novellen i McSweeney's blev som bekant en tv-serie hos HBO, skapad av Jonathan Ames med en Jason Schwartzman i huvudrollen som... Jonathan Ames. Det hela kan upplevas som narcisistiskt om man hör hans namn för många gånger i en text som den här, men jag tycker att greppet är trevligt och nyskapande, även om det påminner lite om det manusförfattaren Charlie Kaufman gjorde i "Adaptation".

"Bored to Death" börjar med att vi får träffa den generiska New York-juden Jonathan Ames när hans flickvän, spelad av Olivia Thirlby, precis lämnat honom. Han står och tittar på flyttgubbarna som bär ut saker ur hemmet han en gång hade tillsammans med ex-sambon han fortfarande älskar. Vi får snabbt bekanta oss med Jonathans ganska patetiska liv och tankar när han tröttnar på skrivandet och vänder sig mot Craigslist och sin bästa vän Ray, spelad av Zach Galifianakis, en gräsrökande serietecknare som är en sådan där typisk Zach Galifianakis-karaktär vi - åtminstone jag - kommit att älska.

Även Ted Danson, den gamle bartendern i "Skål" som nu har ett hår vitare än Woody Allens personlighet, har en av huvudrollerna i "Bored to Death". Han spelar Jonathans vän George, en tillbakalutad chefredaktör på en stor New York-tidning. Det är också ifrån Ted Dansons fenomenala karaktär titeln till TV-serien kommer. George är uttråkad till döds och pushar Ames att ge sig in mer och mer i detektivaktiviteterna, vilket leder till att George och Ray ofta är med under uppdragen. Det leder i sin tur till händelserika saker då de alla tre är detektivernas avgrund, inte minst Jonathan Ames, som en gång i serien fick ett knogjärn, tittade på det och tog det med fingertopparna, för att sedan kasta det på sin fiende. Han är inte den bästa slagskämpen, vår författare.

Det är en fantastiskt rolig serie som ofta bjuder upp till stora skrattsalvor med inhopp av kända humorister som Patton Oswalt och Kristen Wiig. Karaktärerna är skruvade och annorlunda, lite quirky fast på ett annorlunda sätt i den här drömska bilden av New York vi får visualiserad. De olika uppdragen den fiktiva Jonathan Ames tar på sig gör att "Bored to Death" blir en varierad serie man inte tröttnar på förrän den är slut. Och tro mig, de tre säsongerna som gjordes tar slut alldeles för fort.

Tyvärr kan vissa moment kännas lite väl enkelt skrivna och det hade inte gjort något med en allvarligare ton ibland för att väga upp mot de hysteriska äventyren, det kan ju bli för mycket av det goda, men sammanfattningsvis känns det inte som ett större problem. Huvudrollsinnehavarna Jason Schwartzman, Zach Galifianakis och Ted Danson gör ett utmärkt arbete, det kändes från första början att karaktärernas personligheter var självklara, och det är en underbar känsla. Man känner att alla har full kontroll från första bildruta. Extra stor eloge till Ted Danson som gjorde något alldeles extra med karaktären George, som är en av de roligaste jag sett på TV.

| 9 juni 2014 01:02 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Bored to Death