Halloween 2018

Skräck Thriller
106 MIN
Halloween poster

Jamie Lee Curtis återvänder till sin ikoniska roll som Laurie Strode. Än en gång konfronteras hon med den maskerade figuren Michael Myers, som hon med nöd och näppe undkom under Halloweennatten för fyra decennier sedan.
3.1 av 143 användare

8 oktober 2018 | 11:00

En högtidsstund för alla skräckfans

40 år efter rysaren som startade slashervågen kommer en jubileumshyllning, gjord av och för skräckälskare. David Gordon Greens ”Halloween” är en nostalgifylld och respektfull uppföljare, med gott om skrik och skratt.
”You can’t kill the boogeyman.” Michael Myers har blivit skjuten, elektrifierad och halshuggen, och ändå hittar de ständigt nya sätt att återuppliva honom och den här filmserien. Det är väl inte så konstigt, lågbudgetsuccén ”Alla helgons blodiga natt” (1978) är trots allt filmen som banade väg för 80- och 90-talets slashers, och den tystlåtna, ostoppbara och maskerade mördarmaskinen blev tidigt en av biodukens mest ikoniska skurkar.

Till 40-årsjubileet är tanken att ignorera innehållet i alla de uppföljare och reboots som kommit genom åren. Kortfattat: Michael Myers och Laurie Strode är inte syskon. Josh Hartnett är inte hennes son. Denna ”Halloween” ska ses som en rak uppföljare på John Carpenters originalfilm, och allt efter 1978 är en blank sida. Det är en udda och modig approach som lär tilltala fansen, som genomlidit lite för många mediokra "Halloween"-filmer genom åren.

Michael Myers har snällt suttit i fängelse i fyra decennier, där han fascinerar såväl läkare som true crime-journalister. Laurie Strode har isolerat sig i en stuga i skogen, där hon effektivt skrämmer bort alla familjemedlemmar medan hon bygger om sitt hus till ett enda stort panikrum. Hon är hälften Sarah Connor, hälften nervvrak - tungt beväpnad och helt förstörd av tonårstraumat. För vi vet alla lika väl som hon att han kommer tillbaka, förr eller senare...

Föregående "Halloween"-rullar ignoreras alltså, men de är inte helt glömda. Filmskaparna har stoppat in flera små referenser och insider-skämt för alla oss som hängt med genom åren. Det är en nostalgiskt laddad hyllning till hela skräckserien, men också till slashergenren i stort. Med glimten i ögat tillåts filmen driva med sig själv, och det visar sig att humor och "Halloween" går förvånansvärt bra ihop. Att samma gubbe gömmer sig bakom masken nu som då - 70-årige Nick Castle - lär också glädja en och annan nörd.

Men filmen vilar lite väl tungt på sitt arv och sin välkända titel. Som fristående skräckis känns David Gordon Greens "Halloween" som en axelryckning. Den är kul, spännande och våldsam, men har ingenting nytt och eget att komma med. Och för att vara en hyllning till en av tidernas stora rysare och en älskad "scream queen", är det lite väl mycket fokus på fan-service. Filmen känns inte som ett trovärdigt andra kapitel i "Halloween"-sagan, snarare som en avstickare till ett parallellt universum, där Jamie Lee Curtis har blivit en galen tant i mormorsperuk.

Värst är ändå att filmen, som börjar så lovande, och blir både oväntat rolig och brutal på vägen, helt tappar tempot mot slutet. Den sista halvtimmen och den stora finalen är ett framstressat hopkok av osannolika vändningar, slumpmässiga händelser och karaktärer som gör korkade val. Det otillfredsställande slutet känns inte värdigt en filmserie som blivit larger-than-life under de senaste 40 åren.

Men visst har man saknat Michael Myers, och kanske ännu mer den här genren. När han får på sig masken, hugger tag i en kökskniv och liken börjar staplas på hög, sitter publiken knäpptyst av spänning och förväntan. Carpenters klassiska musikslinga är lika skrämmande än idag, och jag inser att "Halloween" har vad som krävs för att locka skräckälskare tillbaka in i biomörkret, och lura in en helt ny generation till det blodiga, härliga slasher-träsket.
| 8 oktober 2018 11:00 |
Användarrecensioner (4)
5
Alla Helgona klassikerna ifrån 78 och 81 var dem ända filmerna som behövde göras i denna franchisen. H20 fixade inte riktigt det men var fortfarande en bra film. Denna film dock… är något helt annat! 5/5
1
Fruktansvärt pinsam film. Det är naturligtvis svårt att göra en remake i skuggan av Rob Zombies mästerverk, men jag hade förväntat mig mer än så här. Tempot är så förutsägbart att det går att ställa atomur efter det och karaktärerna är så platta och meningslösa att det är fullständigt omöjligt att känna sympati för någon.
3
En härlig film med en härligt kylig Myers och en hel del råa mord. Hade dock velat se lite mer detaljer och mer spänning i filmen. Men det är en bra film att se i vintermörkret, men den når inga höjder som nödvändigtvis gör att jag känner ett sug för att se den igen. Men klart man kommer slökolla på den på Kanal 5 om ett par år :-)