Bridget Jones's Baby 2016

Romantik Drama Komedi
123 MIN
Bridget Jones's Baby poster

Efter att ha lämnat Mark Darcy blir det plågsamt uppenbart för Bridget Jones att ”lyckliga till döden skiljer oss åt” inte var en löfte hon kunde leva upp till. Som fyrtio-nånting och singel igen, bestämmer sig Bridget för att satsa på sin karriär och omge sig med gamla och nya vänner. För en gångs skull har hon fullständig kontroll på saker och ting. Vad skulle någonsin kunna gå fel?
3.3 av 332 användare

Bridget Jones's Baby
16 september 2016
6 februari 2017
United International Pictures
7 år

Carl Adam Anderberg

8 september 2016 | 21:00

Bridget Jones pensionering

I den tredje filmen om Ms. Jones blir vår hjältinna gravid, men uppenbarligen inte med nya idéer. Det här är en mindre charmig variant på originalet, och frågan är nu om det inte är dags för karaktären att få somna in på riktigt.
Det har gått en herrans massa år sedan vi senast fick se Renée Zellweger i rollen som den charmiga Bridget Jones, men efter "På spaning med Bridget Jones" som kom år 2004 kändes det inte heller som om någon var så särskilt sugen på att få se en fortsättning. Tvåan var trots allt bara en trött och smått överdriven upprepning av originalet, som bäst.

I dagens remake-stinna filmklimat kunde ju dock inte Bridget få ligga orörd i graven för länge, så vips har vi nu fått en tredje film. Men lämnade vi inte Bridget i famnen på sin Colin Firth-spelade Mark Darcy? Jo, men strunt i det. Vi löser det. Folk bryr sig nog ändå inte om att saker som hänt karaktären inte betyder ett smack. Det är ju uppföljardags! Och släng in en ny version av Hugh Grants Daniel Cleaver också, fast mindre charmig. Han McDreamy från "Grey's Anatomy" blir bra!

Det skrattas friskt i biosalongen, det ska medges. Och vet du med dig att du också gillar uppenbar komik så lär du nog ha riktigt trevligt du också, men för min del funkar det inte riktigt. Ibland blir det kul, såklart, men det är allt som oftast möjligt att utläsa skämtens slutklämmar en sisådär tio sekunder innan de kommer, vilket såklart tar bort det roliga. Det är ett resultat av att komedin inte riktigt kommer naturligt, utan istället alltför ofta bygger på forcerade och "knasiga" situationer, som mer än en gång inte ens känns särskilt logiska. Så Bridgets mamma förstår inte hur man använder FaceTime utan håller kameran mot örat? Okej, visst. Men varför håller hon i så fall kameran cirka tio centimeter ut från örat? För att vi ska se hur tokigt hon håller kameran?

Jag vill inte låta för negativ här, för det är verkligen inte så dåligt. Det är bara det att jag undrar var lusten till att göra något nytt har tagit vägen? Det är så talande när de bästa delarna av "Bridget Jones's Baby" är de som är hämtade rakt ur "Bridget Jones dagbok". I originalet var humorn lite kaxig och vågad, men här känns den microvärmd och blek. Historien är dessutom alldeles för tunn för att hålla i en hel tvåtimmarsfilm. Allting kokar ner till frågan: "vem är pappa till barnet?", men det räcker inte.

Trots det trötta manuset så visar Renée Zellweger att hon är en komedienne av rang, och hon bär verkligen filmen på sina axlar, men för att komedi ska fungera så krävs det något nytt, oväntat, och vågat. Inte en mindre rolig version av en 15 år gammal film.  Jag har ett förslag till en fjärde film om Bridget Jones och det låter så här: den kommer aldrig.
| 8 september 2016 21:00 |
4
Den tredje filmen börjar med frågan om hon ska bli för evigt singel eller inte, men snart får Bridget mer än hon hoppas på, när hon träffar en snygg amerikan och sen "hookar" upp med sitt ex Mr Darcy och blir gravid utan att veta vem som är pappan :)?!!! Tycker det var en fantastisk avrundning och hoppas dem låter serien stanna nu, annars förstör dem allt!! Cirkeln sluts och vi får många goa skratt längs med vägen, fantastiskt att dem fortfarande kan få den rolig och inte urvattnad och krystad...MISSA INTE!! Mysfaktorn är stor...betyget blir en 4a... Cast: Reneé Zellwegger, Colin Firth, Patrick Dempsey mfl,,, AAAA