God's Own Country 2017

Romantik Drama
104 MIN
God's Own Country poster

Bondsonen Johnny tar till sprit och engångsligg för att klara av landsbygdens tristess och faderns dåliga humör. När våren kommer med lamning och behov av mer arbetskraft anställer fadern en rumänsk gästarbetare, Gheorghe. Under det intensiva arbetet uppstår passion mellan de två unga männen, såväl som drömmar om en ljusare framtid.
3.7 av 32 användare

God's Own Country
24 november 2017
7 mars 2018
26 mars 2018
NonStop Entertainment

Patrik Linderholm

13 november 2017 | 10:00

Fantastiskt fint bland män och får

Flytta på dig, ”Brokeback Mountain” – det finns en ny sheriff i staden och det är Francis Lees fenomenala debut om oväntad kärlek på den skotska landsbygden.
Johnny Saxby är en ung man i Yorkshire som blandar sliten och tristessen på sin faders farm med att supa ner sig på den lokala puben och ha ett kärleksbefriat one night stand då och då. När våren drar fram och gårdens lamning står för dörren tar hans sjuke far in gästarbetaren Gheorghe från Rumänien för att hjälpa Johnny med arbetet. Mitt i allt fårvallande och komjölkande uppstår dock en romans och passion mellan de två unga männen som ingen av dem hade väntat sig.

Att beskriva ”God’s Own Country” som en ”Brokeback Mountain” på den skotska landsbygden är sannerligen inte en unik jämförelse, men väl en träffande sådan. Ensligheten som omfamnar och sedermera för samman de två männen är lika påtaglig bland Yorkshires regniga kullar som de amerikanska bergen, och den plötsliga passionen som uppstår mellan Johnny och Gheorghe är minst lika gripande som den mellan Ennis och Jack i Ang Lees Oscarsvinnare.

Jämfört med ”Brokeback Mountain” berättar ”God's Own Country” en mycket mer nerskalad historia, men tappar inte sin tyngd för det. Porträttet av den sammanbitne Johnny – som kväver sin homosexualitet till den grad att all form av ömsint närhet är som ett farligt knivhugg – är ett kraftfullt och befriande sådant. Han är i uppenbar förnekelse över sin sexuella läggning och hans utveckling efter mötet med Gheorghe är skildrat på ett träffsäkert och rörande sätt. Frustiga sexscener övergår i ömsinta samtal utan att kännas forcerat.

Samtidigt knyter filmen an till flyktingkrisen i Europa och lyckas slå på ett par välstämda strängar på temat. Vad som till början känns som ett mer eller mindre traditionellt queerdrama blir i slutändan också ett kraftfullt porträtt om mänsklighet. Även Johnnys förhållande till sin far utforskas på ett intressant sätt och frambringar en av filmen absolut finaste scener.

Regissören Francis Lee har baserat delar av filmens berättelse på egna händelser – och även spelat in många av scenerna på sin egen pappas farm och trakterna där han växte upp. Och den verkliga utgångspunkten märks verkligen av. Lee fångar verkligen det genuina i berättelsen – inte bara de bitterljuvt pittoreska miljöerna utan också, och främst, den ömsinta kärlek som växer fram mellan de två männen känns äkta på ett sätt som få får till så bra som här.

”God’s Own Country” är ett sådant där fantastiskt fint drama om en gayromans som tyvärr aldrig kommer få lika stor spridning som till exempel ”Brokeback Mountain” men mycket väl förtjänar att ses. En pärla och stark debut från Francis Lee vars röst vi får hoppas på vi får höra mycket mer av i framtiden.
| 13 november 2017 10:00 |
3
En fantastiskt regidebut av Francis Lee!! Den har redan utsetts till nya Brokeback Mountain, vilket jag tycker är lite lat att jämföra, bara för det handlar om två mäns kärlek i naturen, är denna filmen mycket mer komplexare än så.... Vi följer Johnny Saxby en uttråkad ung kille som behövt ta över rollen som ansvarig på sin familjs gård då pappan blivit sjuk, för att dämpa sin ångest dricker han sig aspackad varje kväll och har meningslösa korta sexuella möten med killar han springer på. Allt förändras den dagen då den Rumänska gästarbetaren Gheorgeh kommer för att hjälpa till på gården. Snart utmanar Gheorgeh, Johnny på ett djupare plan och hela hans värld vänds uppochner... Fin film, hade önskat den gick lite djupare, är och skrapar på ytan hela tiden, vet inte om det är personkemin mellan killarna som inte stämmer eller om det helt enkelt var för svårt att spela kärleksrollen mellan dem, det är intima scener men jag saknar lite mer feeling. Men det är absolut en bra och sevärd film, det saknar det där lilla extra för att verkligen gå rakt in i hjärtat men betyget blir en godkänd trea ändå .... En fantastisk debutfilm är det iallafall.... Cast: Josh O´Connor, Alec Secareanu, Gemma Jones mfl... AAA