cannes 2024

Skribent

Jonna Vanhatalo

26 maj 2024 | 17:00

”Filmens framtid ska vara där den en gång började, på biograferna!”

Cannes-vinnaren Sean Baker vädjar för biofilmens framtid.
Då var filmfestivalen i Cannes slut och vi kan konstatera att våra svenska hopp, “Flickan med nålen” (Magnus von Horn) och “The Apprentice” (Ali Abassi) blev utan pris. Däremot kan vi glädjas åt Sean Baker som äntligen, och otroligt välförtjänt fick vinna ett pris.
 
Sean Bakers film “Anora” skildrar med mycket humor och känslor en sexarbetares vardag i New York, och filmen lyckades charma både kritiker och jury, och vann således den åtråvärda Guldpalmen.  Regissören älskar film på bio och höll ett väldigt fint tacktal under prisceremonin igår, som ganska snabbt blev en hyllning till biograferna.
 
- Det här priset har bokstavligen varit mitt mål som filmskapare de senaste 30 åren, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu resten av livet. Men jag vet att jag kommer fortsätta kämpa för film på bio, för det måste vi filmskapare göra. Vi måste hålla biofilmen vid liv!
 
Han fortsatte att prata om vikten av att se film på bio och inte bara hemma i soffan.
 
- Världen måste påminnas om att det inte är ett rätt sätt att titta halvt uppmärksam på en film, medan man kollar mailen på sin telefon.
 
Han betonade vikten av att ha biografen som samlingsplats för människor att mötas på. Framförallt med tanke på inflationen vad gäller streamingtjänster. De har förvisso bra content, men skapar även en distans mellan oss. Film på bio förenar, och det måste vi värna.
 
- Att se en film tillsammans med andra på en biograf är en gemensam upplevelse. Vi delar skratt, sorg, ilska, rädsla. Den katharsisen med våra vänner eller främlingar i salongen, är helig. Så jag ser väldigt gärna filmens framtid där den en gång började, på biograferna.
 
I slutet av sitt tal lämnade han biograferna och vände sig istället till världens alla sexarbetare som han dedikerade sitt pris till.
 
Juryns näst finaste pris, Grand Prix, tilldelades det indiska dramat “All We Imagine As Light” av Payal Kapadia som skildrar några kvinnors frigörelse i Mumbai. 
 
Bästa regi gick till det portugisiska dramat “Grand Tour”, om tjänstemannen Edward och hans fästmö Molly som han överger under deras planerade bröllopsdag. Det är startskottet på en drömsk resa genom Asien.
 
Auteuren Yorgos Lanthimos fick inget pris för sin skruvade “Kinds of Kindness” men däremot fick Jesse Plemons ta emot priset för bästa skådespelare för de tre rollerna han gör i den.
 
Franska filmregissören Jacques Audiard fick juryns tredjepris för musikalen “Emilia Pérez”. Men även den kvinnliga ensemblen tog emot priset för bästa skådespelerska. Det har hänt tidigare att två personer delat på detta pris, men aldrig att fyra personer fått göra det. Extra kul för Karla Sofía Gascón som blev den första transkvinnan någonsin att vinna priset. 
 
Ett annat drama, som det pratades väldigt mycket om i slutet av festivalen var Mohammad Rasoulofs ”The Seed of the Sacred Fig”.  Filmen är en kritisk skildring av livet i Iran och regissören som är på flykt undan ett åttaårigt  fängelsestraff i sitt hemland, var tvungen att smuggla ut filmen för att kunna färdigställa den. Glädjande för många, inte minst världens frihetskämpar, fick Rasoulof ta emot juryns specialpris i år. 
 
Bästa manus gick till Coralie Fargeats body horror-skräck “The Substance” som även den blev en av festivalens stora snackisar. 
 
Vi säger grattis till alla årets vinnare och laddar nu inför kommande filmfestivaler.
 
● Guldpalmen, bästa film: ”Anora”, av Sean Baker
● Juryns stora pris (andra pris): ”All We Imagine As Light”, av Payal Kapadia
● Juryns pris (tredje pris): ”Emilia Pérez”, av Jacques Audiard.
● Juryns specialpris: ”The Seed of the Sacred Fig”, av Mohammad Rasoulof.
● Bästa regissör: Miguel Gomes, för ”Grand Tour”.
● Bästa manus: Coralie Fargeat för ”The Tubstance”.
● Bästa skådespelare: Jesse Plemons, för ”Kinds of Kindness”.
● Bästa skådespelerska: Den kvinnliga ensemblen i ”Emilia Pérez”; Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana, Adriana Paz och Selena Gomez.
● Camera d’Or (bästa debutfilm): Halfdan Ullmann Tøndel för ”Armand”
● Hedersguldpalmen: Meryl Streep, George Lucas och animationsstudion Ghibli
● Bästa kortfilm: ”The Man Who Could Not Remain Silent” av Nebojsa Slijepcevic
● Bästa film i sektionen Un certain regard: ”Black Dog” av Guan Hu
 
Erik Dalström och Jonna Vanhatalo 
| 26 maj 2024 17:00 |