Den svenska stjärnan Bill Skarsgård stod i centrum på Venedigs filmfestival när Gus Van Sants nya film ”Dead Man’s Wire” hade sin premiär häromdagen.
Filmen bygger på en verklig händelse från 1977 och Skarsgård gör här en av sina mest intensiva roller hittills som Tony Kiritsis, en desperat man som kidnappar en banktjänsteman och fäster ett gevär mot hans hals, kopplat till en så kallad ”dead man’s wire”, en dödsfälla som avfyras om han släpper taget.
Rolltolkningen är ett psykologiskt kraftprov där Skarsgård fångar både desperation och mänsklighet i en man som får hela nationens ögon på sig via direktsänd tv. Han levererar en otrolig nerv och närvaro i filmen.
Publiken i Venedig tycks älska insatsen och Skarsgård fortsätter därmed att klättra i sin internationella karriär efter tidigare filmer som ”It” (2017), ”John Wick: Chapter 4” (2023), ”The Crow” (2024) och ”Nosferatu” (2024).
Intressant nog närvarade Skarsgård inte själv på festivalen, men ändå var det hans prestation som placerade honom i rampljuset under visningen.
Vid hans sida spelar Dacre Montgomery (”Stranger Things”) den kidnappade banktjänstemannen, medan Hollywoodikonerna Al Pacino och Colman Domingo dyker upp i mindre roller.
Under världspremiären av ”Dead Man’s Wire” fick regissören Gus Van Sant ta emot det prestigefyllda Passion for Film Award. Priset delas ut till filmskapare som med passion, originalitet och kompromisslöshet bidragit till filmkonstens utveckling, något Van Sant gjort gång på gång under sina snart fyra decennier bakom kameran. Festivalpubliken mötte honom med stående ovationer och det var en rörd Van Sant som tog emot priset.
”Dead Man’s Wire” har ännu inget svenskt premiärdatum, men känns som en given film för Stockholms filmfestival, som 2010 hedrade regissören med Stockholm Visionary Award.
Läs också: Vem blir årets stora vinnare i Venedig? Här är filmerna det surras om
Läs också: Charlie Kaufmans nya kortfilm förtrollar Venedig